Sărbători itinerante*
Corneliu Traian Atanasiu
La cinci ani de la publicarea primului
volum de haiku, cîștigător al concursului de debut din 2011, Cezar recidivează
cu o nouă carte. Aspectul noului volum sugerează o evoluție nu doar a
scriiturii ci și a modului în care spiritul celor surprinse în poezie i-a
modelat propria ființă chiar autorului. O adiere de austeritate a duhului zen a
atins parcă și felul în care se prezintă volumul. Formatul A6 al noului volum este doar jumătate din a celui
anterior, iar traducerea poemelor se rezumă doar la limba engleză. De la Caruselul
anotimpurilor la Petale în vînt, titlurile celor două volume indică
o glisare în care consistența unei lumi ferm integrate și oarecum festiviste se
destramă inevitabil în fascinația părticelelor risipite cu exuberanța nesăbuită
a generozității. Pare tot mai anevoios să recuperezi un sens din această
spulberare fără noimă:
petale în vînt –
încercând să le pun în
șaptesprezece silabe
Cînd intenția îi reușește totuși poemele
se înscriu în cartea vieții ca niște amprente miraculoase ale unor sărbători itinerante.
Sărbători răznite din calendar sau închipuind anotimpuri ad-hoc cu clima și
lumina nebănuită a clipelor în care sufletul a întrezărit vibrația spiritului:
petale în vânt - / din ce în ce mai lungă / trena miresei.
Care ar fi însă particularitatea indestructibilă
a acestui cortegiu de sărbători fîlfîinde? Poate că plenitudinea: pui de o
zi - / covata bunicii / plină cu aur. Sau splendoarea unei metafore
materializate: nici o stea pe cer - / Dumnezeu doarme / în câmpul de rapiță.
Sau, de ce nu, un fel de uluire atotînțelegătoare: salcâmi înfloriți - / se
umple de miresme / cutia milei. Și, cu siguranță, o breșă făcută în
curgerea monotonă a vremii prin care se întrezărește veșnicia: clepsidră
spartă - / miresmele de tei / îmi umplu timpul. Și încă, pipăind lumina: lectură
în Braille - / atingînd lumina / polenului de tei.
Avantajul celui ce scrie haiku, asta
știe de-acum autorul, este acela că nu se angajează în vreo polemică gălăgioasă
și de cele mai multe ori sterilă. Nici vorbă să hulească slujba din lăcașul
sfînt. Se pleacă doar pios peste un serviciu profan în care se întrevede fără
tăgadă taina sacrului împărtășit: slujba de seară – / o bătrână-n
genunchi / plivind răsaduri. El știe însă, la fel de bine, să ia
pilda candorii care-i stă alături: blocat în trafic – / fiul meu mi-arată
/ un fluture în zbor. Pare molipsit de pilda învățătorului: primii
fulgi de nea - / bătrânul învățător / amână dictarea, ca și de aceea
a oierului: ciocârlia - / păstorul își lasă fluierul / în traistă. Și,
în fața miracolului, reacționează firesc la fel ca ei: prima ninsoare - / în
vechea mașină de scris / o coală albă.
Deși volumul păstrează gruparea poemelor
pe anotimpuri, cele 16 poeme de la final, adunate sub titlul Printre
anotimpuri, dezvăluie nu doar confuzia anotimpurilor ci și pe aceea a
regnurilor. Există mereu o complicitate firească a manifestărilor naturii care
uzează cu măiestrie de claviatura premeditat pusă la dispoziția lor de om: liniștea
nopții – / pe clapele pianului / razele lunii. Și nu e doar un exces
estetic, luna este prezentă cu tot atîta aplomb și familiaritate în episoade
pragmatice: sfoara de rufe - / printre scutece se zvîntă / luna plină
sau pod cu vechituri - / sita bunicii cerne / lumina lunii.
Complementaritatea devine astfel un fel de integrare și conlucrare fructuoasă a
gesturilor umane cu lumea cea mare: în grădină zen - / bătrânul haijin
greblează / umbrele norilor. Și viceversa, împodobirea obiectelor omului
cumulează lesne și contribuția tenace a insectelor: caligrafie - / pe rama
vechii oglinzi / urme de cari. La urma urmei, autorul de haiku pare să
deprindă o stare privilegiată menită să trăiască aievea, copilărindu-se,
dărnicia Înaltului: Calea Lactee - / ceaunul de tuci se umple / cu cocoșei.
Și asta parcă în ciuda ambiguității funciare a mesajului caligrafiat cu modestie
chiar de mîna lui: de Înălțare - / iedera să cațără / pe mausoleu.
Am ales ca încheiere un fel de pildă a
austerității surprinsă într-o imagine pe care cititorul, după ce a citit și a uitat textul, o poate reține ca o amprentă pe retina minții:
zi friguroasă –
în stogurile de paie
soarele verii
________
*Cezar
Florin Ciobîcă – Petale în vînt
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu