Doi epigramiști scriu senryu împreună*
Corneliu Traian Atanasiu
Că doi epigramiști scriu senryu, nu-i de mirare, pentru
că ambele poeme, epigramă și senryu, sînt specii ale aceluiași gen – poezia
umoristică. Epigrama este cultivată în Occident din antichitate și are în literatura
română rădăcini vechi și maeștri consacrați. În conștiința cititorilor este
deja un brand reputat. În raport cu ea, senryu, poem de sorginte extrem
orientală, este un proaspăt venit care necesită o minimă prezentare. Din punct
de vedere formal este aproape identic cu poemul haiku, specia ce mai cunoscută
și mai răspîndită în lume de poezie niponă, are trei versuri de 5-7-5 silabe
și, de obicei, o cezură, o rupere a poemului în două părți care dialoghează
doar aluziv între ele. Este varianta ironică a haiku-ului, considerat un poem
sobru și serios.
Cei doi combatanți, Dan Norea și Eugen Deutsch, care se
întîlnesc în acest volum într-un dialog cordial, fac asta în virtutea
precedentelor existente în trecutul celor două specii literare. Epigramiștii se
duelează cu voluptate, dîndu-și replici acide și adesea contondente, autorii de
senryu moștenesc o veche tradiție a scrierii poemelor în lanț la care participă
mai mulți autori. De data asta, cei doi au ales să dialogheze pornind de la o
temă comună de inspirație. Volumul este structurat astfel pe secvențe de cîte
trei poeme aflate sub titluri și teme (aproximativ) identice. Dialogul este
doar un pretext pentru că, în fapt, cei doi autori, dincolo de tema comună pe
care și-o impun, nu-și prea răspund unul altuia și nu se duelează precum
epigramiștii. Impresia este cea a două monologuri, mai degrabă paralele, care
încearcă să exploateze tema dată cu mijloace mai mult sau mai puțin adecvate
pentru a compune texte umoristice. Exersînd de fapt împreună.
Prima și cea mai frecventă tentație a celor doi autori a
fost, cum era și firesc, aceea de a apela la jocurile de cuvinte și la
expresiile consacrate. Cînd aluziile și formulările au fost bine echilibrate, poemele
au fost unele pe cinste. Textul eliptic și apropourile verbale au concurat la a
realiza poeme acidulate cu măsură: pisica-n solar - /
buldogul face toată / salata varză (DN), la gura sobei – / tot ard gazul degeaba /
moşul şi baba (ED), a bătut vântul - / la bufetul suedez /
platouri goale (DN). Umorul a fost unul tonic: linii de șotron - / boabele de grindină / saltă vioaie (DN) și
cooperant cu ironia involuntară a lumii din jur: singurel
în parc – / privind ţepii rozelor / scriu epigrame (ED). Și asta în
ciuda faptului că nu au apelat la temele clasice ale umorului: politica și
sexul, soția și soacra. Sau poate tocmai de aceea.
Merită însă
să fie remarcate și poemele care se dedau la deliciile politicii și încearcă să
șfichiuie metehnele persoanelor care fac politică: de pe afișe / cel cu nasul cel mai lung / a ieșit primar (DN), masă rotundă – / capetele pătrate / fac
politică (ED), secetă în sat - /doar
primarului nu îi /crapă obrazul (DN), felul cum sînt promovate noile
talente: fata-i frumoasă – / merge şi la
„Cameră” / şi ca amantă (ED) sau
cum se cîștigă voturile: două grămezi de
/ sacoșe electorale - / alesul oilor (DN), masă rotundă – / toţi oamenii sunt egali / când beau cot la cot (ED).
Concluzia finală nu e deloc încurajatoare: caz
paradoxal – / strada Prosperităţii / duce spre-o râpă (ED).
Fiind vorba
de doi bărbați n-au lipsit nici textele în care să fie încondeiată viața
conjugală: șah cu soția – / propun un
schimb de dame / spre-a ieşi din pat
(ED), cu suișurile: Ziua Victoriei - / soața
mea recunoaște / că am dreptate (DN) și coborîșurile ei: chiromanţie – / vreau să citesc în palma /
ce mi-a dat-o ea (ED), cu episoade aventuroase: prins c-o bombă sexi - / soața cu capsa pusă / explodează (DN), vremuri
de război - / întors prea devreme din / delegație (DN) sau îndrăzneț-inovatoare:
orizonturi largi - / soția și-un prieten
la / o partidă-n trei (DN) și adesea cu final nebănuit: partaj reușit - / mi-a rămas mie cuibul / rândunicilor
(DN). Rezultatele sînt însă meditații pline de o înțelepciune asumată cu
stoicism: înc-o petală - / ce bine se văd
țepii / trandafirului! (DN), îmi sug
un deget - / dulceaţa de trandafir / înţepătoare (DN).
Ochiul
umoristului a fost atent și la obiceiurile conaționalilor: Ziua Recoltei - / cinci capace de canal / și un celular (DN), căruța plină / cu un cablu de cupru - / fierul
vechi în șanț (DN). La ieșirea
omului civilizat în natură: picnic
de-ntâi mai - / în apa cristalină / valuri de peturi (DN), la progresele
medicinei: maternitate - / eprubete
aşteptând / fertilizarea (ED) dar și la paradoxul căsătoriei moderne: eficiență - / după luna de miere / e-n luna treia (DN).
La efectele bizare ale prosperității: toamnă
bogată – / carele încărcate / ară asfaltul (ED), care nasc nedumeriri
îndreptățite: om sau cimpanzeu – / care
dintre ei este / originalul? (ED).
Poemele cele mai bune mi s-au părut cele care găsesc
umorul mai puțin în obsedante (și de multe ori căznite) jocuri de cuvinte și
recurgînd la contexte situaționale închipuite, dar perfect verosimile, a căror
tensiune rezultă din împletirea elipselor cu aluziile: orbul
pipăind / atent o răzătoare – /„Analfabeții!” (DN). Sau acelea
care sînt foarte aproape de haiku pentru că nu mai știi dacă ironia nu este mai
curînd doar nostalgie amară: sat îmbătrânit – /
cireşii aşteaptă în van / vechii cireşari (ED), email
spre Spania - / mamă s-au copt și aici / căpșunile (DN).
În mulțimea poemelor (600 toate) apar inevitabil și unele
care surprind, făcînd haz de necaz, sterilitatea demersului, lipsa esențialului:
scriind un senryu – / cuvintele dansează
însă / nu zâmbesc (ED). E firesc ca visele, hiperbolizînd, să dea de gol mai
prăpăstios situația: coșmar de poet - /
versurile, coala și / cerneala albe (DN).
Într-unul din poeme m-am regăsit și eu căsăpind poeții în
somn: coşmar de poet – /
critici cu halebarde / disecând barzi (ED). Sper ca la trezire să
nu-mi poarte pică.
_____
*Dan Norea, Eugen Deutsch - Calendar în 17 silabe
_____
*Dan Norea, Eugen Deutsch - Calendar în 17 silabe
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu