Clipe de tăcereîntre îndoială şi extaz
După volumul Doar cu pana inimii [Tanka] publicat
la Editura Pim (2015), volum de incursiune în lirica niponă, de fapt o
multitudine de poeme de meditaţie de înaltă ţinută scriitoricească, Vasilica
Grigoraş ne oferă o nouă surpriză bilingvă, prin apariţia cărţii Ochi
în ochi cu luna – tanka şi
pentastihuri. Amănunte privind apariţia noului volum am aflat chiar de la
distinsa autoare care, cu modestia ce o caracterizează, într-o discuţie
lămuritoare mi-a mărturisit despre împrejurările, atmosfera dar şi neliniştile
fireşti ale existenţei care, pe măsura consumării datorită neasemuitului ei dar
de a visa în cuvinte, au luat forma poemelor cuprinse între cele două coperte.
Pornind de la o sintagmă sau după o idee unitară, cuvântul determinant fiind
bolduit, poemele apar grupate câte trei după aceste criterii, în minicapitole cu titluri sugestive: Concert de greieri, Spre asfinţit, Frisonul
luminii, Fără îndoială, Clipe de tăcere, Rădăcini, etc. Se simte pe
parcursul lecturii o nostalgie a trecerii timpului, o atitudine meditativă uşor
aforistică asupra vieţii, a umanului. Un abandon tainic va scoate la lumină,
treptat, unda nevăzută a gândirii, a cugetării omului implicat între cerinţele
şi îndatoririle vieţii. Se pare că autoarea a descoperit în apele propriei
oglinzi, oglinda fiinţei, izvorul discursului liric şi calea spre inima
publicului.
În calitatea mea de cititor m-am transpus ipostazelor
transmise de cuvinte, dornic să descopăr fiorul liric şi emoţia dincolo de
formă, număr de silabe, dincolo de subtitlu, denumire sau rigorile severe ale
genului, de obârşie nipon. M-am lăsat în voia cuvintelor, fără a cerceta
analitic, fără să caut procedeele stilistice sau valorile estetice specifice
unui gen anume şi, imaginile inefabilului au venit spre mine, prin frumoase
poeme. Cred că afinităţi neştiute ne
aduc împreună, într-o meditaţie şi contemplare universală cu vădite accente de
umanitate, dând cuvintelor greutate, căutarea răbdătoare a amănuntului, a
frumuseţii clipei, o frumuseţe gravă şi delicată, plină de emoţie. Mă voi
referi în continuare la câteva poeme dintre cele cuprinse în minicapitolele
citate mai sus.
Pornind de la însemnări voit simple şi reale: concert de greieri / în plină stagiune / pe
prispa casei, urmate de respirarea
plină de sinceritate: la adăpostul
nopţii / şi secretele noastre,
se creează acel cadru idilic cu care, mare parte dintre noi, ne
identificăm. Alăturarea fericită a cuvintelor din
prima parte a poemului stagiune şi prispa casei, fac
trecerea de la contemplarea destinsă dar rece, spre clipa aproape
senzitivă, plină de căldură şi
însemnătate, subliniată în silabele cuvintelor secretele noastre. (Concert de
greieri)
În primul poem din secvenţa Spre asfinţit, o simplă aluzie la cireşele amare, îmi trimite gândul la rotirea pe orbita vieţii, la
vicisitudinile ei, somnul, trezirea şi revenirea inevitabilă în matca rodnică a
tinei, într-o solemnă religiozitate: Îngenunchiat
strâng / cireşele amare / în plin asfinţit
– descopăr destinaţia / însă uit cărarea.
În următorul poem din aceiaşi secvenţă, curgerea
ireversibilă a timpului sugerată de nisipul
clepsidrei îndeamnă la reflecţie, împăcarea cu sine şi mai ales cu semenii,
într-un cuvânt despietrirea, dăruirea. Dăruirea ne stă în putere, la fel ca şi
gestul întoarcerii clepsidrei. Se subînţelege aici prezenţa şi importanţa unui
interlocutor intim căruia îi încredinţează cu sinceritate gândul devenit rugă: Palide raze / în nisipul clepsidrei /
aproape de-apus – mă doare lacrima ta / şi
înalţ o rugăciune. (Spre
asfinţit)
Fiecare poem din Frisonul luminii este străbătut de
firul roşu al credinţei că pe drumul devenirii vom şi găsi ceea ce căutăm.
Între şovăire şi privirea atentă lumina poate avea adâncimi, realitatea
obişnuită poate deveni una magică, înfăptuită printr-o altfel de vedere, cea
lăuntrică. Cum altfel dacă nu însemnate cu lumină sunt şi cuvintele poemului: Copaci înfloriţi / pe oglinda râului / un
blând vitraliu - în zori de zi-mbrăţişez / adâncimea luminii.
Ajungem, în secvenţa următoare, la sertarul cu vise al
memoriei în care, euri contrarii se ciocnesc şi din acele atingeri
fulgurante se naşte ideea de zbor, de
înălţare. În faţa culorii de ceară a îndoielii aripa triumfă: Adesea simt că-n / sertarul memoriei / sunt
încă vise – îmi scutur îndoiala / şi-mi deschid aripile. Sau, printre fulgi de nea fiinţa pătrunsă de
gerul raţiunii, purificată parcă, face loc aceloraşi contrarii. De astă dată cu
valoare de certitudine: fără îndoială sub
/ cenuşă-s cărbuni aprinşi (Fără
îndoială)
Şi, după un concert de greieri, spre asfinţit, sub frisonul luminii, fără îndoială în clipe de
tăcere se va produce un miracol. Cel al evadării, dar nu oricum, evadarea în
alb, albul foii, aducându-i astfel împlinirea. Mi-am permis să mă joc folosind
în exprimarea de mai sus chiar cuvintele autoarei. Sunt titlurile
minicapitolelor de început ale cărţii. Şi, revenind: Uneori / înşirăm clipe de tăcere / în firul vieţii, ca şi cum am
număra în întuneric mătănii sau am înşira pe aţă seminţe de pin, pentru un scop numai de noi
ştiut sau, pentru a rămâne faţă în faţă cu noi înşine: răsucim cheia-n uşa / unor lecţii de viaţă (Clipe de tăcere).
În următorul poem vom urmări rostul şi importanţa
rădăcinilor, fără care am fi asemenea frunzelor în vânt: Prin ceaţa deasă / toiagul umilinţei / în dezordine – la poarta
încercărilor / rădăcinile adânci; să observăm aici legătura subtilă dintre
toiag şi rădăcini. În drumul spre
desăvârşire avem nevoie de un sprijin, acel toiag (al umilinţei) poate deveni
sceptru. Răbdarea, înţelegerea,
statornicia, adânc înrădăcinate în fiinţa noastră, cu umiliţă vor ieşi la lumină.
În final voi comenta două poeme, alese la întâmplare.
Astfel:
Pulberi de lună
brodează clipele în
fresca unui vis –
deşertul de regrete
brăzdat de-amare lacrimi
Un semtiment de zădărncie al inimii tânjind mereu după
ceva dispărut; întâlnim aici o metaforă extinsă: pulberi, vis, deşert, transformate de amarul lacrimei în regret
profund. Cele două cuvinte: brodează
şi brăzdat, prin analogie, dau
fluiditate şi supleţe poemului.
Mult mai ancorat în realitate următorul poem:
Sub ceru-nstelat
umbrele catargului
şterse de valuri –
pun geană peste geană
înecând nesomnul.
Imaginea catargului dispărut fără urmă, poate semnifica
sfârşitul sau începutul unei călătorii
în expansiune de sine, odihnitoare şi plină de mister.
Un fior ascuns străbate cartea ca întreg, extazul
contemplativ împletindu-se cu o nostalgie a depărtărilor, a solitudinii.
Demersul expus în cuvântul de mai sus, este în strânsă legătură cu starea mea
de spirit în acest moment al lecturii şi aşternerii pe hârtie a impresiilor.
Libertatea interpretării şi împăcărea propriei imaginaţii cu prezentul zgomotos
al vieţii, mă determină să afirm că Vasilica Grigoraş ştie să transmită, cu
emoţie, adevăruri universal valabile, starea de creştere a fiinţei pe drumul
imaginar al înţelegerii spre tărâmul comun, situat în sfera idealului şi
sensibilităţii multora dintre noi.
Ana
Urma (23.11.2016)
sunt multe cuvinte pe care le-as numi ,,pretioase”„ca de exemplu stagiune, fresca unui vis, desertul de regrete, cred că soun prea multe despre doar 3 sau 5 versuri
RăspundețiȘtergere