Cezar Ciobîcă dincolo de petale în vânt*
Şerban Codrin
Această carte depune o mărturie supărătoare pentru mulţi doritori să se
afle în aceeaşi poziţie de a indispune: nu probabil, cu certitudine, Cezar
Ciobîcă este cel mai strălucitor talent apărut în ultimele două decenii în
poezia minimalistă de prin părţile noastre. Florin Vasiliu, zece ani cât a
păstorit revista „Haiku”, editată de Societatea română de haiku, a fost în mare
căutare de talente şi a găsit, pe unii acceptându-i, pe alţii nu. Cu unii a
exagerat, inclusiv cu sine, pe alţii nu i-a tolerat. În primul rând apăruse cu
mulţi ani înainte Radu Patrichi, un maestru al haikuului în formă liberă, poet
încă nedescoperit fiindcă este prea puţin selectat şi editat. Cu trecerea timpului,
talentul deceniului al IX-lea din secolul XX a fost recunoscut Eduard Ţară; ce face
cu creaţia lui îl interesează, poate să o promoveze sau să o amâne, autorul
este suveran. Cu Cezar Ciobîcă lucrurile sunt în mers, după „Memoria
clepsidrei” (carte pe care nu o cunosc) şi „Caruselul anotimpurilor” (despre
care mi-am exprimat opiniile), actualul „Petale
în vânt”, editura Pim, Iaşi, 2017, nu
consolidează un loc şi un talent, ci repetă ceea ce era mai bun în volumul
anterior: imaginaţie bogată, ironie şi autoironie, uneori sarcasm, dar şi
tendinţa de a confunda haiku cu senryu (prezentă la toţi poeţii români) şi
înclinaţia spre forma liberă, pentru că forma canonică, este drept, ridică mari
obstacole.
Aproape fiecare poem poate fi analizat, de la forma exterioară spre
profunzimile sugerate, inclusiv sezonale, modul de prezentare clasic acceptat
de majoritatea poeţilor:
Aniversare
– sărmana suflă-n puful unei păpădii (primăvara)
Spovedanie
– în confesional intră şi un păianjen (vara)
Ziua
Recunoştinţei – orbu-i cumpără câinelui o lesă nouă (toamna)
Seară
de priveghi – se aud doar stelele căzând din ţurţuri (iarna)
Am realizat o listă a cuvintelor sezonale, lista se repetă la toţi
poeţii, majoritatea luându-l pe Cezar Ciobîcă drept model, deoarece se află în
centrul preocupărilor minimaliste pe internet, concursul lunar de haiku
(concurs cu bune rezultate), concursul de senryu (de asemenea, strălucitor de
cele mai multe ori). Prin urmare, este de aşteptat un nou volum, de data
aceasta de senryu, unde Dan Norea cam face legea şi impune limitele. Unde este
tanka anunţată şi necunoscută?
O problemă se ridică. Cezar Ciobîcă poate fi suveran pe un anumit
segment al poeziei minimaliste, împreună cu alţi autori puternici, câteva nume
se află mai sus, dar pentru creaţia unui poet important este nevoie de lărgirea
cât mai mult a suprafeţei, cum se spune, a universului liric. Trebuie să
evadeze spre alte zone, dincolo de tanka, haiku, senryu. Haibunul îi poate
oferi orizonturi imaginative nelimitate, pentru a sugera o singură soluţie. Poate
încerca eseistica poetică, comentariul critic, sau pur şi simplu alte forme
fixe, fie orientale, fie occidentale, de la rubayat, pantum, pantun la epigrama
lirică, sonet, rondel, cum a reuşit un maestru al formelor poetice, Ion
Roşioru.
În caz contrar, va apărea oboseala, chiar expresivă, repetiţia, chiar
interesantă, variaţională, şi ar fi mare păcat pentru un talent cu atât de multe
şi interesante posibilităţi, încât în Cezar Ciobîcă ai tendinţa de a spune că
s-ar scurtcircuita forţele energetice ale mai multor poeţi.
Pană
de curent – la fereastră luminând liliacul alb
Fată
sărmană – miresme de tei umplând lada de zestre
Sat
îmbătrânit – peste tot miroase-a prune putrede
Noapte
geroasă – pulberea Căii Lactee scârţâind sub tălpi
Puţini poeţi români ştiu ce este un haiku, limitele lui în afara
literaturii japoneze; Cezar Ciobîcă a ajuns până acolo încât poate transforma
în poezie cu sens profund orice observaţie efemeră transpusă în numai câteva
(17) silabe; calea sa are toate şansele să continue, numai poetul să aibă
ambiţia de a nu se opri, ci de a persevera prin diversificare.
O observaţie: recitiţi poemele selectate. De ce kireji (pauza de sens)
apare numai după prima secţiune (de 5 silabe), şi niciodată după a doua (de 12
silabe)? Pentru că prima variantă este mai simplă. Obligaţiile unui mare poet
sunt să aleagă variantele mai complexe şi să lase ucenicilor libertatea de a
alege varianta mai simplă. În caz contrar, se pot modifica rolurile.
_____
*Cezar Florin Ciobîcă - Petale în vânt
ADER la acest neasteptat laudațium cu o notă critică ... ARE ȘI CERTIFICAT DE PLAGIATOR ! Revedeți observațiile atotstiutorului GURU de la Romanian KUKAI !
RăspundețiȘtergerejandarmi forfotesc
RăspundețiȘtergereporumbul nalt românesc -
a mai căzut un MIG ... RUSESC
CALIGRAMĂ - HAIKU - ENGLISH - http://viewpoint-catalog.blogspot.ro/2016/11/nicu-stopel-romania.html - AICI NICIUN PLAGIATOR NU A ÎNDRĂZNIT ... ÎNCĂ !
RăspundețiȘtergere