Corneliu Traian Atanasiu
Genovel-Florentin
Frăţilă este unul dintre autorii de haiku din noua generaţie a celor care au
aflat de haiku pe internet, prin intermediul concursurilor desfăşurate pe Romanian Haiku şi ROMANIAN KUKAI. Cele două concursuri şi proiectele adiacente lor
s-au dovedit a fi o adevărată şcoală de haiku adaptată noilor oportunităţi pe
care ni le oferă tuturor internetul. Poate că, locuind în Râmnicul Sărat, n-a
avut încă ocazia să se întîlnească faţă-n faţă cu niciunul dintre cei care, ca
şi el, scriu haiku stimulaţi de efervescenţa iscată pe web. Dar, cu siguranţă,
este în permanet contact virtual cu o întreagă comunitate de iubitori ai
haiku-ului care frecventează site-urile specializate.
Scrie haiku doar
de trei ani, dintre care unul a făcut pauză. A fost inclus în volumul colectiv
al grupului RH cu titlul Dimineţile
cocorilor din 2008-2009. Dar adevărata consacrare s-a produs în anul care a
trecut, cînd a obţinut primele locuri I la concursul ROMANIAN KUKAI şi o menţiune de onoare la Al doilea concurs Japonia-UE 2011.
*
Nota caracteristică
a poemelor* lui Genovel-Florentin Frăţilă este cursivitatea expresiei, ceea ce le
dă acestora un aer de jovialitate, un fel de comunicativitate voioasă şi un pic
glumeaţă. Şi asta cu atît mai mult cu cît, în unele cazuri cele două părţi ale poemului
par a fi înscenarea unui mic dialog, nu atît cu cititorul, cît cu banalitatea
spusei dintîi care trebuie rapid scoasă din amorţirea clişeului verbal. Prima
imagine primeşte prompt o replică căreia cititorul îi simte imediat
efervecenţa.
Ger siberian –
şi luna şi stelele
cioburi de gheaţă
prea multă iarnă –
izvorul a îngheţat
cu tot cu susur
nicio victimă
Carul Mare răsturnat
în lacul Morii
paznicul urbei –
cocoţată pe releu
luna de argint
A doua imagine pare doar o confirmare, o concretizare a
primeia, dar există în ea mereu un mic grăunte de umor, o perspectivă puţin
poznaşă, o abordare neprotocolară.
Tema satului este
abordată cu sobrietate fără accente lacrimogen patriotarde, mai curînd în
maniera unei geografii blînd evocatoare a veşniciei (care, zice-se, s-ar fi
născut la sat) decît în aceea a unei sociologii vexate de schimbările
tranziţiei capitaliste (cu vechi rădăcini socialiste).
Aripa serii –
dealurile se-aprind
sătuc cu sătuc
Lamentarea pentru părăsirea
satului este lăsată în seama jeluirii obiective a stihiilor.
Nici ţipenie –
pe uliţa-ngustă
colbul uitării
nicio lumină –
pe uliţa pustie
doar vîntul hai-hui
Săteanul apare doar cu statura lui impunătoare, prezenţă
arhaică şi taciturnă, întrebîndu-se mut ce rost mai au mîinile sale pe această
lume.
Stejar secular –
bătrînu-şi priveşte
tăcut mîinile
Asta cît timp vremea nu-şi
iese din ţîţîni şi şubrezenia satului nu este încercată năprasnic de năpaste
peste fire. Atunci timpul se opreşte într-o clipă de uluială şi singura salvare
este doar reîntoarcerea la miturile de demult.
Omăt cît casa –
pe-un perete crăpat
ceasul îngheţat
sat înzăpezit –
în casa bătrînului
Arca lui Noe
Oricum, anumite
imagini par să semnaleze o ameninţare tăcută care planează deasupra locului şi să
figureze un fel de dispariţie apotetică a lumii satului într-un rug universal.
Porumbul cules –
deaspupra cocenilor
secera lunii
seară de toamnă –
odată cu miriştea
arde şi cerul
Şi poate cel mai
trist este faptul că acolo unde morţii se mai întîlneau cu viii, nu mai e
nimeni viu la întîlnire care să oficieze ritualul sau să-i plîngă pe cei duşi.
Crucea uitată –
doar salcia bătrînă
plînge lîngă ea
Ziua Morţilor –
doar iedera aprinsă
la crucea veche
Viaţa la oraş, în
schimb, pare mai degrevată de gravitatea şi profunzimea trăirilor, ia lucrurile
mai uşor şi are mai mult umor, e mai predispusă la reverii domestice sau la
comparaţii calofile.
Primii fulgi de nea –
prin oraş un iz discret
de naftalină
noapte senină –
luna stă atîrnată
de-o macara
seara de iarnă –
parfumul iasomiei
în cana cu ceai
luna de argint –
doar ecoul liniştii
tulbură noaptea
rupere de nori –
oraşul a căpătat
iz veneţian
apus sîngeriu –
soarele sfîrtecat de
eoliene
Atunci însă cînd lucrurile
sînt privite cu seriozitate, primejdia iminentă implică recursul şi
reîntoarcerea la recuzita mai sobră a peisajului rural.
Capătul lumii –
în calea unei furnici
pămîntul crăpat
vară toridă –
peste cîmpul însetat
apa morţilor
Numai în acea dispoziţie contemplativă în care te
identifici cu făpturile mărunte ale lumii poţi simţi mai bine integrarea ta cosmică
şi poţi împărtăşi îngrijorări pentru ceea ce te înglobează laolaltă cu toate
lucrurile şi fiinţele lumii. Şi, uneori, te poţi bucura de strălucirea soarelui
redistribuită în porţii minuscule pentru o sete mai presus de cea a trupului.
Picuri de rouă –
soarele împrăştiat
în mii de bucăţi
_________
*Picuri de
rouă, Genovel-Florentin Frăţilă, Editura RAFET, Râmnicu
Sărat, 2012
Prefaţa
volumului
E
inutil şi pueril să crezi că în numai două pagini ai putea afla ce este
haiku-ul. Orice definiţie este la urma urmei un lucru steril cînd este vorba de
lucrurile concrete. Fără să iei contact direct cu ele, să le explorezi prin
toate simţurile, să faci experienţa lor pe viu nu ştii încă nimic despre ele.
Iar dacă e vorba despre un obiect de artă, atunci trebuie ca acea experienţa să
fie suficient de îndelungată ca să ai timp să-i prinzi gustul.
De
aceea am să încep abrupt şi am să spun pur şi simplu, acesta este un haiku:
porumbul cules –
deasupra cocenilor
secera lunii
Dacă veţi mai citi şi alte haiku-uri veţi observa lesne
că, formal, ele se prezintă cam la fel. Trei versuri inegale, unul mai lung la
mijloc, o linioară de despărţire care marchează o pauză între cele două părţi
(sintagme) ale poemului. Scrierea fără majuscule la începutul versurilor.
La
fel de uşor, veţi observa că nu există o continuitate discursivă a textului.
Cuvintele nu se leagă în propoziţii sau fraze, rămîn în stadiul fragmentar de
sintagme (grupuri mici de cuvinte legate cu sens). Şi, din structura acestor
fragmente, se poate vedea că ele nu povestesc, nu descriu, nu rostesc vreo
sentinţă şi nici nu vor să convingă de ceva. Iată un prim sens al acestor poeme
aride, concise, austere: mărturisirea implicită a unei atitudini rezervate,
reţinute, parcimonioase. Sobrietate care refuză să exhibe, să-şi declare, să-şi
mărturisească zgomotos simţirea.
Ce
spune totuşi textul? El numeşte, cît mai concis, două lucruri şi, în felul
acesta, le evocă în faţa ochilor noştri. În puritatea lor, fără zorzoane
metaforice, fără să chocheteze cu vreo intruziune subiectiv-emoţională în
obiectivitatea lor. Fără să le altereze puterea genuină. Autorul nu există
explicit în niciunul din cuvintele poemului. Există doar porumbul, cocenii,
luna. Autorul refuză să se arate, atît prin faptul că textul nu vorbeşte
despre el, cît şi prin acela că nimic textual nu notează sau trădează emoţia
sa.
Trebuie să recunoaşteţi că acest poem vă înşeală aşteptările şi vă violează
obişnuinţele. El se adresează celor care, prin viaţa şi experienţa lor, sînt
adepţii unei atitudini reticente şi discrete, au cultivat-o, o apreciază şi o
gustă cînd o întîlnesc. Şi o practică în viaţa lor şi, implict, ea răzbate în
poezia pe care o scriu.
Să
vedem ce poate totuşi să placă într-un astfel de poem. În primul rînd faptul că
el lasă lucrurile să vorbească. Emoţia este în ele, autorul a trăit-o în faţa
lucrurilor şi a scenelor evocate. Ele sînt corelatul obiectiv al emoţiei sale,
singurul pe care e dispus să-l dea în vileag. Într-un fel misterios, emoţia era
acolo cînd le-a văzut (simţit, experimentat), nu el le-a infuzat-o. El îşi
mărturiseşte emoţia doar prin ricoşeu evocîndu-le. Şi speră ca şi pe cititor
ele să-l emoţioneze în acelaşi fel. Este o invitaţie şi o provocare la a simţi
că lucrurile şi natura comunică tainic, fără cuvinte, cu noi.
Abia în faţa imaginilor (lucrurilor şi scenelor aievea), contemplîndu-le şi
meditînd la sugestiile, aluziile, tîlcul lor (care nu poate fi verbalizat),
cititorul poate gusta ceea ce spune, acum fără cuvinte, poemul. Haiku-ul este
acest poem al tăcerii, resimţite după ce am lăsat în urmă cuvintele care ne-au
condus ca un vehicul docil la faţa locului. Acolo unde putem avea revelaţia
tîlcului lucrurilor.
Revenind la imaginile concrete ale acestui poem, porumbul cules, aşa
rezumativ cum e sau tocmai pentru că se opreşte la timp, ne evocă toamna tîrzie
cînd recoltarea s-a încheiat şi cîmpurile s-au aplatizat, cînd, peste noapte,
deja cad brumele. Este o imagine care se expandează de la sine într-o întreagă
atmosferă a sfîrşitului sezonului vegetativ, a tristeţii nedesluşite care ne
cuprinde şi ne pătrunde pe nesimţite. Un simptom indubitabil al anotimpului
care face implozie în poem (şi-n sufletul cititorului). În haiku, asemenea
sintagme se numesc kigo, cuvinte sezonale.
A
doua imagine, deasupra cocenilor secera lunii, tocmai pentru că nu spune
mai mult, lasă închipuirea cititorului să-i caute şi să-i găsească un înţeles
şi, eventual, un mod de a se conecta cu prima. Se poate sesiza de la început că
prezenţa lunii pare să amplifice pustietatea şi singurătatea cîmpului golit de
viaţă. Dar luna e în formă de seceră şi acest lucru introduce un fior celest şi
un alt orizont al aşteptărilor. Recoltarea nu s-a sfîrşit chiar dacă porumbul a
fost secerat. Ce alte vieţi sînt oare la rînd? Cuvîntul seceră are, în
fonetica lui, o sonoritate sacadată, de multă vreme asociată cu mitralierea.
Tăcerea scenei este parcă o nerostită ameninţare.
Dar nu trebuie să ne grăbim şi să ne oprim la această primă interpretare, poate
că deasupra înseamnă chiar peste şi luna este aici chiar secera
ostenită dar mulţumită de lucrul dovedit, odihnindu-se pe grămada de coceni. Şi
atunci, şi pentru noi, singurul fior va fi acela răcoros al lucrului dus pînă
la capăt. De împăcare liniştită.
Haiku-ul nu este o poezie plată, linearitatea textului sporeşte în imagini, iar
imaginile capătă volum într-un orizont simbolic încărcat de emoţie. Poemul este
de fapt o alegorie concisă, textul vorbeşte despre lucruri şi scene
semnificative, iar acestea despre emoţia care este cuprinsă în ele. Este o operă
deschisă care cere imperios colaborarea inteligentă şi empatică a
cititorului.
*
Genovel-Florentin Frăţilă este unul dintre autorii de haiku din noua generaţie
a celor care au aflat de haiku pe internet, prin intermediul concursurilor
desfăşurate pe Romanian Haiku şi ROMANIAN KUKAI. Cele două
concursuri şi proiectele adiacente lor s-au dovedit a fi o adevărată şcoală de
haiku adaptată noilor oportunităţi pe care ni le oferă tuturor internetul.
Poate că, locuind în Râmnicul Sărat, n-a avut încă ocazia să se întîlnească
faţă-n faţă cu niciunul dintre cei care, ca şi el, scriu haiku stimulaţi de
efervescenţa iscată pe web. Dar, cu siguranţă, este în permanet contact virtual
cu o întreagă comunitate de iubitori ai haiku-ului care frecventează site-urile
specializate.
Scrie haiku doar de trei ani, dintre care unul a făcut pauză. A fost inclus în
volumul colectiv al grupului RH cu titlul Dimineţile cocorilor din
2008-2009. Dar adevărata consacrare s-a produs în anul care a trecut, cînd a
obţinut primele locuri I la concursul RK.
Este însă primul dintre cei din noua generaţie care se încumetă să publice un
volum de haiku. Nu am văzut întregul volum, dar sînt convins că există în el şi
alte poeme de valoarea celui de mai jos:
sat înzăpezit –
în casa bătrînului
Arca lui Noe
Cum îi stă bine unui haiku, poemul face doar o aluzie
vagă la urgia care a lovit satele îngropate în zăpadă. Nu vituperează, dar
empatizează cu cei atinşi de prăpăd. Tragedia claustrării în casa acoperită de
nămeţi şi ameninţarea posibilei inundaţii este rezumată în imitaţia închipuită
a gestului legendar. Poate că singura speranţă a bătrînului este aceea de a sta
cu ochii pironiţi pe o machetă a arcei biblice.
Felicitari !
RăspundețiȘtergereImi place mult stilul in care scrieti ...