clic pe logo

 siglaROKU

vineri, 8 ianuarie 2021

Crucea artistului

 


Crucea artistului*


Chiar dacă pare mai puțin verosimil, în prezentarea imaginilor haiku-ul procedează  la fel ca suprarealismul: apropie două realităţi mai mult sau mai puţin îndepărtate. Cu cât domeniile celor două realităţi alăturate vor fi mai depărtate, cu atât imaginea va fi mai puternică – şi cu atât puterea ei emoțională şi realitatea poetică vor fi mai pronunțate. Dacă imaginea suprarealistă tinde doar să șocheze: „frumos – spune Lautréamont -  ca întâlnirea întâmplătoare pe o masă de disecţie a unei umbrele cu o maşină de cusut“, haiku-ul pune o surdină peste tentația alăturării țipătoare și păstrează doar intenția de a lăsa lucrurile să vorbească singure despre faptul că s-au nimerit alături. Un haiku bun, și în volumul de față veți găsi destule astfel de exemple, evidențiază acest mod de a construi poemul.

 

mesaj pe Facebook –

pe masa prăfuită

stiloul tatei

 

         Textul doar numește, iar lucrurile, doar alăturate, tac semnificativ. Alăturate, lucrurile iradiază apropouri. Despre epoci, despre generații. Chiar și pe masa prăfuită, stiloul are altă prestanță decît monitorul. Poate că stiloul e doar o relicvă, poate e o amintire dragă... Ceva se-ntîmplă. S-a petrecut deja. Definitiv. Și ireversibil. Contemplăm momentul și liniștea ne copleșește.

         Ceea ce ți se impune de la prima privire cînd citești un haiku bun este simplitatea deconcertantă a alăturării imaginilor. Modul neașteptat și dezinvolt în care prezența lor laolaltă, spontană și necăutată, transmite un mesaj tulburător.

 

trenul în gară –

un funigel mă leagă

de prispa casei

 

         Un tren și un funigel. O mașinărie mătăhăloasă și zgomotoasă și un firicel tăcut, dus de vînt. Un mijloc de transport de mare putere și un filament firav, aproape neputincios. Trenul e gata de plecare, pasagerul simte însă, aproape dureros, că se va îndepărta și se va rupe de locul natal. Simte plecarea cu forța inexorabilă a locomotivei. Și mai simte că ceva esențial dar imponderabil îl ține încă (și poate nu-i va da drumul niciodată) legat de locul unde a văzut lumina zilei.

         Va rezista oare funigelul la atîtea mii de cai putere? Se va putea întinde pînă la capătul pămîntului dacă soarta-l va împinge pe călător atît de departe? Asta nu ne spune haiku-ul. Ne lasă să simțim doar încordarea și să mizăm sau nu pe puterea sufletească împotriva forței centrifuge a civilizației.

        Această indecizie, această stare de ambiguitate sugerată de simpla prezență a lucrurilor este aceea cultivată de textul haiku-ului: prispa putredă – / muşchi şi toporaşi tocmind / scândura ruptă. Nu trebuie să cedăm pripit în fața tristeței faptului că toate se trec și se duc. Viața continuă și mușchiul se va tocmi veșnic cu toporașii, nutrindu-se din putrezeala aceleiași prispe. Îndreptățind și nutrind firile contemplative.

        La urma urmei, lucrurile și întîmplările au înțelepciunea lor, cel mai adesea acidulat-ironică: gardul putrezit - / numai amintirile / mai sar pârleazul. Dar, așa ghidușă, ea devine totuși tonică. Un motiv ludic se poate strecura oricînd într-o împrejurare cu valențe deprimante pentru a-i converti energia: v-aţi ascunselea – / lacrimile bunicii şi / ploaia la geam. Chiar și cele sfinte nu sucombă înainte de a trece vrînd-nevrînd prin ritualuri profane:  schitul părăsit – / spini mari închinându-se / pe la icoane.

        Sticla aruncată-n ocean este un vechi clișeu al imaginației: furtună în larg – / adunată în sticlă / toată speranţa. Șansele ca sticla să fie găsită și mesajul să fie citit sînt infinitezimale, dar asta nu face ca simbolul să fie mai puțin tensionat. Și, în spiritul haiku-ului, ceea ce e strîns închis în surdina sticlei să-și amplifice forța explozivă.

        De obicei, imaginile evocă momente, fapte și lucruri, aducîndu-ni-le în fața ochilor: vremea plugului – / de sub brazda reavănă / un ciob răsărind. Ele însă, prin prezența și sclipirea lor tăcută, grăiesc aluziv și despre ceea ce a fost și numai e. Tăcerea este cel mai adesea plină de apropouri la care cititorul meditează îndelung.

 

crucea de piatră –

doar o efemeridă

peste anii şterşi

 

        Cînd, încălcînd oarecum canonul obiectivității imaginilor, poemul mărturisește ceva despre autor: caiși înfloriți - / e timpul să curăț iar / vechiul patefon, e vorba mai mult de o solidaritate universală în care sînt angajate toate lucrurile și ființele. De o participare unanimă la lucrările de împrimăvărare. Caișii dau numai tonul. Autorul consimte și e luat de val. Dar ispitei integrării expansiv-cosmice îi corespunde simetric și o concentrare în universul domestic: ceaţă de toamnă – / aburind ochelarii / cana cu compot.

        La finalul volumului, ar trebui poate să măsurăm, într-un fel sau altul, cu ce ne-am ales, unde-am ajuns sau măcar ce repere certe am dobîndit. Răspunsul este unul malițios, care ne-ndeamnă să nu ne culcăm pe-o ureche: busola spartă – / ascunsă iar după nori / steaua polară. Urmele de care ne-am încîntat de fiecare dată au fost șterse de apa strecurată în nisip și insomnia ne paște din nou:  

 

urme pe nisip –

număratul oilor

fără de folos

 

        Să sperăm că doar pînă la prima carte.

 __________________

*Adrian-Nicolae Popescu - efemeride


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu