clic pe logo

 siglaROKU

vineri, 4 decembrie 2020

Pana recuperată

 



Pana recuperată*


 Corneliu Traian Atanasiu

            Ne-am obișnuit să spunem prea lesne că haiku-ul evocă realitatea. Este însă vorba de o realitate empatică care manifestă, miraculos, afinități neașteptate cu sufletul nostru. Care se transfigurează pentru a mărturisi corespondențe incredibile cu aspirațiile umane. Și astfel, autorului nu-i rămîne decît să noteze cu promptitudine faptele observate. Cu tot, cu deviația lor abia intuită dar mai mult decît generoasă.

 

dansul frunzelor -

vântul știe secretul 

balerinelor

           

            Există în ceea ce se întîmplă în haiku un fel de ca și cum neexplicitat, difuz, infuzat lumii și asumat ca o exigență comună atît autorului cît și  complicelui său - cititorul. Mirarea cititorului în fața celor comunicate de autor este una admirativă, ea confirmă o realitate mai bogată, mai împlinită, avidă mereu de isprăvi demne de poveste: după furtună - / agățată de-un copac / doar luna plină. De multe s-a ales praful, dar luna, doldora de imaginația omenească, s-a salvat.

            Surpriza unui haiku nu constă însă doar în ceea ce se povestește fățiș. Cursul celor relatate ia de multe ori o direcție neașteptată: mâinile tatei - / mai strălucitoare / coada sapei. Te aștepți parcă la un elogiu al trudei, dar poemul refuză o soluție atît de facilă și strălucirea nu este un atribut al muncii sau al mîinilor care o îndeplinesc ci un simplu efect al lustruirii cozii unei unelte, și de muncă, și de tortură. Și din ea nu rezultă nicicum vreo splendoare eroică a vieții  ci mai curînd cazna, chinul și epuizarea lucrătorului înrobit muncii.

            Nu-i de mirare că în poemul următor găsim filtrată morala din Fata moșului și-a babei. Corcodușul intuiește că în casa cu ferestre sparte e cineva la ananghie:

 

fereastră spartă -

un corcoduș generos

întinde-o creangă

 

Necuvîntătoare,  lucrurile și ființele conlucrează cu omul și, mai mult sau mai puțin pe furiș, sînt angajate, după orarul prestabilit, în lucrări și acțiuni de amploare:   amurg pe ponton - / luna împinge ziua / după păpuriș. Altfel nu s-ar explica ordinea acestei lumi. Și nici energia aparent inepuizabilă a insectelor fosforescente care se recuperează din voia bună a oamenilor: foc de tabără - / licuricii-și încarcă / bateriile.

Vorba de duh este în multe situații înlesnită de urechea ageră a autorului și de abilitatea lui de a plasa mucalit ceea ce limba știe dintotdeauna în alte circumstanțe:   știrile zboară / cu viteza vântului - / zmee din ziar. Fără situații reale care să structureze un context cu valențe ironice, e greu să faci o glumă consistentă:    miros de cafea - / împart dimineața / cu vecinii. Mai mult ca sigur acolo era un gard, nu și o invitație, dar autorul a profitat cît a putut de generozitatea mirosului pe care ni l-a servit și nouă.

Se pare că, de cele mai multe ori, singurătatea e și mai productivă. Ea oferă un cadru și mai ofertant pentru surprize solitare:

 

singur pe prispă -

o stea căzătoare

în ceașca cu ceai

 

Și poate tot pe prispă, autorul a avut inspirația să noteze un poem simplu și rezumativ cu referire la amurgul satului. Sînt destule poeme în care este surprins nu doar declinul ci și falimentul satului, dar acesta este de departe mai expresiv:

 

punte șubredă -

la războiul de țesut

urzeala-i ruptă

 

Totul e compromis, și nu doar pe drumuri ci și în matricea creatoare – urzeala-i ruptă.

            Creatorul nu e însă demoralizat. Există în continuare resurse care să-i întrețină tonusul la cote ridicate. E suficient să aibă răbdare și să contemple cu modestie și recunoștință energia stihiilor pentru ca și bateriile lui să se reîncarce:

 

albastrul mării -

pana abandonată

în călimară


___________________________________________________

 *Mihai Moldoveanu - Rezonând cu o salcie



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu