Înțelesuri-nențelesuri
În
cutreierul prin spații
cari
în altele răspund,
cînte
el ce în neștire
mie
însumi eu mi-ascund.
(Lucian
Blaga)
Motto-ul este din poezia Alean,
care surprinde o atitudine foarte apropiată de aceea a unui autor de haiku: Umbra
m-a cuprins deodată. / Cîte gînduri mă pătrund! / Înțelesuri – nențelesuri / mi
se-arată, mi se-ascund. O cuminecare de dincolo de cuvinte între nor și om.
Și, mai ales, o convingere modestă că lucrurile, în cazul de față norul, te
cunosc dincolo de lealitatea ta mult prea confuză și șovăitoare.
Dialogul cu lucrurile este și în
haiku o sursă contemplativă de cunoaștere-recunoaștere, de experiență aprope
mistică: stau întins în lan / cu ochii-n cerul înalt – / un nor și cu un nor… De
dobîndire a ființei tale prin pierderea generoasă de sine. Printr-un fel de
transfuzie reciproc camaraderească: doi vechi prieteni / la ceas de seară –
/ luna și cu mine.
Există o stare miraculoasă a celor
ce gustă haiku-ul, o dispoziție sufletească prin care, pe moment, situația
materială e pusă în paranteze și suspendată fără drept de apel: salcie la
drum – / trecătorii miluiți / cu bănuți aurii. Există totodată un fel de
intersecție contextuală și verbală care țese laolaltă fibre doar aparent
diferite: vreme de dezgheț – / anticarul își scoate / taraba cu cărți. Dezghețul e unul și totuși multiplu. Sînt,
prin umare, cît se poate de firești transferurile de energie între regnuri: prun
întinerit / de-o nouă primăvară – / mai sprinten bunicul. Dar și natura pare să copieze impenitent năravul prea omenesc al actualizării
cu ultima tehnică: crăciunița-n mai – / flori cu explozie / întârziată.
Sigur că
există circumstanțe care fac ca pe moment felul în care înfățișăm lucrurile să
gliseze uneori înspre o viziune prea optimist sclipitoare: soare de-amiază – / poleită cu aur / balta
de nămol. Dar un cuvînt bine plasat știe să ne avertizeze că și natura s-a
cam dedulcit la spoială. Revanșa este aceea a unui poem care, parcă prin
compensație, conservă grija pentru ce e viu, în echilibrul imaginilor:
amiază pe câmp –
umbra s-a scurs în pământ
pe sub rădăcini
Umbra
lucrează subtil, deși pare că ne lezează, ea și-a scurs răcoarea sub
pămînt ca să protejeze sursa vieții - rădăcinile.
Farmecul multor poeme are savoarea unei
simple juxtapuneri, sugerînd reticent o corespondență: rufe pe frânghii – / nepotul citind de zor / „Toate pânzele
sus!”. Al unei vorbiri care tinde leneș spre gestică: ploaie-nghețată – / arteziana a ajuns / înghețată
pe băț. A poveștii care curge fără grabă spre somnul cu vise: citind
povestea / Albei ca Zăpada – / toți piticii dorm. A poveștii care te
învălește stînd în fața focului:
șalul
de lână –
încă
mă învăluie
căldura
mamei
Corneliu
Traian Atanasiu
*Mona Iordan - De la cer la pământ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu