Postfață
Corneliu Traian Atanasiu
Postfața de anul trecut a fost o primă încercare de a face
o apreciere asupra poemelor cele mai bune din anul cu numărul VIII. Ea s-a axat
pe punerea în evidență a cîtorva tipuri de poeme, a cîtorva moduri de compunere
și a unor tehnici nu numai preferate ci și eficiente în care autorii și-au
dovedit măiestria. Repetînd întreprinderea, voi încerca să evidențiez o direcție
în care a evoluat o bună parte dintre poemele cele mai bune din concurs. Ea
este remarcabilă pentru specificul poemelor scrise în limba română pentru că
apelează la resurse lingvistice care sînt la fel de obiective în ce privește
sugestia ca și imaginile folosite în poeme. Un poem care beneficiază și de
aluziile imaginilor și situațiilor evocate, dar și de cele ale cuvintelor,
sintagmelor și expresiilor proprii limbii în care e scris este mult mai bogat
și mai clar structurat pe vorbirea indirectă care vizează fără să numească.
Pentru a
avea un termen de comparație, am să încep menționînd ceea ce aș numi tendința
clasică a poemelor cuminți, delicate și împăcate, care și ea a fost mereu și consistent
prezentă printre poemele bine apreciate la concurs.
E vorba de poeme care constată și notează faptele fără a
modula textul în așa fel încît să dea naștere la apropouri provenite mai
degrabă din cuvintele cu care e scris textul decît din elementele evocate: satul troienit - / dinspre căpița de fân / mirosul
verii (Argentina Stanciu), pană de curent - / sub streaşină pâlpâie / luna în
ţurţuri (Cezar Ciobîcă). Antagonismul dintre iarnă
și vară sau cel dintre lipsa curentului și pîlpîirea țurțurilor este unul
rezultat din prezența lucrurilor și a situațiilor. Unitatea contrariilor
sugerată direct de imagini nu este nici subminată, nici modulată de aluziile
cuvintelor. La fel de bine, cu elipsa de
rigoare a contextului (ne aflăm într-un cimitir), în flori scuturate - / abia se mai
zăreşte / anul naşterii (Vasile Conioși-Mesteșanu)
cuvintele în simplitatea lor rămîn doar garantul sobrietății unei simple
evocări. Sugestia și
derapajul lucrează și fără să aibă nevoie de un kigo explicit: cuib la streaşină - / bătrâna
privind mai des / lungul drumului (Magda Vlad). E primvăvară și cuibul la
streașină își intră automat în atribuții așteptînd întoarcerea păsărilor.
Și totul derapează: dorul și așteptările bătrînei se pliază pe cele ale
naturii, de ce n-ar reveni la cuib și cei risipiți din cuibul ei în lume?
Și în
poemele următoare: ninge peste cruci - / în
goblenul bunicii / maci neterminați (Argentina Stanciu), comemorare - / plină de lăcrămioare
/ curtea bunicii (Argentina Stanciu),
deși insinuarea alăturării imaginilor vorbește cu o tristețe obiectivă despre
absența bunicii, formulările rămîn rezervate și lipsite de incidente verbale suplimentar
aluzive. Și în acest poem: zi însorită – /
în piața de vechituri / marfă proaspătă (Petru-Ioan Gârda),
imaginea talciocului este doar ușor înviorată de ironia calificativului proaspătă.
Se întîmplă însă ca momentul surprins
în poem să fie unul ușor ghiduș: ploaie de toamnă – / o frunză acoperind / ceașca de cafea (Lucreția Horvath) și autorul,
complice, să aleagă un cuvînt care insinuează că ar exista nebănuite
solidarități spontane între natural și uman pentru protejarea cafelei. Tot așa,
o poznă obiectivă - cocorii plecând - / vântul
scoate căciula / sperietorii (Constanin Iliescu) – și o vorbă potrivită, de fapt o
expresie consacrată, pot să dezvăluie un gest de incredibil respect între cele
fără de grai. Autorul nu face decît să observe ceea ce se întîmplă, dar știe să
folosească vorbele care deconspiră
prezența neașteptată a unei intenții aproape omenești.
E adevărat, autorul intervine o leacă
în regia faptului atunci cînd îl pune în ramă: prima ninsoare - / tremură-n
strai de vară / sperietoarea (Argentina Stanciu); prima ninsoare - / cu
voal de mireasă şi / fata bătrână (Cezar Ciobîcă); prima ninsoare - / haina cerșetorului / fără
nici un petec (Valeria Tamaș). O minimă transfigurare în compunerea
tabloului și în numirea unor lucruri strecoară în imagine un pic de empatie sau
de compensație, fără să uite și un dram de ironie binevoitoare.
Cînd
umorul se-ngroașă, ca în poemele
senryu patente: ziua de Ignat – / în sfârșit
Ghiță curat / iar noi ca porcii (Roxana Dumitrache), omul nu mai stă deoparte și, implicat fiind, nici nu
mai e iertat. Iar jocurile de cuvinte preiau controlul: cazan de țuică – / proprietarul vorbește / alambicat (Petru-Ioan
Gârda). Alambicat, adică excesiv de subtil (în serpentine) și, prin urmare,
greu de înțeles pentru că i se-ncurcă limba-n gură.
Dacă
în scrânciobul din nuc - / vântul leagănă
domol / amintirile (Constantin Iliescu) atmosfera este una de o delicată
împăcare, în niciun clipocit - / o barză ținând în plisc / broasca
lui Bashō (Violeta Urdă), nemișcarea este încărcată de o tensiune bine strunită, în
timp ce în țurțuri picurând - / nicio
veste încă din / blocul operator (Cezar-Florin Ciobîcă),
desprimăvărarea de afară pare să fie, pentru nerăbdarea celui ce așteaptă cu
sufletul la gură, doar o suită sincopată de spasme. Juxtapunerea subminează
aproape singură rezerva, distanțarea, discreția. Ceea ce se întîmplă – plouă
cadențat - / sângele-voinicului / lângă tranșee (Violeta Urdă) – este
adevărat în ambele sensuri, lîngă floare și-a vărsat și soldatul sîngele, iar
poemul se încarcă de tensiunea ambiguității spusei.
Gustul grupului a virat însă spre poeme și mai picante.
Dau cuvîntului un sens cît mai apropiat de ideea de condimentare apetisantă și
nu de picanterie indecentă sau frivolă. Poemele din această categorie au de
obicei un joc de cuvinte: prima ninsoare - / căpătând greutate / pânza paingului (Vasile Conioși-Mesteșanu),
o inversare de perspectivă obținută prin oglindire: amurg pe
iaz - / fără zgomot coboară / fulgii în cer (Cezar Ciobîcă), un evident pivot
alegoric: spitalul de ochi - / încet,
încet răsărind / din nou stelele (Vasilica Grigoraș), un apropo la
similitudinea înfățișării: sarmale
de post - / tare înfofolită / şi
cerşetoarea (Vasile Conioși-Mesteșanu), sau a coloritului: prima ninsoare – / mama așterne pe pat / plapuma albă (Petru-Ioan Gârda). Jocurile
de cuvinte, elipsele elocvente, schimbările de viziune conlucrează fructuos cu
situațiile prezentate.
Mai pregnante, mai pronunțate, mai iuți, mai
pișcătoare în această privință sînt poemele care apelează la expresii atît ca surse de inspirație cît și ca mijloace tehnice. Expresiile
sînt acele îmbinări de cuvinte încărcate cu expresivitate și conţinut afectiv al
căror înțeles este relativ independent de înţelesul individual al cuvintelor alcătuitoare
luate izolat. Este de departe mai încîntător să spui că un lucru se face doar
de formă, pentru a salva aparențele sugerînd asta printr-o formulare codificată
expresiv: pomenirea
morţilor - / miluind orbul / de ochii lumii (Ildiko Juverdeanu). Pentru că n-o
spui tu, ci o spune înțelepciunea și umorul limbii la care doar faci apel. Să
folosești simultan, și la propriu, și la figurat, un cuvînt care vorbește și de
cîntecul tremurat și intermitent, și de modalitatea înceată, puțin cîte puțin,
de plată: chiriaș sărac - / un greiere
plătește / cu țârâita (Constanin Iliescu). Gluma e mai savuroasă cînd, la fel ca
mai sus, aceleași cuvinte pot fi citite cu două înțelesuri: trotuar sticlos - / nici nu-ţi vine să crezi / câte calcă strâmb (Vasile Conioși-Mesteșanu). De multe ori
formularea este suficient de ingenioasă încît folosește două expresii diferite
legîndu-le armonios și făcînd haz de necaz: zi de pensie - /
la piață un nod în gât / și trei la batistă (Violeta Urdă). Nimic direct
despre mercurialul exorbitant sau despre meschinăria pensiei, doar nodul în gît mărturisind reacția de
sufocare la constatarea prețurilor prohibitive și cele trei de la batistă trădînd incapacitatea de a te hotărî să
deschizi portofelul. Postul (în sens de restricție alimentară, dar și de
slujbă) dă naștere la o alegorie de zile mari: cuminecare – / postul cel mare ţinut / cu dinţii de şef (Rodica P. Calota), cu atît mai mult cu cît
deconspirarea se face abia la ultimul cuvînt.
O capodoperă a acestui tip de poem este poemul Vasilicăi Grigoraş:
steagul arborat / de florile
mărului - / speranța în plop
Recurgînd la expresia de florile
mărului, autoarea nu s-a rezumat doar la a reitera ideea de gratuitate a
unui gest, ci, prin felul în care a plasat-o, a mimat și o imposibilă înălțare
a unui drapel aninat pe fragilitatea, acum înțeleasă la propriu, a unor
delicate flori de măr. Gestul este demascat și la propriu, și la figurat ca
unul nu atît zadarnic, de o inutilitate poate naivă, ci ca unul mai mult ca
sigur interesat și ipocrit. Fățărnicia însă, acum o putem spune pe față pentru
că arborarea steagului a fost dovedită ca o înșelăciune, compromite viitorul,
nădejdea că patriotismul afișat ar fi unul autentic. Speranța în plop
vrea să spună că ea e imponderabilă, aeriană, inconsistentă. Frumusețea
poemului constă, pentru mine, în felul în care obiectivitatea celor două
expresii construiește cu detașare un dialog profund mîhnit. Dacă ne amintim
însă și de poemul lui Șerban Codrin, merii în floare - / am totul dinainte /
pe masa goală, simțim intruziunea steagului patriotard ca un atentat vulgar
și stupid la adresa poeziei suverane.
Poemele
senryu schimbă cu ușurință macazul unor sintagme în funcție de ce urmează după
kireji: vremuri de război -
/ întors prea devreme
/ din delegație (Dan Norea). Recitind
poemul prima parte se reduce la un conflict casnic. Și expresia ce urmează are
o dublă aluzie, fără de care poanta n-ar fi înțeleasă: pândă de noapte -/ mă mai
scoate din pepeni / câte un câine (Vasile Conioși-Mesteșanu) – pîndarul doarme tun între pepeni. Liderul
grupajului este concurs de bărbi – / locul întâi s-a câștigat
/ la mustață (Petru-Ioan Gârda), în care umorul e regizat cu o
tehnică impecabilă. Tot apelînd la o expresie reciclată ironic, poemul următor
acordă o neașteptră revanșă dezmonșteniților soartei: noapte de mai - / cerşetorii
dormind în / puful plopilor (Vasile Conioși-Mesteșanu). În schimb,
poemul următor este o satiră savuroasă, prin aluzia atît a expresiei, cît și a
cuvintelor din care e construită, a proverbialei nepăsări a sătenilor: vremea fânului - / claie
peste grămadă / țăranii-n bufet (Petru-Ioan Gârda).
Deși
poemele haiku nu-și propun să influențeze fățiș atitudinea cititorului, felul
în care cel care urmează menționează o postură umană - petale de magnolia / pe
banca din parc - / stau în picioare (Claudia-Ramona Codău) – dă de înțeles
că e vorba de una plină de o repectuoasă reverență făcută celor contemplate. O
asemenea empatie poți vedea, dacă ești vizionar, și în lumea necuvîntătoarelor:
podul șubrezit - / până și fluturii
/ îl trec pe rând
(Valeria Tamaș); întâia brumă -/ învelită de frunze / luna
de pe lac (Vasile Conioși Mesteșanu).
Lucrurile pot lua însă,
chiar dacă din întîmplare, și o turnură absolut paradoxală și de-a dreptul
neverosimilă: stradă în
lucru – / picamerul oprit
să / asculte mierla (Rodica P. Calotă). În cazul de mai jos: un fluture alb / mi s-a
așezat pe piept – / abia mai respir (Petru-Ioan Gârda), respirația e însă îngreunată
doar de emoție și de grija de a nu deranja fluturele. Motivul care-l mișcă
e deconspirat și în alt poem al autorului: un fluture alb – / toate pozele
mi-au / ieșit mișcate (Petru-Ioan Gârda).
Atitudinile
umane în fața unor explozii de splendoare vitală, deși par uneori bizare, sînt
mai degrabă pilduitoare. O fi bunica nițeluș cam zgârie-brânză,
dar de data asta parcă are dreptate: cireși înfloriți – / prin casă bunica /
mai stinge din becuri (Petru-Ioan Gârda). Un pic mai drastică intenția și
dăm în viziune: lămpile
stinse – / sub caişii în floare / nopţile albe (Magda Vlad).
Sau ca în aproape ziuă – / o creangă înflorită / luminând geamul
(Ana Urma), unde aproape nu
se referă la alternanța noapte-zi, ci la transfigurarea nopții. Nici
fragilitatea tenace și poate pilduitoare a florilor nu este însă ignorată: nopţi
fără lună – / doar o gherghină albă / luptă cu bezna (Rodica
P. Calotă).
Chiar
și lipsa este o atitudine care poate mărturisi admirația: absent la cină - / urmărind deschiderea / florii
de cactus (Argentina Stanciu). Cu o calificare șugubeață, situația
de mai jos pare chiar dezirabilă: zi de post negru - / îndestulat de
mireasma / florilor de prun (Cezar Ciobîcă), dar postul nu mai e o
înfrînare ci o condiție sine-qua-non la care consimți pentru a nu altera
savoarea miresemelor care te satură.
Elogiu spontan, uimirea
estetică e mai economică, ea satură doar din priviri și nu mai irosește inutil
nici măcar biata coală de hîrtie: flori de gheaţă - / rămasă neatinsă / coala de desen (Cezar Ciobîcă) sau descurajează încercarea de a concura cu cîntăreții autentici:
ciocîrlia - / păstorul își lasă / fluieru-n traistă (Cezar
Ciobîcă).
Uneori
tăcerea, chiar și ranchiunoasă, ne poate îndemna să percepem pildele de
neașteptată blîndețe pe care ni le oferă cele fără de grai: ceartă din priviri – / umbrele noastre
se-ating / fără ranchiună (Ana Urma). Doar un pas mai departe: singur
prin curte / vorbind cireşilor – / spovedanie (Ana Urma) poți găsi în tăcerea acestora un interlocutor legitim. Și poate
un remediu sau măcar o compensație pentru vicisitudinile vieții: flori de păducel - / deodată mai potolit / ritmul
inimii (Argentina Stanciu); flori de
liliac – / a revenit căldura / în ochii mamei (Petru-Ioan Gârda); magnolii cu flori - / mai suportabil parcă
/ reumatismul (Petru-Ioan Gârda); buchet
de liliac - / o perioadă-mi trece / dorul de mama (Vasilica
Grigoraş). În anumite clipe, realitatea pare să nu mai fie atît de
neînduplecată: teatru de război - / explozia
teilor / amână
atacul (Petru-Ioan Gârda). Sau poate
că ciudatul armistițiu doar coincide cu violenta izbucnire a miresmelor de tei.
De data asta, neîndoielnic, ceea ce se întîmplă iradiază și molipsește: cântec de greieri – / câtă linişte-ntre noi
/ în seara asta (Oana Gheorghe). Iată că
există sunete privilegiate, făcute parcă să promoveze, să sublinieze și să
amplifice tăcerea.
Sînt surprinse însă și manifestări în care solidaritatea cu ființele nevinovate gata să fie
sacrificate este mai fățișă: cuțite
lucind - / sub patul copiilor / mielul
de Paște (Petru-Ioan Gârda); pauză
de prânz - / hingherul îşi împarte / pâinea c-un căţel (Constanin Iliescu). E adevărat, în ambele poeme este
vorba de cîte o situație care mărturisește empatia în acțiune.
Un poem remarcabil, sugerează, fără să
iniste, ușor ironic, o întîlnire spontană semnificînd un fel de tragere de
mînecă: singur pe drumeag - / puful unui
scaiete / dă peste mine (Luminița Ignea), o mustrare din fugă: nu vezi că
nu ești singur! Spargerea clepsidrei
devine prilej pentru împlinirea unui timp autentic, de calitate: clepsidră
spartă - / miresmele de tei / îmi umplu timpul (Cezar Ciobîcă). Numai
cînd nisipul nu mai curge otova, timpul se poate umple de cel mai ciudat și consistent
liant – o mireasmă.
O
bună parte din poeme, în contextul în care de multă vreme România este în
tranziție de la sat la oraș, mărturisește nostalgia după alte vremuri. Poate fi
regretul celui plecat din locul de baștină în fața unui vechi fetiș de care nu
se desparte: dorul de casă – / într-un plic îngălbenit / tot universul (Carmen Duvalma). Poate fi
tristețea în fața lucrurilor care și-au trăit traiul și a ireversibilității
timpului: clepsidră veche - / azi nimeni nu mai are / timp să o-ntoarcă (Cristina Oprea Young). Poate fi doar tabloul degradării iremediabile a
satului natal: tot mai rar gardul - / urzicile iau locul / ulucilor (Valeria Tamaș); vechile trepte – /
doar buruienile mai / ajung până sus (Grigore Chitul) și a inevitabilei
sale părăsiri: casa bunicii - / doar
ploaia mai umple / blidul câinelui (Valeria Tamaş); curtea bunului - / doar umbra nucului mai / umple pridvorul (Cristina
Pârvu). Imaginea din poemul următor este, alegoric, și aceea a unei lumi
istovite, aceea a satului, în preajma dispariției: amurg de vară - / cu coasa-n
spate, umbre / cu mers ostenit (Elena Victoria Glodean). Ca un fel de pregătire pentru un deces anunțat,
poemul de mai jos spune cu o ironie amară, fără menajamente, totul: ogor
nelucrat - / bătrâna caută-n târg / grâu de colivă (Luminița Ignea).
Lucrurile pot fi însă
resimțite și în registrul mai împăcat al unei restaurări miraculoase a
atmosferei de atunci: aroma pâinii – / amintirea bunicii / în toată casa (Carmen Duvalma); Dragobetele
- / în odaia bunicilor / miros de măr copt (Luminița Ignea) sau al unei compensații paradoxal senine a nimicirii: zid în ruină – / din loc în loc peticit / cu bucăţi de cer (Magda Vlad).
Sînt
însă și poeme care par să se nutrească din energia nesecată și nevinovată,
dispusă la neașteptate ghisușii, a celor ce pur și simplu se întîmplă: linii de șotron - / boabele de grindină
/ saltă vioaie (Dan Norea); liniștea nopții - / piticii
din grădină / primind
castane (Cezar Ciobîcă); noapte veselă – / un greier țârâind / în tomberon (Ion Cuzuioc).
Ele ne centrează nu doar privirea ci și dispoziția sufletească și spirituală pe
candoarea jucăușă și inepuizabilă a lumii. Pe momente care se eternizează
printr-o ciudată sfidare a obișnuințelor: lună pe apă – / în van se străduieşte / râul s-o care (Rodica P. Calotă); nucul
desfrunzit - / soarele umple iarăși / toată fereastra (Valeria Tamaş) sau, nenumite,
pe puterea lor miraculoasă: ceas înzǎpezit - / în
afara timpului / întâlnirea lor (Ana Drobot).
Grupînd
poeme pentru a ilustra tendințele cele mai semnificative ale autorilor în
compunerea lor, nu am dorit să selectez (fățiș) haiku-uri ale tuturor
participanților la volum. Constat totuși că poemele alese aparțin unui număr statistic
mai mult decît relevant – 25 din 36. Pentru că nu am scos în evidență decît
calități care făceau ca poemele să semene, rezerv ultimele rînduri ale textului
pentru a spune mai multe despre un poem care mi se pare foarte bun, exemplar
pentru intențiile unui haiku:
bătrân la azil –
cutele scrisorilor
aproape rupte
(Petru-Ioan Gârda)
Poemul reușește să nu
supraliciteze ceea ce spune în prima parte. Bătrîn
la azil, ca și multe alte asemenea scurte notații aflate pe pragul unui
clișeu al lamentării, reprezintă un pericol de alunecare în dulcegării și
compătimiri lacrimogene. Alegerea unui amănunt oarecum eliptic pentru partea a
doua este salutar pentru sobrietatea poemului. Atenția cititorului este
focalizată pe ceva banal și derizoriu: cutele
aproape rupte ale scrisorilor. Doar ele, fără cea mai mică intervenție
retorică, vorbesc despre repetata lor citire și despre frecventa despăturire și
reîmpăturire. Despre inexistența unui alt interlocutor. Primul impuls emoțional
a fost surdinizat pentru a realiza echilibrul specific al unui haiku –
discreția neimplicării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu