Corneliu Traian Atanasiu
Dacă
te-ai lua după recuzita poemelor Oanei – mărțișor,
toporași, pomi în floare -, ai putea crede lesne că e vorba doar de o
poezie delicată, plină de drăgălășenii feminist-liricoide.
mărţişor în piept –
în sfârşit un donator
compatibil
stare de
război -
bunul
pliveşte din strat
toţi
toporaşii
pomii în floare –
în curtea spitalului
un cireş uscat
Numai că mărțișorul nu e decît un pretext pentru a vorbi, uzînd ironic de termeni
medicali, despre un lucru mult mai grav, potrivirea și consistența gestului. Războindu-se cu
toporaşii, bunicul deviază aversiunea lui faţă de război, înglobînd-o
activităţii cotidiene de grădinar domol şi ticăit: bunul nu vrea
să încurajeze proliferarea armelor şi stîrpeşte toporaşii… înainte să crească prea mari. Pomii
în floare lipsesc simptomatic tocmai din locul unde ar fi mai doriți și
unde pînă și cireșul s-a uscat.
Nu
gingășia sau grația unor atingeri (aseptice) este relevată în poemele de mai
jos, ci mesajul vibrant sau tragic simțit de cei în cauză nemijlocit, pe pielea lor.
nu-şi mai feresc
atingerea palmelor –
amurg de toamnă
primul vis din an –
sub palme atât de gol
locul de-alături
O
frunză și o adiere? Lucruri fără pondere aproape, simțite ca o uriașă povară.
Printre ruine, socul nu e doar înflorit, emană instantaneu fericirea suverană
de a fi în viață. Cît de puternică i-ar fi mireasma, caprifoiul urcat pe casă
impresionează nu doar ca o binecuvîntare ci și ca un neașteptat contrafort.
pe ramul uscat
povara unei frunze –
adie vântul
printre ruine -
tufele de soc încă
înfloritoare
casa pustie –
Mâna Maicii Domnului
sprijină zidul
În unele poeme nu
poți decide ce e mai bine să alegi ca înțeles, a amuțit cîntecul păsărilor sau
al celui care fredona la fereastră? Îngînarea vîntului e doar un surogat
strident sau un alt cîntec mai potrivit anotimpului?
cântec amuţit –
ramura din fereastră
îngână vântul
Să
fie iarba cosită doar o dulce moarte? O fi vorba chiar de-o rîndunică despuiată
sau de răsturnica lui Ion Barbu?
iarba cosită –
„rochița rândunicii”
într-un scaiete
Și
în poemul următor poți urmări două piste. Vecinii se ceartă, mireasma e
aceeași, n-are hotar. Dar se pare că tocmai ăsta este motivul de supărare:
mireasma nu doar trece (prin și peste
gard) ci întrece orice îngrădire. Cum
s-o oprești?
sfadă la hotar -
mireasma căpşunilor
întrece gardul
Gestul
bunicului în sine, este unul meditativ, și absent, și oarecum îngrijorat. Să
fie oare părul lui sau stratul de omăt căzut în iarna vieții cel prin care-și
trece mîna?
tăcut bunicul
îşi trece mâna prin păr -
miezul iernii
Și
vremea, și vîrsta te fac să nu mai ajungi la merele care-ți strepezeau atît de
voluptuos dinții. De fapt, nu mai ai nici gustul lor, nici al cățăratului în
pom. Verzitura e prohibită, prospețimea dispărută din viața ta odată cu
trecerea vremii.
merele verzi –
gustul copilăriei
pe un ram prea sus
Înșirate
pe foile albe, poemele Oanei au aceeași naturalețe a macilor înfloriți de
înaintarea anotimpurilor sau de o mînă dibace care brodează harnic.
poalele albe –
macii înfloresc pe rînd
urma acului
__________
* Oana Gheoghe - Fluturi încotro?...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu