Rătăcind cu ochii pe cuvinte*
Corneliu Traian Atanasiu
Cuvintele lui Matsuo
Bashō amintite pe prima pagină a cărții: Fiecare zi este o călătorie, iar
călătoria în sine înseamnă acasă își
găsesc cu promptitudine o replică pe pagina imediat următoare: candelă în geam – / bonsaiul înmugurit /
leagănă luna. Poți călători fără să te deplasezi dacă reușești să trăiești
în universul adunat miraculos într-o miniatură.
Călătorului, dacă
hoinăreala are ca miză împlinirea spirituală, îi priește un ceas de odihnă în care viziunea lumii se schimbă radical și
vârfurile munţilor se pot afla miraculos la firul ierbii. Numai așa poate
recupera și handicapul vîrstelor trupești: şesul
verde crud - / privirea bătrânului / urcă muntele. Și poate și pe acela al
îngrădirilor dintre specii: gard viu
înflorit - / domeniul albinelor / fără hotare.
Drumețul pare însă
ispitit mai mult de zăbava poposirilor: popas
sub castan - / şi umbra reavănă / înmiresmată, de savoarea cîntărilor: sfârşit de concert - / prea scurtă ziua
pentru / atâtea triluri sau de murmurul
stins al picurilor pe mușchiul
înflorit / în ciutura putredă.
Din cînd în cînd însă
ceea ce întîlnește-n furca drumurilor poartă pecetea unor tîlcuri greu de
deslușit:
răscruce în noapte -
de cumpăna fântânii
atârnă luna
Poate doar
întruchipări fără cuvinte să poată grăi despre ele: dangăt de clopot - / petalele
macilor / tremură uşor. Sau gîzele pitite în pîntecele olului de lut
zvîntat: ploaie de vară – / în golul
ulciorului / susură greieri.
Și despre urmele iute zvîntate ale peregrinărilor poate vorbi vreo întîmplare
dintr-o vară oarecare: paşii mai grăbiţi
– / pe asfaltul fierbinte / nicio baltă sau vreo lotcă-n trecere pe baltă: vânt uşor dinspre larg - / stelele se
recompun / în urma bărcii. Cu candoarea și forța indiferenței care
le-nghite pe toate: casa bunicii – / o
tufă de răsură / în locul porţii.
Stînd pe loc, călătoria devine mai palpitantă, toamnele și amurgurile se
îngînă cu gesturile care strîng cu patimă, dar în surdină, în pumnul tremurînd,
veștile de nespovedit.
cocori în amurg –
bătrâna strânge în pumn
o telegramă
Ceva de nestăvilit își
continuă fără răgaz ofensiva: greieri în
iarbă / câte stele pe boltă ștergînd de pe harta locului fără mînie prispa-ntr-o rână. Nu fără complicitatea
tandră a omului sau a lucrurilor rămase de izbeliște: tichia tatei / caldă ascunzătoare - / greieri în duet.
Ce-ar mai fi de spus e
împărtășit doar de către cele care nu cuvîntă: noaptea liniştită - / sperietoarea şi umbra / stau de taină.
Cîteodată, găsești într-un poem un pic
de alinare sceptică: negură şi ploi - /
nisipul din clepsidră / la fel de uscat.
Între umoarea întunecată și uscăciunea stearpă, ce să alegi? Despre umilință
mai ai încă de învățat: ploaie târzie - /
până şi scaietele / în reverenţă. Și poate că unii ți-au luat-o deja
înainte: slujba de seară – / chiciura pe
umerii / clopotarului.
Nu totul poate fi luat
în stăpînire: arginţii iernii – / în
palmele întinse / un strop de apă și nici să-l mîngăi nu poți. Și totuși...
culmile ninse - / în palmele bunicii /
seminţe de flori.
Încet, încet se
schimbă generațiile: pisc înzăpezit – /
bătrânul tot mai singur / colindă alte zări, iar zările se schimbă și ele
odată cu elanul insurgent al altor vîrste nărăvașe: praştia-n ghiozdan - / bocancii bunicului / clămpănesc în mers.
La alte dimensiuni mai
austere, omul poate fi lesne neglijat: zările
ninse / contopite cu cerul - / alb mântuitor, ceva e mai consistent și mai
semnificativ ca el: alb pretutindeni - /
un copac plin de stele / singur în noapte.
Provocat de oferta
acestui volum, am făcut o călătorie subiectivă printre cîteva dintre jaloanele
ivite în cale. Alt cititor ar putea parcurge, desigur rătăcind, cu totul alt
traseu. Rătăcirea e totdeauna savuroasă cînd o poți face ca să ieși în cele din
urmă la un liman.
__________________________
*Ana Urma - Ploaie de vară
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu