IULIA RALIA RACLARU
UMBRA SPRE INTERIOR
FOTO (GENDAI) HAIKU
În clipa de umbră – Haiku şi micropoeme / L’instant de l’ombre - Haiku et
micropoemes este un volum care merită să fie citit pentru a
descoperi un gen de poezie a meditaţiei şi o poetă discretă, care aumult de
spus de acum înainte.
De
remarcat la acest volum bilingv că Iulia Ralia Raclaru n-a făcut o simplă muncă
de traducere din limba română în limba franceză: cine cunoaşte cele două imbi
va putea aprecia fiecare haiku şi calitatea celor două versuri în egală măsură.
( Olivier Dumas, Institutul Francez Iaşi, recenzie pentru revista Poesis)
Doamna Iulia
Ralia Raclaru scoate la lumină o elegantă carte, intitulată: Umbra spre
interior. Funciar solară, autoarea dă expresie lirică reflecţiilor când se
abandonează turnirului emoţiilor intime. (Horia Zilieru)
Exprimându-se
în forma fixă şi condensată a haiku-ului, Iulia Ralia atinge originile
sensibilităţii sale poetice. Discreţie, reflexitate, nostalgie, tranzienţă,
tandreţe, iată câteva dintre cuvintele cheie ale vocabularului interior al unui
spirit generos şi liric prin natura lui. (Eugen Munteanu)
Alături
de conceptul de „metaforă” în haiku, poate că una dintre „regulile” cele mai
dificil de respectat (totuşi discutată, maeştrii, se vede, neconsiderând-o o „restricţie”
cu totul), se pare că nu doar de către occidentali (ne amintim paşii către
elaborarea conceptului de „sine” la japonezi, după al doilea război mondial mai
ales), este aceea de a se pomeni despre „eu”. Astfel, asupra aspectului
personal în haiku părerile sunt mult nuanţate.
Spun
aceasta pentru că între cele mai pregnante trăsături ale acestor poeme, alături
de tuşele nostalgice, de urmele curgerii timpului, este cea legată de maniera
în care se oglindeşte „spiritul haiku” în „oglinda sinelui” ca o umbră spre
interior”. Un haiku este în sine un bob de rouă în care poposeşte, luminează
spiritul clipei. Acest „spirit” este „desenat” aici în cuvinte şi tonuri calde,
uneori, în nuanţe confesive, în culori pastelate, alteori......
Iulia
Ralia semnează o carte elegantă, cu ilustraţii (fotografii) care se aşează
plăcut ochiului alături de texte.(Marius Chelaru)
Fotografiile
aparţin Iuliei Ralia, lui Giorgio Roth
şi Floricăi Jianu.
Cartea conţine foto-haiku-uri , o corelare neconcordantă
dintre text şi imagine,
o legătură tip parfum, adusă în final,
prin artificii semantice , la consens. Prin inserţia haiku-ului în fotografie,
imaginea câştigă semnificaţii complementare, contemplatorul având posibilitatea unei multiple
interpretări.
Un foto-haiku, având titlul „Amintirea blondei”, fotografia
aparţinând Floricăi Jianu, oferă un cadru care dezvăluie prin excelenţă
fantezia autoarei:
amintirea blondei –
fluture roşu
prins în agrafă
Fotografia sugerează începutul
anotimpului de toamnă, fundalul fiind un melanj de culori de toamnă, nuanţe de
portocaliu, gri şi grena închis spre
colţul din dreapta. În mijlocul fotografiei se află un element vegetal, (o floare, frunzuliţe sau coaja unui
fruct ?), de culoare roşu închis, având
forma unui fluture. Intenţia fotografei a fost, probabil, de a scoate în evidenţă frumuseţea lucrurilor mărunte, fără valoare,
posibilitatea acestora de a transmite mesaje sau de a trezi nostalgii de mult
apuse. Fotografia în sine exprimă karumi.
Haiku-ul exprimă hosomi - trăirea unei senzaţii. Un lucru
neînsemnat trezeşte amintirea blondei
care avea obiceiul de a-şi prinde părul cu o agrafă în care „ se zbătea” un fluture
roşu.
În prezent fenomenul fotohaiku
a luat o amploare deosebită. În curând vom asista la apariţia unor antologii de
fotohaiku iar eu prevăd antologarea fotohaiku-ului descris mai sus. ( Ildiko
Juverdeanu)
Umbra spre interior / Iulia Ralia Raclaru. - Iaşi: Editura Zona publishers,2013
Umbra spre interior / Iulia Ralia Raclaru. - Iaşi: Editura Zona publishers,2013
Multumesc, Ildiko !
RăspundețiȘtergerePoate vom reveni ...!