clic pe logo

 siglaROKU

sâmbătă, 29 iunie 2013

IULIA RALIA RACLARU

UMBRA SPRE INTERIOR

FOTO (GENDAI) HAIKU



                În clipa de umbră – Haiku şi micropoeme / L’instant de l’ombre -  Haiku et micropoemes este un volum care merită să fie citit pentru a descoperi un gen de poezie a meditaţiei şi o poetă discretă, care aumult de spus de acum înainte.
                De remarcat la acest volum bilingv că Iulia Ralia Raclaru n-a făcut o simplă muncă de traducere din limba română în limba franceză: cine cunoaşte cele două imbi va putea aprecia fiecare haiku şi calitatea celor două versuri în egală măsură. ( Olivier Dumas, Institutul Francez Iaşi, recenzie pentru revista Poesis)

                Doamna Iulia Ralia Raclaru scoate la lumină o elegantă carte, intitulată: Umbra spre interior. Funciar solară, autoarea dă expresie lirică reflecţiilor când se abandonează turnirului emoţiilor intime. (Horia Zilieru)
                Exprimându-se în forma fixă şi condensată a haiku-ului, Iulia Ralia atinge originile sensibilităţii sale poetice. Discreţie, reflexitate, nostalgie, tranzienţă, tandreţe, iată câteva dintre cuvintele cheie ale vocabularului interior al unui spirit generos şi liric prin natura lui. (Eugen Munteanu)
                Alături de conceptul de „metaforă” în haiku, poate că una dintre „regulile” cele mai dificil de respectat (totuşi discutată, maeştrii, se vede, neconsiderând-o o „restricţie” cu totul), se pare că nu doar de către occidentali (ne amintim paşii către elaborarea conceptului de „sine” la japonezi, după al doilea război mondial mai ales), este aceea de a se pomeni despre „eu”. Astfel, asupra aspectului personal în haiku părerile sunt mult nuanţate.
                Spun aceasta pentru că între cele mai pregnante trăsături ale acestor poeme, alături de tuşele nostalgice, de urmele curgerii timpului, este cea legată de maniera în care se oglindeşte „spiritul haiku” în „oglinda sinelui” ca o umbră spre interior”. Un haiku este în sine un bob de rouă în care poposeşte, luminează spiritul clipei. Acest „spirit” este „desenat” aici în cuvinte şi tonuri calde, uneori, în nuanţe confesive, în culori pastelate, alteori......
                Iulia Ralia semnează o carte elegantă, cu ilustraţii (fotografii) care se aşează plăcut ochiului alături de texte.(Marius Chelaru)

                Fotografiile  aparţin Iuliei Ralia, lui Giorgio Roth şi Floricăi Jianu.
 Cartea conţine  foto-haiku-uri , o corelare neconcordantă dintre  text  şi imagine, o legătură tip parfum,  adusă în final, prin artificii semantice , la consens. Prin inserţia haiku-ului în fotografie, imaginea câştigă semnificaţii complementare, contemplatorul  având posibilitatea unei multiple interpretări.
Un foto-haiku,  având titlul „Amintirea blondei”, fotografia aparţinând Floricăi Jianu, oferă un cadru care dezvăluie prin excelenţă fantezia autoarei:
amintirea blondei –
fluture roşu
prins în agrafă
Fotografia sugerează începutul anotimpului de toamnă, fundalul fiind un melanj de culori de toamnă, nuanţe de portocaliu, gri şi grena închis  spre colţul din dreapta. În mijlocul fotografiei se află un element  vegetal, (o floare, frunzuliţe sau coaja unui fruct ?),  de culoare roşu închis, având forma unui fluture. Intenţia fotografei a fost, probabil,  de a scoate în evidenţă frumuseţea  lucrurilor mărunte, fără valoare, posibilitatea acestora de a transmite mesaje sau de a trezi nostalgii de mult apuse. Fotografia în sine exprimă karumi.
Haiku-ul exprimă hosomi  -  trăirea unei senzaţii. Un lucru neînsemnat trezeşte  amintirea blondei care avea obiceiul de a-şi prinde părul cu o agrafă în care „ se zbătea” un   fluture roşu. 

În prezent fenomenul fotohaiku a luat o amploare deosebită. În curând vom asista la apariţia unor antologii de fotohaiku iar eu prevăd antologarea fotohaiku-ului descris mai sus. ( Ildiko Juverdeanu)

 Umbra spre interior / Iulia Ralia Raclaru. - Iaşi: Editura Zona publishers,2013

Un comentariu: