Vali Iancu
scrie haiku de peste doisprezece ani. Volumul de faţă este rodul acestei îndelungate
activităţi şi, cum e şi firesc, oferă o selecţie serioasă a poemelor incluse în
acest, totuşi, prim volum.
Amici de-o
clipă* nu a fost ales doar degeaba ca titlu al volumului.
Fluturele aşezat pe umăr, cel puţin pentru cei dedulciţi la haiku, poate fi şi acea
fluturare fulgurantă şi nepretenţioasă a inspiraţiei care se opreşte pentru un
scurt popas amical şi încurajator pe umărul oricui are o tresărire de uimire şi
de uitare de sine. El pare atunci atins cu o spadă imaginară care-l învesteşte
ca potenţial autor sau măcar cititor de haiku. Căci asemenea întovărăşiri
întîmplătoare cu fapte numai aparent banale se pot adînci în deschideri către
orizonturi de spiritualitate nebănuite.
un fluture
s-a lăsat pe umărul meu –
amici de-o clipă
Cum se
vede, autoarea ştie să convoace în faţa simţurilor noastre forţa magică a unor
imagini mai mult decît grăitoare. Imagini care pentru scurtă vreme ne răpesc
din lumea preocupărilor cotidene şi ne conectează la viaţa cea mare a firii în
care şi noi sîntem entităţi la fel de neînsemnate sau de nepreţuite ca oricare
dintre lucrurile acestei lumi.
bolta senină –
un avion străpunge
secera lunii
Parcă
seninul este dintr-o dată universalizat, iar obiectele de pe firmament,
pătrunse de această stare, devin atît de diafane încît par imateriale şi, fără
niciun zgomot, pot trece unele prin altele. Două imagini ale unei luminoase
mulţumiri sufleteşti care, şi ele,
fuzionează în atmosfera unei veri fără sfîrşit. Nu-i însă vorba
aici doar de bucuria cuiva ci de o stare
de slavă cosmică în care sînt integrate toate lucrurile şi fiinţele acestei
lumi, o stare căreia nu-i poţi rezista pentru că şi substanţa ta este pe moment
una la fel de inconsistentă precum lava pe
care, în asemenea clipe, şi poetul nostru, Blaga, a văzut-o pătrunsă de lună.
Calitatea haiku-ului, etalată şi în poemul anterior, este
aceea de a concentra întregul lumii într-o schiţă. Alegerea şi decupajul
imaginilor, măreţe sau mărunte, pe care
le foloseşte şi le alătură ţine însă de
capacitatea lor simbolică de a invoca o lume cu contrastele şi
particularităţile ei disctinctive, doar ele reuşind să-i confere şi amploare,
şi profunzime.
urlă viscolul –
în curtea grădiniţei
scîncet de leagăn
Viscolul ar avea aici doar o solemnitate stearpă dacă prin
vuietul lui nu s-ar putea auzi, abia ghicit, scîncetul leagănului pe care-l
zgîlţîie fără folos. Şi iarna, surprinsă în acest cadru expandat între
manifestarea cumplită şi infimul ecou, n-ar mai fi atît de vitregă fără această
timidă tînguială.
Să vezi şi să auzi momentul în care o castană coaptă cade pe
pămînt şi instantaneu, din coaja crăpată, se arată în toată strălucirea goliciunii
sale este o adevărată revelaţie. Nu-i de mirare că, fără să o facă explicit,
textul reuşeşte să dea întîmplării o anume tentă, sugestia unei despuieri
erotice liber consimţite. Ghimpii cochetăriei cu refuzul capitulează
spectaculos şi brusc:
ghimpii la pămînt –
în toată goliciunea
castana coaptă
Uneori, ca în poemul următor, apar şi fiinţe umane. Dar
rostul apariţiei lor este acela de a pune în paralel atitudinea umană cu
generozitatea naturii care se revarsă peste insignifianţa opreliştilor şi a o
face de ruşine. Căci haiku-ul nu admonestează, nu vituperează, ci pune alături
de meschinăria umană o imagine a inocenţei şi a abundenţei generoase a celor
care nu cuvîntă.
vecini în vrajbă –
doar pomii peste garduri
încărcaţi cu flori
Alteori, năzdrăvăniile nepoţilor sînt consemnate, uşor
eliptic dar cu deplină înţelegere, prin înfăţişarea finalităţii jocului. Să fi ţintit
ei cu adevărat asemănarea sau potriveala merge oricum dincolo de recuzita
împrumutată ad-hoc?
omul de zăpadă –
cu ochelari şi pipă
leit bunicul
Imaginile sînt însă grăitoare şi fără vreo prezenţă umană.
Scorbura unei sălcii este la fel de protectoare pentru puiul de brad precum
bunica povîrnită pentru nepoţelul neştiutor. Colţul de stîncă şi floarea
reginei îngăduie suveran tupeul unui nume pe care-l va şterge curînd ploaia
şi-l va zvînta vîntul.
iubiri ascunse –
în scorbura salciei
creşte-un pui de brad
un colţ de stîncă –
lîngă floarea reginei
trufaş un nume
Unele poeme sînt construite în aşa fel încît o anume lipsă
să fie doar prilejul manifestării mai tensionate a unui preaplin. Bruma şi
gîzele absente fac ca universul interior să reverbereze în armoniile în care
muzica le-a sublimat. Liniştea exterioară nu este decît o surdină care face mai
pătimaşă trăirea unei absenţe. Poate că mama este de mult singură cu violetele,
poate că mama nu mai e şi violetele îi suplinesc cît de cît lipsa. Absenţa
devine miraculos prezenţă.
a căzut bruma –
afară nicio gîză
în surdină Brahms
fereastra mamei
plină cu violete –
afară ninge
În poemul de mai jos, nu poţi spune că, aşa, fără zumzet şi fără
mireasmă, promoroaca n-ar avea o vibraţie consistentă. De unde vine oare
această prospeţime dăltuită de migala neobosită a gerului din inconsistenţa ceţii?
livezi în floare –
nici zumzet nici mireasma
doar promoroacă
Atunci cînd ninge liniştit, atmosfera suverană a ninsorii reuşeşte să
domine lumea nocturnă şi să infuzeze un calm de poveste întregului poem. Cu
atît mai mult, în această linişte de vată, frisonul salvării se resimte mai
cutremurător.
ninge liniştit –
doar sirena salvării
prelung în noapte
Cum să surprinzi atmosfera începutului capricios de
primăvară? Cum altfel decît introducînd elementele nesuferite ale iernii, care
nu cedează aşa uşor, într-un montaj jucăuş care le arată dintr-o dată debile dar
dispuse să se dea bătute doar aşa... în joacă.
soarele ascuns –
babele-n hîrjoană
c-un pui de viscol
Sau pe aceea a invaziei neauzite a iernii? Imaginea tăcută
de mai jos este edificatoare.
raţe lopătînd –
gheaţa se tot întinde
să le cuprindă
Dar, parcă în ciuda a tot şi a toate, un haiku cuprinde în
el un elixir ambiguu care face viaţa dulce-amăruie:
noaptea dintre ani –
deschid o sticlă plină
cu noi iluzii
_______________
*Vali Iancu – Amici
de-o clipă, haiku, senryu, tanka, Editura Betta, 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu