La editura
PIM, Iaşi a apărut cartea de poeme haiku « Amprente »
a Mariei Tirenescu. Lectura volumului ne oferă o incursiune în universul
poetic al autoarei, văzut prin prisma anotimpurilor unei vieţi dedicate observaţiei
lumii înconjurătoare. Titlul este foarte sugestiv, punând accentul pe trecerea
inexorabilă a timpului care-şi lasă amprenta asupra naturii şi a oamenilor.
Autoarea face o selecţie riguroasă a celor mai bune poeme scrise de-a lungul
anilor, majoritatea premiate la diferite concursuri naţionale şi
internaţionale.
Volumul
cuprinde şapte capitole urmărind trecerea celor patru anotimpuri, dar
dedicând la final un capitol bunicilor.Iată în ordine cele 7 capitole ale
volumului:
- Semne de primăvară
- Vacanţa mare
- Ploaie de vară
- La malul mării (se pare că vara este anotimpul preferat al poetei, deoarece îi oferă trei capitole)
- Culorile toamnei
- Miezul iernii
- Bunicii.
Chiar de
la primele poeme se observă tehnica desăvârşită, eleganţa şi graţia unei
artiste care şi-a însuşit perfect lecţia marilor maeştri:
Susurul apei –
viorele brumate
lângă izvor
viorele brumate
lângă izvor
Poeta dă
dovadă de un pătrunzător spirit de observaţie a celor mai mici amănunte din
natura care se trezeşte la viaţă, chiar acolo unde moartea a luat un
suflet.
Pâlc de toporaşi
–
nici un nume pe crucea
plină de muşchi
nici un nume pe crucea
plină de muşchi
Singurătatea,
tristeţea, (acel wabi-sabi cum este definit de estetica japoneză) este
mereu prezentă în poemele Mariei Tirenescu.
Pe crucea de lemn
cad petale de cireş –
singură mama
cad petale de cireş –
singură mama
Un proverb
românesc spune : « Cu o floare nu se face primăvară », dar
poemele următoare par să contrazică regula prin imagini deosebit de
sugestive:
Noapte înstelată
–
într-un cireş bătrân
prima floare
într-un cireş bătrân
prima floare
Teiul bătrân –
pe singura creangă vie
numai o floare
pe singura creangă vie
numai o floare
Primăvara
aduce cu ea renaşterea, dragostea, chiar când aceasta e văzută cu o ironie
binevoitoare:
Din primul balcon
sare sticla cu apă -
nuntă de pisici
sare sticla cu apă -
nuntă de pisici
Poemul
care încheie anotimpul primăverii este de o frumuseţe tulburătoare, creată de
ambiguitatea sensului.
Urme de polen
pe o petală de crin –
luceafărul
pe o petală de crin –
luceafărul
Oare
luceafărul îşi ia strălucirea de la polenul de « pe o petală de
crin » ori polenul crinului străluceşte sub razele luceafărului, sau poate
astrul serii se odihneşte « pe o petală de crin »? Dar
crinul nu seamănă chiar el cu un luceafăr?
Iată cum
sensul poemului se schimbă complet dacă mutăm pauza (kireji), după primul
vers :
Urme de
polen -
pe o petală de crin
luceafărul
pe o petală de crin
luceafărul
De la
mirosul îmbătător al florilor de tei, poemele Mariei ne duc spre vacanţa mare,
cu ploile repezi de vară, cu serile de neuitat, pline de farmec, petrecute la
malul mării.
Totul e
scris sub semnul vremelniciei (ryuko), dar şi al eternităţii şi frumuseţii
naturii (fueki, mei) :
Cătun părăsit –
încă mai cad cireşe
pe banca de lemn
încă mai cad cireşe
pe banca de lemn
Vacanţa mare –
alergând după fluturi
cu plasa goală
alergând după fluturi
cu plasa goală
Aversă –
copiii îşi fac umbrele
din foi de brustur
copiii îşi fac umbrele
din foi de brustur
Apus de
soare -
ridând faţa lacului
o libelulă
ridând faţa lacului
o libelulă
Deasupra mării
puzderie de stele –
bătrânul singur
puzderie de stele –
bătrânul singur
Toamna, cu
nenumăratele ei culori şi nuanţe, adânceşte sentimentul de wabi-sabi, acea
dulce tristeţe a lucrurilor pieritoare, a amurgului vieţii.
Amurg de toamnă –
luna plină se iveşte
printre crengi de arţar
luna plină se iveşte
printre crengi de arţar
Vecernie –
înconjurat de corbi
schitul din vale
înconjurat de corbi
schitul din vale
Iarna,
anotimpul rece al meditaţiei, al purităţii dar şi al austerităţii, al
morţii vremelnice a naturii e simţită cu o mare acuitate de sensibilitatea
poetei.
Fie că e
vorba de sterilitatea inspiraţiei sau de jocurile ştrengarilor, iarna
este o perioadă de răgaz, o lungă aşteptare a renaşterii şi reintegrării
în circuitul naturii.
Pe foaia goală
doar un creion fără vârf –
ninge ca-n poveşti
doar un creion fără vârf –
ninge ca-n poveşti
Noapte cu lună –
felinarul din poartă
spart de un bulgăre
felinarul din poartă
spart de un bulgăre
Bunică la
rândul ei, Maria nu uită să le dedice câteva poeme de o mare delicateţe celor
care i-au mângâiat copilăria cu poveşti nemuritoare. Singurătatea, tristeţea
aureolează chipul bunicilor cu o lumină pe care doar nostalgia
copilăriei pierdute poate s-o evoce.
Zori în livadă –
printre cireşii-nfloriţi
bunicul singur
printre cireşii-nfloriţi
bunicul singur
Poza bunicii –
cireşul de lângă poartă
alb de chiciură
cireşul de lângă poartă
alb de chiciură
Volumul
de haiku « Amprente » reprezintă rodul unei munci
de o viaţă. E un îndemn la meditaţie asupra caracterului efemer al vieţii
dar şi al eternităţii universului care se oglindeşte în sufletul uman.
Autoarea mărturiseşte : « Mi-au trebuit 10 ani să învăţ să scriu simplu. »
Toate astea ne amintesc cuvintele sculptorului Brâncuşi, vorbind despre simplitatea operei sale:
Autoarea mărturiseşte : « Mi-au trebuit 10 ani să învăţ să scriu simplu. »
Toate astea ne amintesc cuvintele sculptorului Brâncuşi, vorbind despre simplitatea operei sale:
« Simplitatea nu este un ţel in artă, dar ajungi fără voie la ea pe măsură ce te apropii de sensul real al lucrurilor. »
Felicitari,Maria !
RăspundețiȘtergere