Un spin în polei
Volumul de față este
unul care a întîrziat mai mult decît ar fi fost de așteptat. Și, deși este unul
de debut, nu cuprinde decît o mică parte din poemele scrise de autor timp de
peste 25 de ani. Sînt aici doar poemele cu care Eduard a participat la concursurile
Romanian Kukai și Haiku Club. Celelalte poeme, majoritatea premiate la
concursuri din afara țării și scrise în alte limbi, vor apărea în alt volum.
Oricum, pentru că este un poet reprezentativ al haiku-ului românesc, poemele
sale s-au aflat deja de multă vreme pe net într-un număr omagial al revistei
online RO KU, la care oricine dorea să le citească ajungea
fără nicio opreliște.
Poate că abordarea cea
mai potrivită pentru a pune în evidență anvergura unui autor este aceea de a-i
remarca laconismul textului și modalitatea particulară în care o realizează –
stilul personal.
Reiterînd succint în prima parte a unui poem aluzia la cel mai cunoscut
poem al lui Bashō: în urma broaştei / un plescăit în noapte, partea a doua
începe cu un și deosebit de sugestiv:
şi... luna ţăndări
un și... pe
care-l folosim de obicei retoric, prelungind pauza semnificativă de după el,
cînd, povestind, vrem să ţinem ascultătorul cu sufletul la gură în aşteptarea
neaşteptatului. Şi, în acest caz, resimţim lesne că el continuă de fapt
povestea, dar la un mod mult mai înalt și mai vibrant, trimiţîndu-ne simultan
la o urmare instantanee şi la o consecinţă imprevizibilă și aproape
de neînţeles. E vorba de un şi
concluziv şi totodată adversativ, o prescurtare a expresiei şi,
ce crezi?!, căci el introduce o consecinţă suplimentară, nebănuită
şi de departe mai importană decît banalul plescăit. E un şi care
supralicitează, care accentuează hiperbolic plescăitul.
Cititorul avizat ştie
însă că tot poemul este doar o alegorie şi că isprava broaştei, care l-a trezit
pe Bashō din starea de reverie, este un pandant pentru soarta oricărui lucru
efemer petrecut pe lumea asta şi deci, cu atît mai mult, pentru viaţa fiinţelor
şi a omului. Saltul este traseul unei vieţi, iar impactul cu apa dispariţia,
moartea. Ecoul poate fi doar un plescăit banal şi repede uitat...
Şi totuşi... într-un
ciudat joc de oglindiri, el sfarmă, uneori,
discul de argint al lunii...
În poemul de mai jos este mărturisită, în
maniera caracteristică haiku-ului, revelaţia surprinzătoare a unei corespondenţe
nebănuite:
O ciocîrlie –
dintr-o dată albastrul
atît de adînc
Cerul, cu
seninul său, este potenţat în adîncimea lui de cîntecul ciocîrliei. Nu doar că
ridici capul în căutarea cîntăreţului celest, dar, urmărindu-i înălţarea,
măsori totodată amploarea şi intensitatea albastrului, rezonanţa lui
sufletească. Seninul cerului se adînceşte, amplificat de trilul ciocîrliei,
pînă la simţămîntul serenităţii.
Desigur, efectul unui
boţ de humă zburătoare asupra boltei albastre este de-a dreptul neaşteptat.
Observaţia este însă reală, deși ea notează o revelaţie. Ceea ce vedem şi
simţim este de fapt o viziune, zborul şi cîntecul ciocîrliei deschid cerul,
limpezesc albastrul, mărturisesc înaltul.
Poemul care urmează,
ilustrînd cu brio efectul realizat de un kireji autentic, evocă două imagini,
două fapte suficient de diferite și de îndepărtate prin contextele lor reale
încît să îmbine la perfecție contemplarea imaginilor cu meditația asupra
timpului:
Ţurţuri picurând –
bătrânul strânge-n palmă
un ceas ruginit
Primind provocarea lor, simţim mai întîi, în ţurţurii care se topesc detaşat şi nu
ruginesc niciodată, prospeţimea perpetuă a timpului. Ei măsoară doar veşnica
reîntoarcere a anotimpurilor. Simţim totodată, în ceasul cuprins în palmă,
strîngerea de inimă a bătrînului şi timpul care, pentru cel ce trece prin
viaţă, deşi egal măsurat de ceasornic, este mereu inegal, cînd dilatîndu-se,
cînd prăbuşindu-se în stări de colaps.
Două gesturi care ne spun prin modalitatea lor totul.
Nonşalanţa cu care se desprind şi clipocesc picurii contrastează cu spasmul
mîinii care ar vrea parcă să reţină clipa sau măcar să întîrzie avansarea
ruginii.
Care este însă traseul pe care-l urmează cititorul ca
să pătrundă înţelesurile poemului şi să se bucure de tîlcurile lui? Rătăcirea.
Rătăcirea este o căutare răzleaţă a drumului, a ţintei. Rătăcirea înseamnă a
ajunge mereu într-un loc în care nu te aşteptai să te afli. Rătăcirea, în
sensul ei figurat de a colinda cu voluptate un tărîm miraculos, este simbolul
unui traseu iniţiatic prin care un teritoriu neutru, legat prin reţeaua paşilor
celui ce îl străbate, devine un ţinut.
Un tărîm miraculos.
Taina unui haiku se mărturiseşte doar celui ce rămîne
prizonierul său voluntar şi are răbdarea fără de margini a rătăcitorului.
Alegoria este mai evidentă și mai vibrantă atunci cînd
faptele evocate, relevante și pentru om, sînt date în seama altor ființe:
O creangă de tei –
pentru întâia oară
privind peste zid
Subiectul pare a fi teiul
crescut între ziduri. Privirea peste zid pare a fi, în această
interpretare, dovada unei staturi care a depăşit stadiul de puiet, dar parcă şi
una a jindului către spaţiul liber care i-a fost atîta vreme prohibit. De
remarcat felul reţinut în care autorul îşi mărturiseşte bucuria (şi indirect
compasiunea pentru sechestrarea teiului în creştere), dar şi plasarea zidului
incriminat la sfîrşitul poemului, mărind tensiunea aşteptării.
Într-o altă interpretare, poate fi
vorba de un bolnav, ţintuit pentru multă vreme la pat de o boală nefastă, care
se ridică pentru prima oară în capul oaselor şi poate privi peste zid avînd
bucuria de a (re)întîlni prospeţimea lumii aproape uitată.
Trebuie remarcată concentrarea
forţei expresive a poemului într-o sintagmă pe cît de eliptică tot pe atît de
revelatoare a (re)începutului: pentru
întîia oară.
Alegoria se poate
combina și cu un anume fel oblic de a oferi o pildă:
Nopţi de
arşiţă –
tot mai
puţin univers
oglindit
în iaz
Haiku-ul
observă de multe ori lucrurile mai puţin învederate, cu o pondere aparent mai
scăzută în economia lumii, mai delicate şi mai neînsemnate, cum ar fi umbrele,
licăririle, oglindirile... În cazul de faţă, existau o grămadă de alte
consecinţe ale secetei, unele îngrijorătoare, altele neplăcute, multe sărind
de-a dreptul în ochi. Autorul a ales-o pe una care nu preocupă nicidecum pe
toată lumea: se restrîng suprafeţele de oglindire. Este un lucru marginal şi
totuşi el împuţinează o facilitate de o absolută şi nediscriminatorie
generozitate: reflectarea. Şi afectează astfel întreg universul.
Ne putem
lesne gîndi dacă nu cumva şi capacitatea şi amplitudinea de a reflecta a
sufletelor noastre uscate şi secătuite nu trece cumva printr-un anotimp nefast,
bîntuit de febra nesănătoasă a consumismului care ne restrînge universul la
rafturile cu mărfuri.
Imaginea pe
care o poate propune un haiku este simultan naivă și cu valențe mitice deosebit
de convingătoare:
Bătrînul pescar
trăgînd un fir din lună -
cerul destrămat
Sînt covins
că firul subţire şi aproape invizibil de gută pe care pescarul îl trage poate
da impresia că este tras din luna care nu trebuie închipuită neapărat la zenit.
Imaginea nu este atunci deloc abstractă şi tocmai de aceea poate profita de
jocul între concretul văzut şi fabulosul mitic. Pescarul capătă brusc alura
unei fiinţe din vremurile eroice care, avînd în vedere textura norilor din acel
moment, pare că deşiră cerul întreg. Pentru mine, valoarea de haiku a poemului
este dată de faptul că surprinde atît de bine, prin lentila unui fapt mărunt şi
banal, un orizont adînc de mit virtual.
Dar haiku-ul
nu este deloc pretențios, atunci cînd poate evoca un fapt surprinzător nu ezită
să-l noteze cît se poate de sec, provocîndu-ne închipuirea:
Pe-asfaltul străzii,
un pocnet de castană
trezind ciorile
Citind
întregul poem, ne dăm seama că el evocă un moment de linişte pe o stradă
retrasă şi necirculată sau undeva în miez de noapte. Asfaltul este doar o tobă
bine întinsă pe care castana căzută are ecou. Pocnetul castanei este un kigo de
toamnă, iar tresărirea ciorilor ţine isonul neliniştii declanşate de banala
întîmplare – a venit toamna... Un pocnet de castană în acea linişte deplină
echivalează cu un foc de armă. Lumea este plină de mister și ceea ce se petrece
are mereu o notă de reconfortantă ciudățenie:
Spre
dimineaţă –
luna
călăuzeşte
un şir de
bostani
În zori, cînd ziua se-ngînă cu
noaptea şi lumina cu umbra, cînd realitatea mai este încă un vis neterminat...
Înţelegem că luna e foarte jos, la orizont, un bostan mai mare în şir cu
bostanii din cîmp pe care îi călăuzeşte cu autoritate. Ziua începe cu o
procesiune a bostanilor, oare ce ritualuri atît de matinale îndeplinesc? Ce
mistere, necunoscute nouă, celebrează lumea vegetală?
Calea
lactee –
păstorul
pregătindu-şi
toiagul de
drum
Obiceiul de
a pleca de cu noapte ca să fii departe cînd răsar zorii este unul care nu se
mai practică. E adevărat, oamenii de azi se înghesuie pe întuneric în felurite
mijloace de transport pentru a ajunge încă mahmuri la vreo slujbă îndepărtată
de casă, dar nu mai străbat drumuri sub stele. Şi nu mai simt mireasma nopţii,
nu mai savurează liniştea stelelor, nu mai văd roua din zori. Calea lor nu
mai este una a spovedirii tainelor lumii. Nu e greu de observat cum calea din
primul vers îşi găseşte un corespondent în toiagul din ultimul. Într-un anume
fel, păstorul este simbolul celui pus la cale care îşi asumă şi îşi urmează
neabătut dar pe îndelete drumul vieţii.
Şi poate n-ar trebui să uităm: Calea lactee,
potrivită pentru păstorul a cărui ocupaţie este laptele, este numită şi Calea
robilor, simbolică pentru toiagul tuturor călătorilor prin viaţă.
O imagine vizuală percutantă şi cu incalculabile repercusiuni:
Ciocul
stîrcului
zdruncinînd
universul –
ploaie de
stele
Prestaţia,
pe cît de vitală, tot pe atît de modest-nutritivă, a stîrcului produce,
neaşteptat, zdruncinarea întregului cer oglindit în baltă. Un privitor în stare
de reverie poate resimţi lesne stîrcul în postura de pasăre mitologică care
beşteleşte şi pedepseşte firmamentul pentru impasibilitatea lui. Mai mult încă,
impresia cutremurării apei poate fi asimilată drept aceea a prăbuşirii
catapetesmei siderale într-o precipitată ploaie de stele.
Dar nimic nu e definitiv cîtă vreme
clipele se succed și surpriza poate veni de oriunde:
primul
vis din an –
încă
un cântec scapă
din
colivie
Și
chiar dispozițiile noastre alternează între libertatea ofensivă a viselor și
nepăsarea nirvanică:
sfârşit
de sezon -
de
ce-aştept oare-altceva
decât
liniştea
___________________________
*Eduard Țară - Țurțuri picurând
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu