clic pe logo

 siglaROKU

marți, 10 noiembrie 2020

Cu ochii pe busolă

 


Cu ochii pe busolă*

                                                                                                                               Corneliu Traian Atanasiu

            Preferințele autoarei înclină spre poemele de notație, în care imaginile sînt complementare în realizarea atmosferei, după caz, de primăvară: cireș înflorit – /  sub lună îngemănați / doi guguștiuci sau de iarnă:  seară de iarnă - / doar aroma ceaiului / în casa bunicii.

            Un gest expresiv poate fi astfel ca o iscălitură decisivă pentru a pecetlui un final de sezon: sfârșitul toamnei - / mama desprinde de vrej / ultimul bostan. O imagine de demult e suficientă pentru a stîrni închipuirea: cetate în amurg – / pierdut peste colină / un tropot răzleț. Și nimic nu e mai de demult decît poveștile: vremuri apuse – / gândind la condurii de bal / Cenușăreasa.

Uneori însă, vibrația a două imagini, alăturate doar, se suprapune și trece neașteptat în stare de spirit:  lumini de Paște – / o adiere purtând / murmurul rugilor. Sau, între prestația muzicală și legănarea florilor de mai jos, este suprinsă o continuitate și nebănuite corespondențe:

acorduri de pian –

lalelele se-nclină

sub o adiere

 

            Există sintagme specializate care par sortite doar vorbirii prozaice. Un poem bun știe însă, luîndu-le-n răspăr, să le recupereze însuflețindu-le: stare de urgență – / bătrânul pom a renăscut / sub zvâcnet de muguri. Solemnitatea bățoasă a spusei este persiflată și cuvintele se pliază delicat și vivace pe faptul observat de autor ca și pe empatia cititorului. Totdeauna, un cuvînt prea scorțos preluat într-un haiku pare un apropo glumeț plantat dinadins pentru a adopta starea de fapt cu ironie și detașare: ieșirea din autoizolare – / cireșul din grădină / are deja fructe. Și asta mai ales pentru că, degrevate de sensul specializat, cuvintele își recîștigă înțelesul comun și familiar:   stare de alertă - / din nou în grădină privind / cu nesaț măceșul înflorit.

            Savoarea limbajului oral folosit în haiku și senryu constă nu doar în invitația amicală de a dezlega o mică enigmă, ci și în încrederea pe care autorul i-o acordă unui partener considerat, chiar fără să-și dea bine seama, egalul său: de Moș Nicolae – / nicio cutie cu cremă de ghete / pe rafturi. Există aici două notații succinte și eliptice care sugerează un context real. Aluziile fac însă apropouri suficiente și consistente la ceva știut de cei care cunosc din copilărie obiceiurile locului.

            Sugestiile haiku-ului nu se opresc însă la bucuria folosirii ingenioase a limbii. El știe totdeauna, prin imaginile pe care le notează, să compenseze dezamăgirile cotidiene. Întoarsă de la cutia goală de scrisori, autoarea este copleșită de mulțimea noutăților pe care le comentează un stol de vrăbii:

 

nicio scrisoare –

pe stâlpul de telegraf

vrăbii gureșe

 

Lumea nu se sfîrșește acolo unde e necazul tău: ultima toamnă – / la poarta bunicii lacătul / și-un vârtej de frunze. Cînd oamenii și-au abandonat defetiști rolurile, ființele mărunte ies firesc și optimist la rampă: teatru părăsit – / în conul de lumină / doar un cărăbuș.

            Vremea și vremurile îți pot îngusta vremelnic orizontul: ceaiul aburind – / prin ochiul de geam teiul / încărcat de nea. Dar aspirațiile așteaptă, în spatele ochiului de geam, să audă zvonul brumelor ce pică și al negurii care se risipește:

 

se ridică ceața –

cu ochii pe busolă

toți temerarii

________________________________________

*Mihaela Cojocaru - Cu ochii pe busolă 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu