Trepte spre lumină*
Orice carte dăruită implică,
convingerea autorului că meriţi să fii părtaşul celor ce-au fost scrise între
cele două coperte, să empatizezi cu stările sale, să te miri, să te bucuri de
la o pagină la alta, să-l descoperi şi să-i descifrezi coordonatele interioare.
Este ca o invitaţie în sanctuarul secret al creaţiei, în care oglinzile
scrisului ne vor dezvălui încă o faţă a sa, până acum neştiută. Aşadar, sunt în
posesia manuscrisului, viitoare carte Doar cu pana inimii, poeme tanka, autor
Vasilica Grigoraş, editura PIM, 2016, ediţie bilingvă, română-engleză, în
traducerea Alinei Lavinia Grigoraş. Structurată într-o manieră neconvenţională
şi originală, cartea ne invită într-o călătorie spirituală, pe verticală aş
spune, o piramidă în opt trepte, pe fiecare treaptă primenindu-ne urcuşul
„tatami-ul” frumoaselor poeme, miniaturi concentrate cu interpretări multiple.
Pornind de la observaţii exterioare, simple dar care provoacă între spirit
(kokoro) şi gând (omoi) acea osmoză poetică ca între om şi natură, simplă şi de
efect, specifică stampelor nipone, se rotunjesc filozofii de viaţă în frumoase
poeme.
Tanka, poate unul dintre cele mai
vechi genuri de poezie japoneză, din care s-a desprins şi haiku-ul, era
apanajul unei clase sociale elevate, cultă şi privilegiată. Prinţi şi prinţese
cu paşii mărunţi, gheişe fermecătoare în kimonouri, cu evantaie şi broşe în
păr, îşi desenau şi scriau astfel de poeme pe hârtii de orez, pe suluri de
mătase, într-un alt timp, într-un altfel de ritm, numai de ei ştiut. Şi să nu
uităm de carnavaluri, teatrul umbrelor, ceremonia ceaiului, exotismul efemer al
florii de cireş (sakura), admiraţia lor (hanami), al respectului faţă de
natură, al adoraţiei faţă de imperiu sau farmecul schimbării anotimpurilor.
Maxima simplitate, delicateţea şi lirismul dar şi puterea de sugestie a
spiritului nipon ajung până la noi nealterate în poeme tanka, haiku, renga şi
haibun, pur şi simplu vrăjindu-ne şi cucerindu-ne, graţie unor poeţi ca:
Fujiwara no Teika, Matsuo Bashō, Kobayashi Issa, Yosa Buson, Masaoka Shiki dar
şi contemporani. La noi în ţară inegalabilul Şerban Codrin, dar şi Magdalena
Dale, Maria Tirenescu. Şi, poate că, autoarea, cum singură afirmă cu umor,
într-un interviu RO-KU, să fi trăit într-o altă viaţă poezia armoniei, de ce
nu?!! starea şi filozofia zen nefiind întâmplătoare având în vedere studiile,
formarea sa profesională şi vocaţia filozofică, acest volum şi nu numai.
Vom întâlni pe parcursul lecturii
procedeele stilistice proprii liricii nipone: paradoxul, antiteza, elipsa,
poemele atingându-şi scopul, adică să spună puţin şi să semnifice mult. Poemul
tanka are două componente: versurile de sus (kami no ku), trei versuri 5-7-5
silabe, şi cele de jos (shimo no ku), două versuri de 7-7 silabe, despărţite de
linioară (cezura kireji), cele două părţi completându-se armonios.
La baza piramidei se află Primenirea,
fin presărată cu umor, pentru ca urcuşul, vorbeam mai sus de trepte, să fie
unul lin şi plăcut: Fluturi bezmetici /
căutându-şi rostul / printre trandafiri – unii se-ndreaptă spre flori / însă
alţii spre stomac.
Pentru Estivale definitorie şi
esenţială este celebrarea anotimpului specific titlului, plinătatea naturii,
dăruirea şi revărsarea frumuseţii în ochii privitorului, iar spiritul ludic, ca
într-un joc, ţine isonul naturii generoase cu firul gândului şi imaginaţiei,
pentru întregirea poemului, ca aici: În
zorii zilei / pajiştea plină de flori – în zborul lui / şi cucul a amuţit /
văzând sânzienele.
În Melancolii frecvente sunt umbrele,
bătrânul cocor, singurătatea, frunzele căzând, amintirile, toate fiind ipostaze
succesive ale marii treceri prin toamna vieţii / răsfoind cartea verii /.
Florile iernii sunt nelipsite în
Armonii de Cleştar, gerul nu va ştirbi frumuseţea poemelor, vor străluci în
lumina zăpezii ca şi gândul din care izvorăsc: Iarna sădind / flori de gheaţă în geam / şi bujori în obraji – şi
soarele păleşte / de-atâta frumuseţe.
Pe treapta Iubiri cuvintele se aşază
în forma poemelor controlate doar de ceea ce căldura inimii imaginează, trăiri
ordonându-se aproape cronologic. Vom întâlni iubirea din pruncie faţă de
bunici, părinţi, apoi primii fiori: şoapta
dulce răzbate-n / dialogul ochilor; îndrăgostirea: Primul vis din an – mă oglindesc în seninul / din ochii tăi dragi /
cucerind împreună / cerul plin cu stele; autoarea nu uită să ne amintească
de înţelepciune şi iubirea divină: Plimbarea
în parc – din pruncie până la adânci bătrâneţi / e-o rodnică lectură / despre
iubirea vieţii.
Urmează Introspecţii, cea mai
consistentă parte a cărţii, ca număr de poeme dar şi ca mesaj. Toate poemele au
o notă voit ascendentă, vorbesc despre trăiri lăuntrice, aspiraţii, elanuri,
despre amintirea zborului înscris în fiinţă, într-un cuvânt, focul veşnic,
sinele: ex Corabia vieţii / hălăduind pe valuri – îngenunchind / deschid inima
spre Cer / să pătrundă lumina; sau Căutând
calea / alerg uşor tremurând – / speranţa m-ajută / s-aud iarba cum creşte-n /
tainic murmur de izvor.
Cum altfel dacă nu cu răbdare ajungem
la Florile Nădejdii, un grupaj de poeme, care vorbesc despre pioşenie, cu
privirea aţintită spre tăriile cerului: pregătindu-ne / de-nviere prin moarte /
spre tăcerea albastră, despre binecuvântare şi credinţă. Şi poemul, aş spune de
suflet al autoarei:
Noaptea
aşterne
pagini albe în
calea
paşilor timizi
–
doar cu pana
inimii
scriu poezia
vieţii
Penultimul
vers dând şi titlul cărţii.
Pe ultima treaptă, denumită La izvorul
neamului, numită de mine cea a Înălţării, se regăsesc poemele de mulţumire şi
recunoştinţă, cuvintele şi limpezimea imaginii urmărindu-ne şi după lectură.
Ex. Pe vechiul sipet / stă cartea de
căpătâi – / doar în lumină / învăţăm
alfabetul / de aur al iubirii.
Am parcurs volumul structurat inedit
în cele opt părţi, cu onoarea şi atenţia pe care o merită munca de creaţie şi
cunoaştere a valorii cuvântului scris, tandru atins nu numai de pana inimii dar
şi de seninătatea şi echilibrul interior al autoarei, Vasilica Grigoraş. M-am
pierdut şi regăsit în lectura acestei cărţi, cu bucuria recunoaşterii unui gen
de poezie drag mie, călăuză fiindu-mi imaginile, ideile, trăirile, dăruirea,
caracteristice autoarei şi universului ei inefabil.
Ana Urma
Vaslui,
10.01.2016
______________
* Vasilica Grigoraș - Doar cu pana inimii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu