MISTERIOASA REVELAŢIE A PSEUDOTĂCERII
Volumul ROIUL DE STELE (Ed.Rafet, 2015; traducerea în
limba engleză Frăţilă Sergiu- Marius; traducere în limba franceză Chifu
Ecaterina), semnat de Genovel-Florentin
Frăţilă şochează plăcut şi răsfaţă copios pe iubitorii de haiku-uri.
Precizăm că este a doua carte aşteptată de noi,
după debutul încununat de succes cu
PICURI DE ROUĂ (Editura RAFET, 2012).
Am făcut iniţial, mai sus, două aprecieri despre carte;
prima este „şochează plăcut” şi se
referă la cititorii care nu s-au întâlnit până acum cu tipul de poezie haiku; a doua afirmaţie, „răsfaţă copios” are în vedere deliciul revelaţiei produse
în timpul lecturii făcute de cititorii familiarizaţi cu poezia de tipul mai sus numit.
Referinţele noastre asupra poemelor prezen-te
în volumul de care ne ocupăm ambiţionează să argumenteze afirmaţiile de mai sus
care pot părea unora exagerate.
Poemul cu care se deschide cartea stă sub semnul
atmosferei edenice:
bat clopotele-
prin pâlcul de ghiocei
zefirul serii
(p.2)
Senzaţiile produse de către cele trei versuri sunt
de-a dreptul surprinzătoare. În primul vers, sunetele clopotelor au darul de a
intra în rezonanţă cu armonia universală. Doar prin două cuvinte încărcate de
adânci semnificaţii, în cadrul unui enunţ simplu (fiind şi prima parte a
poemului), se creează atmosfera stenică a păcii lăuntrice. Partea a doua din
poem are ca simbol central „ghiocelul”, folosit la plural, marcă impusă de substantivul colectiv „ pâlcul”. Nicio
complicaţie nu împietează energiiile estetice declanşate; împletirea
senzaţiilor auditive cu acelea vizuale, domină în neîngrădită libertate
atmosfera întregii poezii.
Cu această piesă poetică autorul ne introduce în
sanctuarul temei predilecte viu abordată în volum: marea şi sacra grădină a Ziditorului,
NATURA.
Vom observa că pe parcursul întegii cărţi se creează o
splendidă feerie a anotimpurilor pe calea unei conciziuni severe. Primăvara
este înveş-mântată într-un vitalism tonic, vara respiră solemnitate, jubilaţie
sobră; toamna e triumfală, dar, în ciuda accentelor de tristeţe melancolică, nu
ne deprimă; cu iarna se întâmplă altceva: atmosfera hibernală este copleşită de
oceanul zăpezii, sugerând ca salvare biblica Arcă a lui Noe.
Splendida panoramă a celor patru anotim-puri ne presără
totuşi în suflet fiorul pricinuit de
marea, implacabila TRECERE.
Mai întâi, ne vom opri asupra oglindirii farmecului
degajat de primăvară. Cu încântare, constatăm virtuozitatea poetului care
sugerează inedite ipostaze ale
anotimpului trezirii la viaţă. La început, este redată presimţirea sosirii
primă-verii prin semne discrete:
zvon de schimbare-
primăvara pândeşte
ascunsă-n muguri
(p.5 )
Apoi - triumful anotimpului floral este exprimat brusc
şi pătrunzător, nu sub pavăza zeului RA(soarelui), ci prin imaginea olfactivă
sub protecţie selenară:
flori de liliac-
luna plină pluteşte
peste miresme
(p.8 )
O adevărată ODĂ A BUCURIEI pătrunde văzduhul, iscând
sentimentele de insolită satisfac-ţie a trezirii la viaţă. Sunt simţite cu
maximă inten-sitate de către adolescenţii surâzători şi neliniştiţi:
Florar generos-
în preajma liceului
numai mlădiţe
(p. 10)
Cu aceeaşi bucurie a biruito-rului
întâmpină mama-izvor al vieţii
umane- puzderia florilor, conştientă de trecerea timpului care a marcat-o:
mălini înfloriţi –
mama îşi aranjează
părul din tâmple
(p.7 )
Tabloul toamnei nu e mai puţin captivant, însă
este învăluit de marama nostalgiei. Cu toate acestea, peisajul autumnal se lasă
înviorat de miresmele îndumnezeite ale reginei florilor de sezon, CRIZANTEMA.
Instantaneu se declanşează prinosul de iubire candidă, doamna florilor
deve-nind barometrul erosului tăinuit în pieptul fiinţelor cugetătoare:
petale în vânt -
barometru iubirii
o crizantemă
(p.78)
O altă filă a calendarului, alt anotimp, acela în care
timpul zace sub albul tutelar al zăpezii. Totul este o imensă mirare în trupul
unei dulci interogaţii:
ochii miraţi la geam –
oare cine a glazurat
cu alb copacii?
(p.100 )
Dar peste aripa contemplaţiei cuprinzând întreg
tabloul teluric se aşterne deodată spectacolul iernii care capătă accente apocaliptice:
sfârşitul lumii –
un troian de zăpadă
peste colibă
(p. 102)
Prezenţa omului umanizează tabloul, speran-
ţele încolţesc, vin zile de moină. Tensiunea emoţională descreşte:
zile de moină –
omului de zăpadă
i se scurg ochii
(p.103 )
Sunt
semne că nimic nu este veşnic pe pământ; ciclul succesiunii anotimpurilor se
înche-ie; din nou primăvara bate la uşă, urmează un alt început:
un alt început –
printre nămeţii murdari
apar ghiocei
(p.104 )
După misterioasa revelaţie a unei naturii surprinse în
diferite ipostaze, volumul ROIUL DE STELE ne frapează prin surprinzătoarea capaci-tate de a reliefa poetic o diversitate
de aspecte. Meritul lui Genovel–Florentin Frăţilă este că punctează inspirat şi
alte aspecte ale vieţii telurice, ajungând la un moment dat să ilustreze poetic
o corespondenţă între două planuri fundamentale: trăirile extatice de pe
pământ iscă discrete trimiteri la elementele
cosmice.
Din păcate, nu putem detalia modul în care se reflectă
viziunea autorului în versurile haiku-urilor prezente în carte. Ne limităm
doar la câteva care piese poetice capabile să emoţioneze în mod
deosebit.
Astfel, durerea discretă a despărţirilor are o rezonanţă aparte:
peronul pustiu –
printre pietre de pavaj
a crescut iarba
(p.25 )
sau
trenul de noapte –
pe peron o eşarfă
mototolită
(p.48)
Alt nucleu tematic îl constituie singurătatea, boală eternă mai ales a omului pesimist. Definiţie?
Nu. Mai degrabă contrasingurătatea:
singurătate –
discret la fereastră bat
razele lunii
(p. 67)
Eflufii de cauzalitate cu o admirabilă inducţie lirică
ne oferă alt haiku:
singurătate –
puii au zburat din cuib
mult prea departe
(p.88 )
Semnatarul volumului probează şi un acut simţ al
realităţii din societatea contemporană, realitate pe care n-o ignoră, n-o
stropeşte cu apa de trandafiri a mistificării. Da, suferim, în jurul nostru se
petrec drame, sunt cerşetori ignoranţi... Există destine polarizate, lumi
paralele: una a mizeriei, a suferinţei şi a morţii; alta unde străluceşte
opulen-ţa. Poetul prezintă cu spontană originalitate şi subtilă ironie acest
aspect:
lumi paralele –
un cerşetor priveşte
balul vienez
(p.96 )
Referindu-ne la registrul tematic, aminteam de
modalitatea în care trăirile extatice de
pe pământ iscă discrete trimiteri la elementele
cosmice:
teii înfloriţi –
mult mai aproape pare
roiul de stele
(p.19 )
Acest poem nu suportă comentariu, fiindcă, oricare ar
fi el, i-ar spulbera nimbul.
Credem că sintagma din al treilea vers, prin adâncile
conotaţii, a fost inspirat aleasă ca titlu pentru volumul în discuţie.
Deoarece am numit
acest Cuvânt înainte
MISTERIOASA REVELAŢIE A PSEUDO-TĂCERII, dorim să facem câteva precizări
persuasive.
Este într-adevăr uimitor faptul că realizând o severă
economie de mijloace prin care se realizează expresivitatea poetică, poemele haiku reuşesc să producă revelaţii
estetice (unele chiar uimitoare) în simţirea cititorului.
În ce constă misterul? Simplu. În numai trei versuri (17
silabe în total) se conturează un univers al lumii interioare şi exterioare
receptorului. Nu există o tăcere în sânul haiku-ului, ci un freamăt de
răscolire, chiar şi când există imagini contempla-tive. De aceea am spus
PSEUDOTĂCERE şi nu TĂCERE. Ne întrebăm cum e posibil?
Vei fi de acord cu mine, iubite cititor, că există o
taină din care izvorăşte minunea. Nu degeaba s-a spus „La început era Cuvântul şi Cuvântul era la
Dumnezeu şi Dumnezeu era Cuvântul”(Sfânta
Evanghelie după Ioan, cap.I)
Meritul incontestabil al poetului, printre
celalte, constă în harul de a asigura consistenţă expresivă fiecărui cuvânt, în
cadrul unor sintagme care devin enunţuri eliptice, cuvinte conţinând o tensiune
sugestivă aparte, fără podoabe stilistice.
Întreg volumul se distinge prin
naturaleţe, e-
chilibru emoţional, originalitate în abordarea teme-lor
incitante. Eul liric nu-şi face simţită prezenţa, stă în spatele stihurilor, ca
un abil dirijor, dând posibilitatea puţinelor vocabule să-l interpreteze. Este
un spectacol seducător.
Aceste virtuţi cu care este înzestrat
semna-tarul volumului ROIUL DE STELE
l-au făcut demn de aprecieri.
Premiile şi diplomele primite, prezenţa în diferite antologii(a se vedea p....), după lansarea
primului volum, sunt o confirmare a talen-tului cu care poetul Genovel –Florentin Frăţilă a fost înzestrat.
Avem convingerea că viitoarele volume îl vor situa
printre valoroşii creatori de haiku.
Traian Gh.Cristea
Râmnicu Sărat 13 nov. 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu