Cireşul amar
Corneliu Traian Atanasiu
Cu modestie, Ion Răşinaru îşi subintitulează micuţa plachetă*
de 72 de pagini, format A6, publicată la Editura Grinta, Cluj-Napoca, micropoeme.
Este modul obişnuit al autorilor severi cu sine de a nu se împăuna cu faptul că
printre încercările lor s-ar găsi prea multe haiku-uri. Sub umbrela acestei
smerite titulaturi, ferite de razele trufaşe ale soarelui, totuşi haiku-urile
proliferează, precum supusele regelui Crypto după ploaie. Sau aşa cum din apa
domolită a deltei se alege încet uscatul:
delta-mplinită –
plaurul scrie pe grind
cartea genezei
Nici pilda greierului nu este străină acestei discrete
modalităţi de a prelucra lumina dincolo de stingerea ei.
liniştea serii –
sub otavă greierul
toarce lumina
Sursele de inspiraţie ale poemelor sînt mai curînd scenele
din care prezenţa umană se mai păstrează doar sub aspectul unor vestigii:
sălaş părăsit –
ţurţurii din streaşină
stor la fereastră
ieruga seacă –
prin scocul morii slobod
şuieră vîntul
sau ale unei absenţe incerte, de moment, care glisează
spre veşnicie:
dangăt de clopot –
pe laviţă ziarul
răsfoit de vînt
Alte scene evocă aşteptarea. Aceea, devenită de mult ritual, a
bătrînei care-şi aşteaptă răbdătoare şi cuviincioasă omul (plecat totdeauna cu
treburi). Sau cea nerăbdătoare şi oarecum derutată a cîinelui care-l aşteaptă
pe şcolarul plecat pentru prima oară atîta vreme:
pe masă vinul –
bătrîna la fereastră
privind poteca
primul clopoţel –
răpus de aşteptare
la poartă Azor
Nu lipsesc însă nici poeme mai picante precum cel de mai jos:
cireşe coapte –
la adăpostul serii
sărind pîrleazul
în care alegoria copilului
care fură cireşe este perfect placată pe a tînărului care sare pîrleazul pentru
alte roade.
În fine, o altă alegorie este cea a prefacerii amărăciunii
vieţii în dulceaţa nostalgiei:
cireşul amar –
în cămara bunicii
numai dulceaţă
* Ion
Răşinaru, Ecoul clipei, micropoeme, Editura Grinta, Cluj-Napoca, 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu