clic pe logo

 siglaROKU

luni, 10 ianuarie 2022

Partaj reușit

 


Partaj reușit*


Corneliu Traian Atanasiu 

            Cînd iei în mînă un volum al unui autor de haiku suficient de versat, te poți bucura de lejeritatea cu care este abordată o temă, la urma urmei banală, pentru a o transfigura într-o situație năzdrăvană. O neașteptată provocare a șotronului părăsit  face din vremea rea de afară nu doar o jucătoare autentică ci o una de-a dreptul redutabilă: linii de șotron - / boabele de grindină / saltă vioaie. Liniile șotronului au însă valențe multiple și, cineva forțat să rămînă dincolo de ele le ocolește rușinat, trist și oarecum respectuos:  scaun cu rotile - / ocolind cu grijă / liniile șotronului.

            În poemele de mai sus au fost evocate doar lucruri. Doar ele au primit roluri în înscenările prezentate. Poemul următor este și el mai aproape de o natură moartă, în care sînt distribuite numai flori și obiecte:

 

 

brumă peste flori -

pe șezlongul descleiat

o pipă veche

 

Cele două imagini găsesc însă, prin alăturarea lor, o corespondență simbolică. Florile atinse de brumă se sting și ele așa cum patina vremii și-a pus deja stigmatul pe șezlong și pipă. Aceeași soartă nemiloasă le veștejește pe toate, de la stele pînă la cioburi: stea căzătoare - / pe masă un teanc de cărți / și un pahar spart. Agonizînd îndelung. Și uneori parcă le pune unele lîngă altele cu o asimetrie care dă de gîndit:

 

cetate-n ruină -

pe tunul vechi din bronz

efemeride

 

Poate că păpădiile rămîn o pildă vie a candidei înverșunări de a fi mereu încă o dată: pod în ruină - / pe şosea ies prin asfalt / păpădiile. La urma urmei, nici oamenii nu sînt departe de această insistență cutremurată și cutremurătoare:

 

strada Speranței -

după cutremur plină

de refugiați

           

            Din cînd în cînd, confruntîndu-se cu o încheiere evident defavorabilă, un poem dă, aproape fără să vrea, peste o viziune spirituală: partaj reușit - / mi-a rămas mie cuibul / rândunicilor. Și, făcînd haz de necaz, gluma devine deviză.

            Iar, dacă autorul simte pulsul abătut al locului și al vremurilor, cuvintele îl ajută degrabă să-i surprindă palpitația și să-i pună diagnosticul:

 

teatru-n ruină –

pe perete în afiș

actorii plouați

 

Poate că aspiră în secret la soarta unui profesionist consacrat căruia i-a compus deja epitaful:

 

ceasuri triste -

ceasornicarul pleacă

pe ultimul drum

 

Dar asta nu înseamnă că ar fi deja imun la alte viziuni ironice suficient de plauzibile: tăceri de gheață - / un cortegiu de furnici / ducând un greier. Și tragicomice pînă la blasfemie:  ninge liniștit - / în spatele dricului / doar un câine șchiop.

            Dar, pînă la finalul închipuit, notat și deja amînat, nu strică să te alini cu ceea ce atît de firesc li se atribuie și altor petendenți fără noroc la faimă:

 

molidul bătrân

tânguindu-se în vânt -

lemn de vioară

 

            Mai e vreme să colecționeze încă ecourile rămase printre lucrurile în ruină: foișor scorojit - /  ecoul fanfarei / încă în urechi. Și să constate că nu e singurul persecutat de întorsătura nefastă a vremurilor:

 

flori de hârtie -

caprele groparului

nefericite

 

            O vreme, va mai sta pe prispă în compania unui vechi coleg, Dumitru Radu, observînd cum,   în balta din drum - / câţiva nori se-mprăştie / sub roata căruţei. Apoi, vor asculta împreună poveștile fără sfîrșit ale greierilor și vor urmări statornicia rîndunicilor:

 

singur pe prispă -

sub streașină un cuib nou

de rândunici

 _________________

*Dan Norea - Linii de șotron 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu