clic pe logo

 siglaROKU

vineri, 4 octombrie 2019

Cu neputință de smuls aureola






         Corneliu Traian Atanasiu



   Autoarea dovedește din capul locului că stăpînește complexitatea construcției unui poem care se fundamentează laconic pe elipsă și aluzii.

pe eșarfele bonei
cireși în floare

În primă instanță, recuzita naturistă ne-ar trimite către o simplă notație de pastel, de antagonism nesigur între toamnă și primăvară. Cu un pic de vibrație la apropouri eșarfele bonei ne pot situa în alt context: bărbatul trecut, doar crengi fără frunze, tatăl micuțului îngrijit de bona extrem orientală după eșarfele cu cireși în floare, este atras de prospețimea ei florală. Și iată că poemul s-a stratificat și a devenit o alegorie autentică.

            Cu aceeași simplitate aparent nevinovată, doar alăturînd două imagini, ni se sugerează bogăția spirituală a textului:   pagina cu psalmi – / o albină culegând / polen de pe-un verb, fecunditatea lui. Rezerva, reținerea, reticența recurg firesc la formulări concise din care lipsesc premeditat comentariile: furnica în prag – / bunica nu mai strânge / firimiturile. Cititorul, tocmai pentru că nu e dăscălit pricepe aluzia surdinizată. Indiscreția, abia schițată, mărturisește mai degrabă surpriza, zăpăceala priorităților, uitarea de sine: desculţi prin iarbă – / mergem doar pe vârfuri să / nu strivim roua.

Există totdeauna un melanj fericit între realitate, imaginație și un umor delicat în compoziția unui haiku care te încîntă.

beznă pe uliţă -
gutuia din fereastră
făcută compot

Ulița-n sine, în satul patriarhal pe care-l păstrăm în sufletul nostru, se bucură de faptul nopții, de bezna fertilă care face vizibile stelele. Gutuia dispărută era de fapt lumina simbolică a unei tradiții perene. Poate aceea care a dispărut deja treptat din lumea rurală odată cu funcționalitatea alegorică a obiectelor, a aurei lor spirituale. Le-a înghițit economia și le-a făcut compot.

            Cu discreție, cîte un haiku mai atinge și inerentele aspirații umane: zorind spre culme –  / umbra mea șchioapătă / prin toate gropile. O face însă cu simț critic, cu o ironie bonomă dispusă totdeauna să-și vadă lungul nasului. Cu rezerva necesară celui ce-și rezervă dreptul de a strîmba din nas la parada imposturii: privind fanfara – / în fruntea tuturor tot / cei cu trombonul.

Haikuul nu vînează imagini pitorești din natură. O imagine bună este una care compune cu o alta sau cu un anume sens pentru a ne sugera o viziune. Sigur, pe tarabe sau de-a dreptul pe jos, lucrurile din talcioc sînt vraiște, dar aici pare să fie o ordine chiar dacă întîmplătoare, Isus e protejat cu pielea mielului belit: târg de iarnă – / peste icoana lui Isus / o blană de miel. Pare într-adevăr un tîrg suspect.

Chiar dacă laconismul și reticența sînt trăsături ale atitudinii celui ce scrie haiku, vibrația empatică, așa subțire și delicată, reușește să se facă simțită : mama plecată – / moșul n-a recunoscut / cizmuliţele. Ambiguitatea formulării arată că important pentru copil este să-l scuze aproape eroic pe moșul. La fel de echivocă este și fapta fostului deținut: eliberare – / deţinutul ia cu el / și păduchele. Adevărul că pușcăria-i plină de păduchi pălește parcă în fața unei empatii ironice. Trebuie să credem măcar o clipă în eliberatul eliberator.

La sfîrșit aș fi dispus să fac o scotocire după probe incontestabile de încălcare a regulilor haiku-ului, dar prefer să mă las sedus de micul poem de mai jos.

percheziţie –
cu neputinţă de smuls
aureola

________
* Rodica P. Calotă - Cerul din fântână






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu