Veșnica reîntoarcere*
Corneliu Traian Atanasiu
La cam doi ani de cînd a aflat de
haiku, Cristina Oprea se încumetă să publice prima sa culegere de poeme.
Încercarea nu este deloc hazardată. Ucenicia făcută prin participarea la
concursurile Grupului RO KU s-a
soldat deja cu un număr record de premii obținute în anul ce a trecut. 2013 a
fost însă și anul în care a obținut un prim premiu internațional, locul I la
concursul World Monuments Fund:
Coloana Infinitului –
undeva alt greiere
numără stele
Aparent fără prea mare adîncime, poemul
aflat pe pagina de titlu a primului capitol, cheamă afară, ca și Macedonski, pe
cei ce vor să asculte cu adevărat: veniți:
privighetoarea cântă, și liliacul e-nflorit. Muzica scăpată de canonul
solfegiilor didactice atrage însă atenția asupra autenticității învățăturii ca
experiență vitală.
privighetoarea –
lecția de muzică
în curtea școlii
Doar
ieșind dintre pereții școlii în lumea neîngrădită și vie, poți recupera
inserția ta între ființele eliberate de însingurarea silnică și apăsătoare
impusă de lecție, de manual, de album sau ierbar: ghiocel presat - / tot mai
apăsătoare-i / singuratatea. Fără
a reface conexiunea cu ființele aievea, reintegrîndu-te într-o experiență a
comuniunii, nu vei fi decît un ghiocel uscat, presat de însingurarea scolastică.
Cu sau fără știință, autoarea
asimilează teme și consonanțe întîlnite deja în haiku-ul românesc pe care le
prelucrează deocamdată într-o manieră mai curînd suavă: primii dinţişori - / şi mugurii se deschid / atât de încet.. Lentoarea și zăbava, prevestesc încă ceea ce a
surprins atît de bine poemul, mai matur, al lui Eduard Țară: primul mugure - / îmi amintesc durerea /
măselei de minte.
Prima parte a cărții pare calchiată pe
impactul surprinzător (și pilduitor) al întîlnirii cu lumea reală. Cu soarele
care zăbovește în fața cireșilor înfloriți în contrast cu trecătorii grăbiți.
Cu cîntecul familiar al mierlei și florile de salcîm care deschid ferestrele.
Cu melcii ieșiți după ploaie care ne fac pașii mai șovăitori și mai grijulii.
Chiar dacă nu e resimțită cu intensitatea durerii, învățătura de minte crapă
ușor gingia și mugurul se desfoaie încet.
Poemele verii sînt dintr-o dată parcă
mai rezervat-constatative și mai obiective. Tărîmul evocat este unul de sine
stătător care pare să ignore observatorul ținîndu-l la distanță. Greieri,
cosași, țînțari, musculițe, flori și fructe umplu poemele de o rumoare senin-estivală
în care omul, transfigurat, se confundă cu peisajul: secetă în sat - / din când în când albine / pe bluza cu flori.
nici-un nor pe cer -
un zumzet de albine
printre albăstrele
Cu o
singură excepție, deschizîndu-și brațele doar atunci cînd observatorul e dispus
să se copilărească: primul concediu - / râul
copilăriei / cu două braţe.
În această ambianță suverană nu-i de
mirare că se coace rotund, înglobînd o lume întreagă, un poem cu arome de
spiritualitate mitică, devoalînd felul în care funcționează universul.
cric vechi în iarbă –
cîntecul greierilor
ridică luna
Toamna este surprinsă într-o primă
ipostază în apogeul ei fabulos, triumfal și oarecum copleșitor: ziua
recoltei – / un grăunte de porumb / intră-n muşuroi. Și-n poemul de mai jos
este evocată strîngerea recoltei, dar aici accentul cade pe de-o parte pe
umilitatea celor ce o strîng, pe de alta, deviind atenția spre altfel de roade,
pe neașteptata și reconfortanta prezență din coșul de nuiele.
ziua recoltei -
într-o coşarcă goală
un prunc adormit
Cealaltă ipostază este aceea a
nostalgiei după luxurianța verii. Cu un pic de ironie, diminuarea taliei
arborilor poate fi văzută doar ca: dieta
toamnei - / umbrele castanilor / se subţiază. Bunica simte însă totul mai
melancolic: focul de vreascuri - / în fereastră bunica / ascultă toamna și e atentă la alte
semne: şuierat de tren - / ultimul cocor se pierde / în albastru.
Ambele ipostaze sînt surprinse sintetic
într-un poem care adună laolaltă culorile și sunetul toamnei, roadele
consistente și concentrate, căderea generalizată și sincopele ei.
viorile toamnei –
din cînd în cînd o nucă
bate tempoul
Iarna este un anotimp al reculegerii,
al afinităților și convertirilor simbolice. Uneori, cei apropiați se bucură
împreună de focul din vatră: toate
chicotelile / la gura sobei. Alteori, singurătatea răsună de clinchetul
oarecum familiar al claustrării tihnite: ceaiul
de mentă - / în cameră se-aude / doar
linguriţa. În anumite momente însă ceea ce se petrece afară stimulează și
dă un ritm mai alert corvezilor de peste zi:
prima ninsoare -
mama cerne mai cu spor
făina de grâu
La trecerea dintre ani, se poate ca
bilanțul să surprindă și multe foi pe care viața n-a lăsat nicio urmă: noaptea dintre
ani – / privind foile albe / rămase-n jurnal. La fel cum e posibil ca o ninsoare generoasă să te absolve miraculos de
tot ce-ar fi rămas de făcut: acoperite / toate datoriile - / ascult cum ninge.
Odată anul încheiat, e
timp și pentru a medita la tot ce a fost și a trecut în ropotul ploii. La fel și fel de întîmplări de peste fire: la rațele adormite / în Carul Mare, la luna plină închisă-n vechea pușculiță,
la pelerinii care urcînd serpentinele
intră în ceruri. Și la alte lecții paradoxale primite în curtea unei școli
mai ample și revizuite prin prisma unei vechi mentalități ca și a unor
experiențe recente:
lecţii în noapte -
acelaşi salt al broaştei
clatină stele
_________
*Cristina Oprea - Alt anotimp, alt cântec..., Editura PIM, 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu