O cărare prin ierburile toamnei, fotohaiku şi alte poeme vizuale, apărută la Editura Limes, Cluj-Napoca, este o premieră în peisajul publicaţiilor de sorginte niponă de la noi. Dan Doman s-a încumetat să scoată, pe propria cheltuială, un volum de excepţie care va rămîne un reper dar şi o cotă valorică înaltă pentru cei care vor îndrăzni acelaşi lucru după el. Cartea de 204 pagini conţine 120 de ilustraţii, şi fotografiile şi prelucrarea lor, ca şi poemele aparţinînd autorului.
Prezentarea de mai jos, şi ea pe măsură, aparţine celui mai bun eseist al haiku-ului de la noi, Dumitru Radu şi reprezintă prefaţa cărţii.
Dacă vreţi să cumpăraţi volumul, o investiţie pe care o puteţi face fără să regretaţi, găsiţi informaţii aici:
Semn şi culoare
Dumitru
Radu
Sufletul
nu gîndeşte niciodată fără o imagine.
Rudolf
Arnheim
Cu cît lucrăm mai mult cu imaginile,
cu atît iubim mai mult cuvintele.
Martine
Joly
Structura
duală a fotohaiku-ului, cu cele două versante ale sale: iconică (imaginea) şi
lingvistică (haiku-ul), îi conferă un statut de poezie vizuală, necesitînd şi o
receptare specifică.
Ca
replică modernă la haiga (altă specie de poezie vizuală, în care imaginea este
reprezentată de un desen), fotohaiku-ul implică această interferenţă text/imagine
şi un aparat de analiză semiotic ce ar facilita înţelegerea valenţelor sale
estetice.
Inserţia
lingvistică în vizual schimbă profilul static al lecturii în ansamblu, imaginea
cîştigînd noi semnificaţii complementare, cuvîntul şi imaginea direcţionînd
contemplarea (ca în poezia clasică) spre interpretare.
Receptarea
fotohaiku-ului s-ar rezuma de fapt la această corelare semantică text/imagine
ce ar orienta-o pe una dintre cele trei variante: de la concordanţa perfectă la
un parţială (necesitînd o amplificare creatoare), pînă la neconcordanţă (adusă
în final, prin artificii semantice, la un consens).
Să
fi avut dreptate Paul Klee spunînd că “scrisul
şi desenul sînt identice în fondul lor”?
Fotohaiku-ul, o replică modernă la haiga
Schimbarea
opticii europocentriste a facilitat deschiderea spre culturile orientului
extrem, arta şi literatura acestora putînd fi asimilate, depăşindu-se
dificultăţile de ordin lingvistic şi filosofic.
Alături
de alte specii poetice clasice nipone: tanka, renga, se individualizează în
secolul al XVII-lea şi haiga, aducînd ca noutate mixarea unui text (micropoemul
haiku) şi a unui desen inspirat de cele mai multe ori de acesta.
Poemul
şi desenul au în haiga mai multe trepte de asimilare, procesul lingvistic fiind
completat de imaginaţia receptorului. Interferenţa text/imagine va îmbrăca trei
ipostaze semantice, de la concordanţa perfectă la cea parţial intuită pînă la
absenţa acesteia.
În
ultimele decenii, în spaţiul poetic al lumii şi-a făcut apariţia o replică
occidentală la haiga: asocierea micropoemului haiku la o fotografie în aceeaşi
ipostază semantică (fără ca acest deziderat să fie obligatoriu). În România a
apărut în premieră în revista Haiku
de la Bucureşti, în anul 1995, avîndu-l ca prim autor pe poetul Jules Cohn-Botea,
fiind denumit iniţial haishin. În
aceeaşi revistă, în anii 1996 şi 1997 Jules Cohn-Botea, Florin Vasiliu şi
Dumitru Radu au publicat alte fotohaiku-uri.
Fenomenul
fotohaiku fiind încă in statu nascendi,
nu i s-a stabilit definitiv denumirea, în prezent spunîndu-i-se: haiku with/& photographs – Ann Atwood, Michael Dylan Welch, haishin – Florin
Vasiliu (în transcripţie cu litere latine, prima variantă în limba română), photo-haiku – Museki Abe, photo haïku –
Dominique Chipot, fotohaiku – autorii
români actuali, phaiku (picture &
haiku), iar în japoneză shahai sau haisha.
În
ultimul timp, fotohaiku-ul îşi face simţită prezenţa mai ales pe net, prin
reviste şi expoziţii, întîlnindu-se mult mai rar în cărţi (şi, spre deosebire
de haiga, încă nu i s-au consacrat aproape de loc studii teoretice).
Prezenţa
elementului lingvistic (haiku-ul) şi a celui iconic (fotografia) permite o
abordare din perspectivă semiotică, cele două componente prin comunicare
alcătuind un iconotext.
Atît
textul, cît şi imaginea pot transmite mesaje. Avînd statut semiotic, textul
poate căpăta noi semnificaţii asociat cu imaginea plastică, realizînd o
interferenţă semiotică, între semnul lingvistic şi cel iconic producîndu-se un
transfer semantic. Există şi o semantică a limbajului vizual, elementele
componente nefiind epuizabile din perspectiva receptării, ca în sistemul
lingvistic, avînd o încărcătură mai bogată decît acesta, modul de configurare
căpătînd alte semnificaţii. (1)
Jacques
Wunenburger sublinia bogăţia semantică a imaginii, aceasta putînd relaţiona mai
bine subiectul cu lumea într-o ierarhie de semnificaţii.
Cînd
vizualul şi textul se articulează, imaginea cîştigă valenţe simbolice, cele
două sisteme de semne unindu-se într-o sintagmă, fiind percepute unul în
prelungirea celuilalt.
Unii
exegeţi arată că sensul ansamblului cuvînt-imagine este relevarea primului “atît timp cît se păstrează cuvîntul, acesta
avînd o importanţă mai mare decît imaginea în interiorul sau exteriorul căreia
se află. Tendinţa imaginii este de a trece în cuvînt şi de a obţine
atributele unui semn lingvistic. Numai atunci cînd receptarea permite textului
lingvistic să absoarbă creator imaginea figurativă, poezia vizuală poate să-şi
dezvolte propriile semnificaţii.”(2)
Relaţia text/imagine intră în joc atunci cînd privirea
receptorului, captată în primul rînd de imagine (comunicarea fotografică dînd o
imagine globală, după o privire rapidă receptorul rămînînd cu un mesaj difuz)
se mută pe haiku, mesajul său lingvistic fiind descifrat secvenţial. Deplasarea
privirii de la imagine la text şi de la text la imagine (ca o navetă) se repetă
de cîteva ori pînă la stabilirea unui echilibru, lingvisticul şi iconicul
completîndu-se reciproc.
Ne raliem opiniei lui Mircea Herivan ce descifrează în
caracterul semiotic al oricărei picturi un act de recunoaştere a artei
moderne. În contextul istoriei artelor, asistăm la o competiţie a textului şi
imaginii. Iniţial are loc o subordonare a iconicului faţă de text, însă, odată
cu aventura estetică a impresionismului, iconicul este plasat într-un spaţiu ce
generează un sens, evoluînd către independenţă. Ulterior, prin codul necesar
comunicării esteticului, semnificantul iconic este orientat spre un mesaj.
Odată cu amplificarea elementelor novatoare, acesta îşi va schimba şi el finalitatea,
sensurile curentelor artistice migrînd către abstract. (3)
Fotohaiku-ul
ne-a pus în faţa unor aspecte inedite, interferenţa dezvăluind alte
particularităţi decît în arta haiga. Deoarece imaginea publicitară prezintă
unele similitudini cu fotohaiku-ul, ne-a sugerat a opera o translaţie către
acesta.
Noul
domeniu implică prezenţa a trei mesaje: unul plastic (cu semnificanţi
plastici), unul iconic (cu semnificant iconic: fotografia) şi unul lingvistic
(haiku-ul).
Mesajul iconic este mai sumar, descriind doar elementele fotografiei. În schimb mesajul plastic are o paletă mai
cuprinzătoare, incluzînd mai mulţi parametri, de la mărime, cadru şi
compoziţie, pînă la forme, culoare, iluminare şi textură:
·
mărimea (prima senzaţie ce ne-o trezeşte o imagine)
·
suportul (hîrtia de carte,
ecranul calculatorului)
·
cadrul (limita fizică a imaginii)
·
cadrajul (orizontal sau vertical)
·
unghiul de fotografiere
·
compoziţia (geografia mesajului vizual), un
element fundamental, cu rol esenţial în orientarea citirii imaginii, variind în
funcţie de epocă şi stil: focalizată, axială, de profunzime, secvenţială
·
formele (linii curbe, forme rotunde etc.)
·
culorile imprimă o atmosferă ce este un mesaj, înainte de
perceperea simbolică a nuanţelor
·
iluminarea. În raport cu diferitele ore ale
zilei, lumina poate îmbrăca aspecte de dimineaţă, seară, anotimp, lumină
zenitală, solară etc. Iluminarea poate fi şi ea nuanţată (difuză, violentă,
ştearsă), putînd îndulci culoarea. Efectele psihofiziologice ale culorii şi
iluminării asupra receptorului îl duc spre stări afective trăite anterior.
·
textura poate reda gradul de realism sau idealism al unei
imagini, producînd asocieri sinestezice tactilo-vizuale-olfactive. Perceperea
vizuală este legată de textura reprezentării, de granulaţia fotografiei
depinzînd căldura sau răceala receptării imaginii.
Pînă acum meritele în judecarea valorii actului creator în fotografie erau
atribuite exclusiv fotografului, la fel ca în cazul creatorului de artă
tradiţională. Totuşi, opinii mai recente par a atribui o parte a acestora şi
aparatului de fotografiat, devenit un veritabil partener al creatorului: “Fiecare fotografie izolată este rezultatul
în acelaşi timp al colaborării şi al luptei dintre fotograf şi aparat.“ (4) Asistăm astfel la un paralelism în actul
creaţiei între om şi aparat, acesta din urmă putînd opera mutaţii, uneori
esenţiale, ale intenţiilor iniţiale ce pot merge pînă la conflict.
În contextul noilor optici, am încercat să subliniez unele aspecte iconice,
amplificîndu-le valoarea comparativ cu mesajul plastic şi schimbînd astfel şi
interpretarea finală a imaginii, îmbogăţind-o.
Mesajul lingvistic pare a fi mai complex decît cele iconic şi plastic, avînd un rol major în
interpretarea imaginii, care, polisemică prin structură, generează semnificaţii
în care acesta este angrenat.
Accepţiunea
barthiană distinge în textul raportat la imagine două funcţii: de ştafetă şi de
ancorare. Funcţia de ştafetă a textului se manifestă atunci cînd completează
unele deficienţe de expresie a imaginii. Cealaltă funcţie, de ancorare,
orientează nivelul lecturii spre cea mai bună interpretare, dezvăluind ceea ce
imaginea ar face-o cu dificultate.
În
cazul imaginilor abstracte, ce apelează la simbol, textul poate interveni prin
complementaritate.
Gradele
concordanţei text/imagine pot îmbrăca aceleaşi aspecte ca la haiga:
·
identificarea textului cu
iconicul
·
semnificaţia iconicului
apropiată de cea a textului, dar amplificată de creator
·
semnificaţiile iconicului
şi textului par a fi complet diferite, ele putîndu-se apropia graţie unor
asocieri subtile.
Împreună cu Dan Doman
prin ceţurile şi miresmele
toamnei
La
cel de al cincilea volum de haiku al lui Dan Doman, putem afirma că valenţele
sale creative au pus de această dată în joc nu numai calităţi de ordin literar,
dar şi artistic, îngemănarea lor generînd fotohaiku-uri de valoare, ce îl
încîntă de la prima vedere pe cel ce îl răsfoieşte de la prima la ultima
pagină.
Relaţia
text-imagine creează acea atmosferă pe care autorul o simte şi o redă
permanent, traversînd echinoxuri şi solstiţii, oprindu-şi nu numai obiectivul
aparatului foto, dar şi sufletul pe un copac, pe un val, la îngînarea
întunericului cu ceaţa. Prin iarba dimineţilor de vară, prin pulberea selenară
a serilor de toamnă, străbătînd cărări, poetul caută totdeauna ceva, găseşte
totdeauna ceva.
Subtilităţile
selecţiei ne dezvăluie o mare sensibilitate, o bucurie a cunoaşterii, dar şi
una a dăruirii, făcîndu-ne şi pe noi părtaşi la frumuseţile întîlnite. Scriind
permanent, fotografiind permanent, Dan Doman şi-a lărgit numărul admiratorilor
de pretutindeni, care, preţuindu-i valoarea, l-au răsplătit (şi-l răsplătesc
mereu) cu numeroase premii.
Parcurgerea
volumului de faţă îţi dă acea nostalgie a frumosului, făcîndu-te să revii mereu
la paginile unde ai simţit atîtea, descoperind întotdeauna un amănunt, o linie,
o nuanţă. Să-l deschidem acum şi noi pentru a-i afla, admira şi preţui
comorile.
Fiind
vorba de o relaţie text-imagine, la un fotohaiku analizăm în primul rînd acest
aspect. Complementaritatea se poate situa într-una din cele trei ipostaze
amintite: concordanţă perfectă, concordanţă parţială şi neconcordanţă, aşa-zisa
legătură de tip parfum.
Să
trecem în revistă cîteva dintre poeme. Ponderea o formează cele unde textul şi
imaginea se completează armonic.
urc în ceaţă
răscolind zăpada—
frunze roşii
Ceaţa
este unul din elementele preferate ale autorului, în ea putîndu-se întîmpla
orice. Aici, mesajul estetic pe care-l aduce se situează la cote înalte.
Mesajul plastic. Cadrul e marcat de lumina pe
fundalul căreia se văd cîteva crengi subţiri, contrastînd cu fondul alb al
zăpezii, unde se mai află şi cîteva frunze roşii. Distribuţia crengilor asigură
echilibrul compoziţiei.
Mesajul iconic aminteşte de similitudinea cu un
haiku caligrafiat pe verticală şi, ca elipsă, ceaţa, ce face ca eclerajul să
evidenţieze mai bine profilul crengilor.
Intenţia
fotografului a fost să sugereze trecerea de la toamnă la iarnă, iar camera
analogică s-a supus acestei intenţii, nedeturnînd atenţia asupra capacităţii
sale de a reda cele mai mici amănunte, de exemplu, fineţea cristalelor zăpezii
sau coloritul viu al frunzelor, care
este subliniat, de altfel, în replica prelucrată digital a fotografiei.
Mesajul lingvistic este concordant cu imaginea, dar nu în totalitate. Ascensiunea prin ceaţă şi
răscolirea zăpezii (elemente dinamice) nu pot schimba compoziţia imaginii, care
se menţine într-un regim static, ce îi dă sub aspect estetic o eleganţă aparte
(miyabo).
Dialogul
cu vizibilul ne pune adesea în faţa unor aspecte în care imaginea capătă
conotaţii inedite.
stîna părăsită—
pe uluci oale-nnegrite
între primii fulgi
Mesajul plastic oferă un cadru ce-ar sugera o scenă de teatru. În primul plan (cel
interior), pe un fond negru este decupată scena (plasată în exterior) unde se poate
vedea zăpada proaspăt căzută pe iarba ce mai păstrează rugina toamnei. Prezenţa
unei zade cu crengile încărcate cu rugină ocupă o pondere mare din acest paţiu
luminos.
Mesajul iconic. Imaginea fotografică a unei situaţii
realiste: stîna ca topos în cadrul natural, cu oalele (care nu se văd) pe uluci
şi cu un accentuat contrast interior /exterior.
Fotograful
a decupat o imagine a începutului de iarnă, văzută într-un cadru antropic
(fereastra fără geamuri) care sugerează părăsirea stînei în fapt de iarnă.
Aparatul fotografic analogic a deformat imaginea datorită unghiului de
fotografiere, dar a răspuns intenţiilor fotografului, din contrastul de
iluminare fiind aleasă pentru redarea corectă lumina pădurii de afară.
Mesajul lingvistic subliniază starea unei stîni părăsite ce prin decor şi atmosferă (surprinsă
şi pe imagine) generează acel sabi, un sentiment de singurătate.
Iată
un fotohaiku ce prin elipsele sale se încadrează în categoria unde concordanţa
text/imagine nu e perfectă:
verde crud
o nouă iubire pe scoarţa
bătrînului copac
Mesajul plastic ne pune în faţa unui decor cu variate elemente primordiale: stînci masive
între care trece un rîu tumultuos, o vegetaţie luxuriantă ce ocupă două treimi
din cadru şi, mai discretă, prezenţa umană, prin fata ce stă pe o stîncă în
mijlocul rîului.
Lipsa
copacului cu iniţialele protagoniştilor din text este compensată prin prezenţa
fetei, iar verdele vegetaţiei (intuim primăvara) sugerează această iubire nouă,
venită odată cu acest anotimp al renaşterii.
Mesajul iconic este denotativ prin realismul
peisajului: stîncile, apa, crengile prin care-şi face loc lumina. Atîrnat de o
creangă deasupra rîului, într-o poziţie precară, fotograful a surprins clipa.
Aparatul analogic de format mediu (6 x 6 cm), foarte simplu dotat, a
înregistrat totuşi o suprafaţă mult mai mare de imagine decît formatul Leica.
Decupajul final a fost făcut conform regulii treimii, stînca pe care stă fata
fiind dispusă într-un punct forte al imaginii, unul din cele patru puncte de
intersecţie a liniilor duse prin treimile orizontale şi verticale ale
fotografiei.
Am
putea spune că fotografia constituie o victorie a fotografului asupra uneltei
sale, al cărei program nu dispunea de facilităţile unui zoom pentru încadrare.
Mesajul lingvistic. Iubirea, sugerată de verdele crud şi de posibila prezenţă a iniţialelor
celor doi pe scoarţa unui copac, subliniază o trăire care capătă linia subţire şi
subtilă a unui lucru fin (hosomi).
Subliniam
cu altă ocazie că printre mijloacele prin care poetul simte frumuseţea şi
intensitatea elementelor primordiale este şi olfacţia. Iată un haiku însoţit de
una din cele mai subtile imagini ale volumului:
mirosul pinilor
cade lin întunericul
în ceaţă
Mesajul plastic. Trunchiul de pin împarte spaţiul cadrului în două fragmente asimetrice
(pe verticală), iar pe orizontală creează un echilibru.
Lumina
este distribuită şi ea asimetric, spaţiul din dreapta fiind mai luminos. Are
loc o competiţie între întunericul care se infiltrează şi ceaţa care-l
primeşte, metamorfozîndu-l în lumină.
Un
efect deosebit îl realizează conturul muntelui ce abia se ghiceşte în ceaţă.
Mesajul iconic. Intenţia fotografului a fost să surprindă un moment deosebit al zilei de
iarnă, în care lumina aproape orizontală a soarelui, vizibilă pe trunchiul de
pin, este difuzată de ceaţă. Datorită posibilităţilor sale, aparatul analogic a
extins cîmpul de profunzime pînă la muntele din fundal, continuat în partea
stîngă a imaginii cu o coastă întunecată şi avînd mici pete mai deschise la
culoare, sugerînd zăpada.
Este
evidentă conlucrarea fotografului cu aparatul de fotografiat, ambii factori
ducînd la realizarea unei fotografii de excepţie.
Mesajul lingvistic. Un haiku care prin distribuţia eclerajului capătă o gingăşie aparte
(yusashiku).
Universul
vegetal pare a fi preferinţa autorului, de la firava floare şi pînă la copacii viguroşi, ca în poemul de
faţă:
margine de crîng—
doar stejarul măsoară
curgerea veacurilor
Mesajul plastic. Este o compoziţie deschisă unde predomină regnul vegetal (arbore, plantă,
frunză) pe fondul unui cer senin de primăvară (anotimp pe care planta înflorită
îl sugerează). Masivitatea trunchiului de copac domină imaginea; floarea din
prim-plan, prin culoarea ei violacee realizează un contrast temporal (efemerul
ei) faţă de centenarul stejar.
Prezenţa
elementelor vegetale (floare, pomii subţiri din fundal) defineşte marginea de
crîng, în faţa căreia îşi duce veacul bătrînul stejar, poate un martor
miraculos al fostului Codru al Vlăsiei, cum aflăm din alt poem, înrudit cu
acesta.
Cerul
şi pămîntul, pe de altă parte, definesc o temporalitate mai stabilă. Asistăm la
o subliniere a temporalităţii prin spaţialitate.
Mesajul iconic. Fotograful a vrut să contrapună clipa cea repede (Eminescu) eternităţii
sau, mai bine zis, la ceea ce îşi imaginează oamenii despre scurgerea unei
jumătăţi de mileniu.
Aparatul
digital cu ecran rabatabil a permis fotografierea din unghiul de vedere al
broaştei, punînd în scenă fotografia. El a reţinut, dincolo de intenţia
fotografului, şi unele amănunte redundante, cum ar fi beţişorul uscat de lîngă
floare sau firul de iarbă crescut din scorbura copacului.
Mesajul lingvistic. Un haiku în care spaţiul şi timpul se intersectează, haloul subtil al
realităţii profunde şi misterioase (yugen) conturîndu-se ca o coordonată
estetică oscilînd între clipa trecătoare (ryuko) şi eternitate (fueki).
În cîteva poeme relaţia text
/imagine s-a făcut prin legături de tip parfum, lăsîndu-i receptorului o mare
libertate de interpretare (asociativă, corelativă):
urc muntele—
clinchetul cristalelor
de gheaţă sub stele
Mesajul plastic ar sugera (în sensul unei opţiuni foarte largi) nişte trepte peste care
curge apa. Eclerajul e conturat în tonuri de albastru de Prusia şi de negru. Şi
o elipsă, cea a cerului.
Mesajul iconic rămîne într-un spaţiu mai abstract,
care nu ştii unde duce, ceva de SF.
Imaginea
reprezintă de fapt fotografia mărită a unei picturi cu tempera pe o bucată de
film de 36 x 24 mm (format Leica). Am putea spune că intenţia fotografului a
fost realizată aproape total, camera doar editînd cîteva variante iluminate
diferit ale fotografiei, dintre care a fost aleasă cea de faţă.
Mesajul lingvistic este mai criptic ca atmosferă, de o mare simplitate, dar care ar sugera o
simbioză a cerului cu teluricul. Puţinătatea realului îmbogăţeşte imaginarul,
sunetul cristalelor sparte de gheaţă alunecînd pe crusta zăpezii, pe măsură ce
urci în noapte, înfiripînd o “simfonie în albastru”, în care prezenţa
cosmicului aduce o simţire adîncă (mono no aware).
Unul
dintre cele mai originale fotohaiku-uri angrenează legătura de tip parfum între elementul iconic şi cel lingvistic.
Experienţa i-a solicitat fantezia autorului, el realizînd un flashback ce-ar
putea aminti de-un port din Orient – de altfel, Europolisul de odinioară este
punctul cel mai de est al României, izolat între Delta Dunării, Marea Neagră şi
cerul nopţii de vară.
în Calea Laptelui
catargul se leagănă singur
— vaporenii la băut
Mesajul plastic. În locul pulberii sideral-galactice, nişte linii de neon pe un fond verde
şi negru, în apa luminată de acestea. Lipseşte vasul.
Mesajul iconic. Remarcăm două elipse: cea a
marinarilor, pierduţi undeva printr-o tavernă, şi cea a catargului, al cărui
scîrţîit ar aminti de o corabie de piraţi.
Fotografia
a fost făcută cu un aparat analogic, aproape de nivelul apei şi cu un timp de
expunere lung. Intenţia fotografului, a fost, probabil, surprinderea jocului
luminilor în apă şi semnificaţia finală s-a clarificat abia prin asocierea
imaginii cu poemul, numitorul lor comun fiind legănarea bărcii şi a catargului
vasului rămas în urmă. Legănarea catargului a fost surprinsă, de altfel, în
alte fotografii din seria Sulina noaptea,
considerate ca fiind mai puţin sugestive decît cea selectată pentru fotohaiku.
Aparatul
de fotografiat sprijinit de bord a înregistrat atît oscilaţia luminilor de pe
mal, cît şi reflexia lor în apă, în timpul înaintării bărcii propulsate de
vîsle. În mod neaşteptat, el este principalul autor al fotografiei luate fără a
privi prin vizor, sugerînd prin sinusoidele luminilor deplasarea ambarcaţiei.
Mesajul lingvistic. Atmosfera nocturnă, cu liniştea portului noaptea, fără acea animaţie
diurnă, dar intuind-o pe cea a speluncii unde oamenii mării se dezlănţuie.
Simplitatea (karumi) pare a caracteriza acest mesaj.
Poetica materiei
Diversitatea
aspectelor abordate de poet implică şi prezenţa materiei în ipostaze statice
sau dinamice, purtînd în complexul spaţio-temporal aventura clipei.
Dacă
ne-am referi la optica heraclitiană a cuartetului pămînt, apă, aer şi foc, el
este generos reprezentat, fiecare component aducînd un aer proaspăt,
primăvăratic. Am ales cîteva exemple.
Focul, cu o prezenţă modestă, este cel dintr-o sobă clasică, ademenind la
căldură nu numai omul, ci şi eventuale arahnide aflate prin preajmă:
focul aprins—
într-un tîrziu paingul
vine şi el lîngă sobă
Aerul, cu subtile creionări în
multe fotohaiku-uri, vine cu prospeţimea altor spaţii:
vuietul aerului
în noapte—
miros de ferigi uscate
Pămîntul, suport milenar al florei,
faunei şi omului, aduce uneori în viziunea poetului şi valenţe inedite în
relaţiile cu acestea, în cazul de faţă gata de a primi sămînţa viitoarei
recolte:
noapte ceţoasă
mirosul pămîntului reavăn
urcă spre stele
Apa este întîlnită în numeroase
ipostaze, de la băltoace minuscule la rîuri tumultuoase sau la liniştea unui
lac în zori. Iată o imagine dinamică a mării în iarnă:
vînt de iarnă—
pescăruşii se înalţă
odată cu valul
Gama componentelor naturii s-a mai îmbogăţit de la
Heraclit încoace şi cu alte elemente ce-şi găsesc loc în economia fotohaiku-ului, schimbînd o atmosferă.
Astfel,
prezenţa pietrei poate înfiripa un
dialog:
trecînd prin vad—
ce greu eşti şuşotesc
pietrele
Regnul vegetal, cel mai
bine reprezentat în volum, dă prin diversitate mult farmec:
Codrul Vlăsiei—
deasupra crîngului
bătrînul stejar
cu frunzele-nverzite
ca prin miracol încă un an
Regnul animal, întîlnit
pasager (cîine, pisică şi chiar un şarpe), este angrenat în arhitectura
peisajului:
erete planînd—
un ied pe movilă
încîlcit între ierburi
Omul, prezent în contextul
mediului, se relaţionează cu acesta, surprinzînd plăcut:
cerul vuind
lin se-aşează un fluture
pe părul fetei
Fantezia poetului reuşeşte să îngemăneze textul şi
imaginea în numeroase trăiri pe care le-aş asimila cu nişte fantasme colindînd pe aceste pagini,
încîntîndu-ne.
Ele fac să tremure o petală:
geamul grajdului—
în pînza de păianjen
o floare de măr
să aducă mireasma muntelui la poalele lui:
rîul verii—
adus din vîrf de munte
mirosul de nea
să întindă amurgului un spaţiu generos, cu participări
acvatice şi celeste:
suflarea vîntului—
se-ntinde pe ape şi-n bălţi
amurgul
să aducă nostalgii primăvăratice în jocurile
copilăriei:
nostalgia primăverii—
mirosul ierbii strivite
sub jocuri de copii
să facă să vibreze nările murgului, presimţind
furtuna:
cîmp cu maci—
nările murgului
adulmecă furtuna
să aducă zvonul de cocori din înalturi:
nori învolburaţi—
din cerul nordului
zvon de cocori
În demersul poetic, Dan Doman are un mare şi
puternic aliat: lumina. Dozarea luminii ţine de măiestria în a-şi utiliza
mijloacele logistice şi putem spune că frumuseţea imaginilor ce-i populează
cartea se datoreşte acestei măiestriii. Zi, amurg, seară, dimineaţă, noapte,
ele sînt subtil reprezentate. Subliniem faptul că dintre acestea amurgul este
deosebit de bine prins în frumuseţea sa.
Alt merit al autorului este modul de redare a
luminii specifice fiecărui anotimp, de la începutul primăverii la cea din
tăriile verii, de la lumina blîndă, de miere, a unui sfîrşit de septembrie şi pînă
la cea mai zgîrcită, a iernii.
Iată lumina abia ghicită a zorilor într-un decor
silvestru:
roua zorilor—
bătînd coasa bătrînul
se-nalţă la cer
O situaţie inedită este cea cu efecte rezultate din
interferenţa fantastică dintre ceaţă şi un răsărit de stele:
moara de vînt
în ceaţă pe deal
răsar stelele
Un soare care scapătă şi metamorfoza unui curcubeu
dau o privelişte aproape ireală:
soare scăpătînd—
din curcubeu rămîne
doar un abur roz
Pentru a argumenta cele spuse anterior la
frumuseţea amurgurilor, la lumina lor specială, iată un fotohaiku edificator:
veac trecător—
aroma piscurilor
coboară la vale
Sau acesta, unde amurgul capătă consistenţa unui
fluid între vata norilor şi roca dură a muntelui:
strivit între nori şi munţi
se prelinge apusul
prin defileu—
vechi litere de cărămidă
deasupra haltei
Cărările lui Dan Doman ne poartă de-a lungul unor
pagini, dezvăluindu-ne atîtea frumuseţi prin intermediul interferenţei
inspirate a unui creion ce visează şi a obiectivului unei camere foto ce-l
trezeşte. Text şi imagine selectează din cotidianul banal aspecte inedite, pe
care ochiul le-a privit iar inima le-a primit.
Cartea sa
reprezintă un progres în modul de tratare al acestui gen poetic faţă de
predecesori, atît în ceea ce priveşte poemele individuale (remarcăm aici legăturile de tip parfum între
elementul iconic şi cel lingvistic şi unele experimente de extindere a ariei
fotohaiku-ului, ce ar putea sta în atenţia multor poeţi în viitor), cît şi în
privinţa juxtapunerii fotohaiku-urilor, un domeniu aflat abia la începuturile
sale, căruia Dan Doman îi acordă o mare importanţă.
Trebuie să
subliniem şi faptul că poetul îşi ilustrează singur poemele şi nu le ataşează
unor creaţii plastice străine, pe care internetul le dezvăluie din abundenţă.
Trăirile sale născute din anotimpuri poartă acuarela acestora peste timp,
imortalizîndu-le culoarea.
Dincolo de consideraţiile teoretice, această carte
ar putea constitui un veritabil antidot împotriva stresului ce ameninţă din ce
în ce mai violent lagunele sufletului, împotriva unei stereotipii cotidiene, ce
transformă pe omul contemporan într-un
robot “ce a uitat foşnetul
frunzelor uscate, transluciditatea nocturnă a
lacurilor, sunetul indescifrabil al serii, iarba, pădurile, visele, orizontul
tulbure al cîmpiei, colina
cordială şi muntele ascetic”, dacă ar fi să citez îngrijorarea încercată de unul
dintre marii noştri cărturari. (5)
Haiku-ul şi mai ales fotohaiku-ul ne aduc candoarea
copilăriei, cînd un crîng era un colţ de rai, susurul izvorului un lied şi
rătăcirea prin tenebrele silvestre o aventură cu nesecate descoperiri. Chiar
dacă titlul cărţii aminteşte de nişte cărări prin ierburile toamnei, autorul
pare a le ignora, preferînd să rătăcească prin iarba pe care o cunoaşte şi care
îl cunoaşte. Pomenind de cărări, îmi amintesc de o
maximă a unui anonim, atribuită de obicei lui Ralph Waldo Emerson: “Să nu te duci unde te poartă cărarea; du-te în
schimb acolo unde ea nu există şi lasă o urmă.”
În peisajul actual al lumii haiku-ului şi fotohaiku-ului, Dan
Doman lasă o urmă.
Note
(1)
Ailincăi,
Cornel, Introducere în gramatica
limbajului vizual, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1982, p. 166.
(2)
Teodorescu-Brînzeu,
Pia, Mihăieş, Mircea, Cuvînt
şi imagine în poezia vizuală; în Semiotica
matematică a artelor vizuale, Solomon Marcus (ed.), Editura Ştiinţifică şi
Enciclopedică, Bucureşti, 1982, p. 344.
(3)
Herivan, Mircea, Cei 30 de ani care au zguduit nu numai
fizica, ci şi pictura, în Noua
mitologie a universurilor deschise, Editura Eminescu, Bucureşti, 1984, p.
113.
(4)
Flusser, Vilém, Pentru o filosofie a fotografiei, Ideea Design & Print,
Editură, Cluj, 2003, p. 32 şi 65-68.
(5) Pleşu, Andrei. Despre
frumuseţea uitată a vieţii, Editura Humanitas, Bucureşti, 2011, p. 78.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu