clic pe logo

 siglaROKU

sâmbătă, 23 noiembrie 2019

Cu soarele-n palme





Corneliu Traian Atanasiu

Autorul este un umorist veritabil și asta îl face să scrie un haiku mai consistent și mai însuflețit de exprimarea picant colocvială. Limbajul figurat, recursul la expresii și la calambur face aluziile mai alerte și mai grăitoare: frumoasă primăvară - / omul de zăpadă / îşi pierde capul. În chemarea clopotului la solidaritate și rugă pentru dezlegarea apelor, se strecoară și o notă de anchetare subversivă: nimic despre ploi - / clopotul bisericii / tras de limbă – să vedem ce conspirație a pus totul la cale. Și seriozitatea unei investiri neașteptate este parcă mai vibrantă și mai ciudată cînd este rostită într-o formulate glumeț-expresivă:  ultima frunză - / nucul se trezeşte cu / cerul în braţe.
            Cînd însă abordarea este aceea a unui senryu autentic, omonimia se asociază cu expresia și tonul devine mai personal vezicant: pensii mărite - / în geanta poştaşului / apă de ploaie, curent literar - / prin punga haijinului / suflă vântul sau de-a dreptul caustic: e c-o logică - / când măturoiul doarme / gunoiu-i pe soclu. Făcînd, evident, doar haz de necaz: gala umorului - / politicieni români / citind proiecte.
Într-o atmosferă viciată deja:  vorbe prin sat -  pe toate şanţurile / amplificatoare, vorbe de clacă - / rezemată de gard / meliţa vecinei, tot o vorbă de duh îi contrapune cu succes flagelului o împăcare a lucrului dovedit:  pace în lume - / bunica vine cântând / de la război. Bunica are alt război. Unul rodnic. Productiv.
            O bună parte dintre poemele volumului mărturisesc nostalgia vremilor trecute: drum spre asfinţit - / doar umbra-n căutarea / paşilor pierduţi. Nu una lacrimogenă ci mai degrabă tonic recuperatoare: casă-n ruină - / chipul bunicilor / mai râde-n ferestre. Cu o notă de wabi-sabi, de tristețe asumată:

prispa goală -
un păianjen mai caută
firul poveştii

printre picături, împletind regretul celor pierite cu prospețimea mereu renăscută a naturii: ciutură veche - / ecoul privighetorii / printre picături. Revigorîndu-se în fața unui cocteil de stele, savurînd vibrații care amestecă subtil energia stihiilor: fior prin trestii - / aripa cocorului / unduie luna. Sau o dispersează într-un tainic ritual al unui început perpetuu: barcă-n zori spre larg - / risipind cu lopeţile / soarele-n valuri.
            Atmosfera preferată este aceea a unei zile însorite de toamnă: tihna amiezii - / doar soarele mai umblă / foşnind prin porumb, a unei nopți senine: oră târzie - / un greier adoarme / în hamacul lunii, în care se petrec cu tot firescul fapte mai presus de înțelegere: noapte de toamnă - / într-un tei se dezbracă / de frunze luna.
            Chiar și toamna cea zăludă e transfigurată în viziunea empatică a unui haiku: ploi lungi de toamnă - / în balta din curte / s-adună tot cerul. O baltă devine un ultim refugiu al cerului ultragiat. Așa cum în vară își găsea alinare în adîncul răcoros al fîntînii: vară fierbinte - / în fântâna de-acasă / s-adânceşte cerul. E adevărat, în profunzimea lui acasă, departe de lumea dezlănțuită care inhibă pînă și pornirile firii:  munţi de gunoaie - / un cireş temându-se / să înflorească.
            Toate aceste notații ușor cutremurate dar apte să surprindă tremurul vizionar al lumii sînt fără doar și poate rezultatul unei îndelungi căutări și al unei aplecări spre îndeletnicirea asumată și exigentă de ctitor al fîntînilor din versurile lui Blaga: Sapă, frate, sapă, sapă, / pînă cînd vei da de apă. / Ctitor fii fîntînilor, ce / gura, inima ne-adapă. Într-un limbaj mai potrivit haiku-ului, autorul o mărturisește singur:
                                                    
fântână nouă -
săpătorul iese
cu soarele-n palme

_____________________________
*Mihai Pascaru - Boabe de rouă



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu