Caier isprăvit*
Corneliu Traian Atanasiu
Printre poemele cele mai reușite și
mai delicate ale autoarei sînt cele încadrate în tematica nostalgică a satului
lăsat în urmă. A satului și a casei străbune. E greu să găsești un laitmotiv
mai potrivit decît gutuia pentru această temă. Pufoasă dar consistentă la
mușcătură, aromată, luminoasă și totuși masivă cînd o strîngi în palmă, gutuia
e un element decorativ firesc, modest dar totodată organic și auster al micii
gospodării țărănești: opaițul stins - / luminând palid odaia / gutuia din geam. În
gesturile bunicii este însă și un substitut pentru anotimpul puilor aurii de
găină ținuți la fel în poală înainte de a crește și a pleca, îndepărtîndu-se,
la școală: buna mângâind / gutuile din poală - / prima zi de școală. Poate
de aceea, evocînd întoarcerea, ea rămîne un reper și o călăuză care nu greșește
niciodată drumul: căutând
drumul / spre casa bunicilor - / miros de gutui. Și totuși, s-ar
putea să fie prea tîrziu:
nimeni pe cărare -
gutuile bunicii
veștejite-n geam
De departe, de unde privește acum autoarea, emoția
împletește motivul toamnei într-o
țesătură înrudită, în care firele vremii alternează cu cele ale vîrstei
înaintate și ale tandreții unei priviri empatice: emoție
de toamnă – / ochelarii bunicii / şterşi tot mai des. Ştersul insistent al ochelarilor n-o mai ajută cu nimic pe
bunica, negurile toamnei s-au altoit pe albeața ochilor bătrîni. Așa cum
bătrînul întomnat suferă de o slăbire accentuată și ireversibilă a auzului: bătrân în amurg - / cântecul greierilor / tot
mai stins. Amurgul vieţii
stinge totul. Pînă şi greierii.
Simbolic,
bunica evocă atmosfera
tihnită care emană din imaginea domestică a unei îndeletniciri străvechi: la gura
sobei - / din caierul bunicii / firul poveștii. Viața
patriarhală pe care unii dintre noi am mai prins-o şi căreia acum îi ducem
dorul. Torsul, cu ritmul său domol şi monoton, firul subţire şi fragil
înfăşurat încet-încet pe fus au căpătat din vremuri imemoriale o simbolistică
intim legată de cursul vieţii. Torsul pare să furnizeze fibra cea mai potrivită
pentru povestea vieţii. Care, iată, se poate lesne curma:
caier isprăvit -
motanul încă toarce-n
poala bunicii
motanul încă toarce-n
poala bunicii
Motanul, molipsit, prelungeşte torsul printr-o
incantație trîndavă. Între caier şi poala bunicii, mimînd toropeala motanului,
nu se poate să nu resimţi desfătarea poveştii toarse cu aceeaşi inepuizabilă
răbdare a bunicii şi ascultată cu lipsa de griji şi fervoarea nedisimulată a copilului care ai
fost odată. La unison cu sfîrîitul neobosit al fusului se aduna răbdător fir
pentru urzeala prin care să se ţeasă
povestea vieţii tale. Poemul pare să încurajeze totuşi comportamentul
impenitent al celui care, în ciuda caierului isprăvit, mai poate toarce fir nou
în poala visului.
Trebuie
să remarc că poemele volumului sînt înșiruite impecabil în secvențe de cîte
cinci. Una din ele, intitulată Potop de gînduri, se încheie cu poemul:
potop de gânduri -
doar tusea vecinului
mai face liniște
Deranjează pe cineva metafora?
Nu ne muncesc oare gîndurile chiar așa, potopindu-ne? Nu ne inundă, ne invadează, ne
pustiesc și asta într-un vacarm de nedescris. Pentru că, asta
sugerează poemul: opusul acestui gen de potop zgomotos este liniștea. Și
reușește oare o tuse să oprească potopul? Da, pentru că brusc ne abate de la
acel diluviu care, mai mult ca sigur, era unul meschin și egolatru.
Dintr-odată, nu se știe de ce, uităm de eul care ne potopea și în conștiința
noastră-și face loc altul. Cu suferința lui mai acută. Restul e tăcere.
Se spune că haiku-ul nu este un poem
de dragoste. Și nici nu este în sensul acelei poezii declarative și dulceag-pletorice,
care abundă de înflorituri metaforice. Nimeni nu poate să nege însă faptul că
poemul de mai jos n-ar fi unul de dragoste. E adevărat, unul care surprinde
într-o unică străfulgerare sindromul
iubirii pînă la pierderea de sine. Să stai ore-n șir ochi în ochi cu ființa
iubită, uitînd de ceaiul care s-a răcit în ceașcă este chiar iubirea, timpul
acela divin în care sorbi și ești sorbit de iubire. Absorbit. Absent, captivat
de ceva mai presus de ființa ta.
sorbindu-i
privirea -
de
mult uitat în ceaşcă
ceaiul verde
Profitînd
de omonimia lui uitat, ultimele două versuri pot fi citite în două
feluri. Sorbindu-i privirea, de-atîta/mult uitat/privit, el/ea a uitat/neglijat
demult să mai soarbă și din ceaiul verde. O ambiguitate frucutoasă care
sporește efectul poemului.
În poemul următor ambiguitatea este
aceea resimțită în cuvîntul foi, și pagini, și frunze, care, deși nu e
prezent în poem, unifică lectura cu felul precipitat în care vîntul
cititor răsfoiește frunzele.
lectură în parc -
cu nerăbdare vântul
întoarce frunzele
Și poate nu fără rost, dînd foile,
vîntul, s-a mai potolit, și-a ameliorat conduita, a devenit galant: seară de
toamnă - / vântul ajută o frunză / să treacă strada. Respectul nu este însă
doar de formă, dacă și zorul celor înfometați poate conteni în fața unor
muzicanți umili și fără studii: dintr-o
dată tac / lingurile-n strachină - / concert de greieri.
Poate
că greierele a rămas singurul vechi prieten, paznicul a ceea ce a fost,
martorul tîrziu, chiriașul trist și resemnat al locurilor de unde am plecat
prea devreme și impenitent: strig la poarta bunei – / din curte îmi răspunde
/ doar un greiere. Și parcă ieri citea scrisori de demult la lumina
palidă a gutuii: gutuia în geam - / bunica citind scrisori / îngălbenite.
__________________
*Claudia Ramona Codău - Gutuia din geam
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu