POEZIA CA UN STROP SUB SOARE
„CLIPE SUB CONDEI” de VALI IANCU
Elisabeta Iosif
Haiku-ul –
unul dintre cele mai scurte poeme din literatura universală este întrecut doar
de distih și de poemul într-un vers. În Japonia este cel mai popular tip de
poezie, apreciindu-se că sunt în lume circa zece milioane de autori de Haiku.
Și – spre surprinderea tuturor - nu un japonez, ci un poet suedez, Tomas
Transtromer, creator de haiku a primit Premiul Nobel pentru literatură!
Motivația juriului: prin imaginile sale esențializate, transparente, ne
oferă un acces proaspăt la realitate. Credeți că este ușor să găsești
esența unui moment din realitate? De aceea numai un „buchet” de poeți din lume
aduc lumină și culoare venite din suflet și har.
Vali
Iancu scrie și exprimă sentimentele poetice într-o formă concisă, culegând
esența dintr-un moment al zilei sau al unul anotimp, știind în același timp să
stimuleze prin puterea versului imaginația cititorului: Teii în floare – /
îmbătați de mireasmă / îndrăgostiții; Pe-o bancă în parc / sub castanii
înfloriți / îmi aștept muza; De Sânziene – / pe cărarea visului / apare
ursitul; Ochiul de veghe – / la marginea lanului / se aprind macii.
Dar
poezia japoneză de acest tip este și mai complexă. Încă o caracteristică a
spiritului acestui popor este surprinsă în vers: aceea a înclinației sale spre
asimetrie în poemul Tanka, reglementat de reguli,
inventându-se sensuri noi, idei, spontaneitate: Privind spre stele/ Carul Mare
deschide / drumul spre tine. / ți-așez cu drag pe frunte / cuvinte de iubire.
Dar autoarea s-a înscris într-o competiție a tuturor genurilor create. Există
și un Haiku umoristic: poemul Senryu, gen liric înrudit cu
epigrama, care l-a făcut pe un confrate să se întrebe: nu cumva epigrama e
forma de Haiku a poeziei românești? Autoarea precizează, că tematica este
variată, realitatea din zilele noastre fiind transfigurată într-o formă
ironică: Medicul întreabă: / șchiopătezi la umezeală? / nu, doar când
merg. Vom găsi imagine și text în Haiga, sporindu-i semnificația,
mesajul cu pictura haiga, unde autoarea beneficiază de o grafică excelentă a
pictorului – grafician Dumitru Roșu: Doi tineri sub măr / privire în privire /
atent Șarpele (pag. 53). Dar Haibunul mie mi se pare forma cea mai complexă,
dând posibilitate poetului să îmbogățească tematica cu împrejurări dintr-o
călătorie, din viața personală, declanșând altfel de emoții, descoperind alte
valențe ale scrisului, talentul de povestitor, de reporter al momentului, ca în
„Santorini, atracție turistică” (pag. 74): …admiram casele și florile
multicolore, ce creșteau în cenușă vulcanică. Și plaja era neagră, fierbinte,
neputând merge cu picioarele goale… turiștii curioși, ca mine, urcă gâfâind din
greu, coboară alergând pe denivelările vulcanului… Rar câte o floare roșie sau
galbenă, țepoasă. Peisajul, unic în felul lui, te deprimă. Pietriș, praf și
sulf - / pe spinarea monstrului / mișună turiști; „Călătorind în Tunisia”(pag.
75) …deșertul devine cer, orizontul se pierde în infinit… Cumpărăm trandafiri
de deșert, formați din nisip și sare, cel mai frumos și inedit suvenir din
Tunisia. Drum spre Tozeur, / pe lacul Chott El Jerrind / trandafiri sculptați –
din sare și nisip vântul / a dăltuit grădina; „Din Parga spre Canionul Vikos”
(pag. 83) …În Zagoria sunt case de piatră, biserici de piatră, adăposturi
pentru oi din piatră și drumuri din piatră… Pe o bucată de stâncă, aproape de
drum, o șopârlă ne-a atras atenția… lăsându-se pozată: Un colț de stâncă – / la
ședința foto / șopârla-i vedetă; „Brâna Mare a Caraimanului” (pag. 85) …De o
parte peretele de stâncă iar de cealaltă, prăpastia… Te cuprinde totuși frica
și simți că totul se clatină sub tine… Aripile neantului m-au atins, trecând în
zbor pe lângă mine: Pe Brâna Mare / chemarea abisului - / jocul cu moartea.
Emoție,
chintesență și culoare transmise prin puterea cuvântului cu har poetic. În
eternul Haiku, Vali Iancu face versul să cânte. În „Clipe sub condei” scapără lumină.
Nu cu mult în urmă, Nichita Stănescu aprindea în veșnicie un Haiku ”Autoportret”
memorabil: ”Întunecând întunericul / iată / porțile luminii”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu