clic pe logo

 siglaROKU

duminică, 22 martie 2020

Postfață la vol. XII al concursului Romanian Haiku




Postfață

Corneliu Traian Atanasiu


zăpadă pe crengi -
mama săpunind iarăși
rufele negre

Cecilia Birca

         Poemul ales ca motto vrea să atragă atenția asupra modelului pe care ni-l servește natura. Unul care ne impune și ne situează constant în trena unui ideal de neatins. Nu ne rămîne decît să îi aducem un omagiu nedisimulat celei care ne depășește și să o evocăm într-un cadru discret, pios și totuși ușor complice. Într-un haiku.

         E o întreprindere suficient de ambiguă pentru ca gluma să pară doar o tandră tachinărie:  bolta cerească / plină de artificii - / luna e în pom (Luminița Ignea). Cu siguranță, ușoarei noastre impertinențe i se răspunde mereu și pe măsură:  țurțuri picurând – / rescrisă partitura / pentru un țambal (Ana Urma). Oricîte travestiuri și găteli, elementul primordial  rămîne însă unul placid și fără consistență: fulg de zăpadă - / gătită de sărbători / apa de ploaie (Mihai Talașman). Nu ne rămîne decît să-l mai zgîndărim din cînd în cînd, alcoolizîndu-l: ţuică fiartă – / tot satul acoperit / de ceaţă densă (Vasilica Grigoraș).

         Jocul necontenit al lumii își schimbă fără răgaz accentele și fețele. Balanța vremii se-nclină cînd spre tristețe: cătunul uitat - / doar crivăţul mai urcă / dealul cu plopi (Mihai Pascaru), cînd spre șagă: vântul nopții – / crengile copacilor / ping pong cu luna (Ion Cuzuioc). Dar ca să nu ne lăsăm pe tînjală, micile ființe ne aduc aminte să urmăm ritmurile cuviincioase ale firii: primăvară iar - / păianjenul își mută / războiul afară (Angelescu Cristina). Ele și o anume mitologie exaltantă a celor duși pe alte tărîmuri: casa de pe deal – / tata înhamă caii / la Carul Mare (Mirela Brăilean).

Ce ne facem însă cu incredibilul? Uneori îl acceptăm degrabă și chiar cu încîntare: fulgi prin lucarnă - / păpuşile  cele vechi / iarăşi mirese (Mihai Pascaru). Alteori, intrăm în panică: primii ghiocei - / prin casă mama tot schimbă / oglinzile (Petru Ioan-Gârda), și cu toată alergătura, primăvara ivită în păr nu cedează. Și, în cel mai fericit caz, corespondențele sînt multiple și nu mai sînt limpede decelabile: primul gângurit – / mușcata din fereastră / îmbobocită (Cornel C. Costea).

         Rămîne mai mereu însă o discrepanță între conduita pe care lumea necuvîntătoare ne-o propune: nicio salvă azi - / pocnetul mugurilor / sporind liniștea (Cecilia Birca) și aceea pe care noi oamenii nu reușim nicicum s-o  ameliorăm: schimb de opinii - / jonglând cu farfuriile / soții în casă (Ion Cuzuioc). Sînt însă momente cînd absența omului e compensată pe deplin parcă de ființele și lucrurile care i-au stat omului nu chiar degeaba în preajmă: prispa goală - / un păianjen mai caută / firul poveştii (Mihai Pascaru); ultimul dezgheț – / de pe răstignire / podidesc lacrimile (Ion Cuzuioc).  

         Nu știi niciodată dacă o fină nuanță de umor e doar o șficiuire de sarcasm atenuată sau o dezamăgire fără leac:  apus de iarnă - / de sub zăpadă răsar / primele peturi (Cornel C. Costea). Și nici dacă berzele vor suplini vreodată lipsa moașelor: primele berze / moașa din sat condusă / pe ultimul drum. Poate că umbra, panicată, știe mai multe: răsărit montan – / umbra se agață strâns / de cățărător (Mirela Brăilean). Chiar și vestitorii reputați ai primăverii par atinși de o mare și neînțeleasă mîhnire: curtea bunicii - / din iarnă au mai ieșit / doar ghioceii (Valeria Tamaș).  

         Dar, mai degrabă din senin, dispoziția lumii se schimbă fără niciun motiv serios: înfiorare - / o petală de cireș / cade-n agendă  (Mona Gheorghe) – doar pentru că, întîmplător, te-a molipsit haiku-ul. Și petale sînt din belșug: lumină lină - / pe cărarea mănăstirii / înfloresc prunii (Mihai Pascaru). Și parcă știu mai bine drumul.

         Nu poți alege fără să pierzi, chemarea este multiplă, cînd unanim sărbătorească: noua stagiune – / mierla în recital / pe-un ram de mălin (Mona Iordan); covata mamei – / vântul din curtea casei / frământă soarele (Ion Cuzuioc), cînd deprimant sfîșietoare: despărțire - / și urmele pașilor / șterse de ploaie (Valeria Tamaș); casa străbună – / tot mai gârbovită / umbra nucului (Mirela Brăilean).

         Lumea e totuși plină de surprinzătoare schimbări, metamorfoze: fluture în zbor - / până mai ieri grădina /  plină cu omizi (Luminița Petrea), transfigurări: lotus înflorit - / luna plină mai pune / înc-o petală (Mona Gheorghe), mirabile substituiri: schitul dispărut - / doar umbra bradului bătrân / turlă peste râu (Mihai Pascaru).

         Dar și de clipe care se înveșnicesc: amforă de lut - / mama ascultă ploaia / cu mâna în şold (Dana Ene). De iluminări mai presus de închipuire: fulger în noapte – / de un fir de lumină / atârnă dealul (Ana Urma). De isprăvi fără seamăn ale stihiilor molipsite de slăbiciuni omenești: zile de toamnă - / vântul galant dansează / toate frunzele (Mihai Talașman). De ciudatele mimetisme ale înaltelor fețe: sfârșit de toamnă - / cu arama pe față / un cireș amar (Mihai Talașman). Ca și de acelea ale veșmintelor umane: crizanteme-n vânt - / poala chimonoului / fluturând în mers (Cecilia Birca).

         La toate cele de mai sus, o bună parte a omenirii asistă indolent, rumegînd apatic: istorie nouă - / pe ruinele cetăţii / coji de seminţe (Mihai Pascaru). Poate că poemul de mai jos e un strigăt exasperat al unui autor care mai e atent la resorturile subtile și delicate ale lumii:

tăceți greieri! –
să-mi sfârșesc în liniște
ultimul poem

Adinna Enăchescu

____________
*Concert cu greieri, vol. XII al concursului RH



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu