Corneliu Traian Atansiu
Surprinzătoare pentru un novice
întru haiku este sesizarea dezinvoltă a unor corespondențe între imagini și
cuvinte. Este poate o înclinație personală, dar pare deja o aptitudine
cultivată pentru a focaliza pe lucruri și situații diferite și totuși
neașteptat concordante. O lejeritate de a reuși alăturări care pot deveni sursă
de imprevizibile apropouri.
crucea amiezii -
o cumpănă în tandem
cu un cocostârc
o cumpănă în tandem
cu un cocostârc
Avem de a face mai sus nu doar cu apropierea oarecum firească vizual a
unei păsări echilibrată zvelt, pe un singur picior, cu masivitatea și lenta
acțiune de extragere ciclopică a ciuturii din adîncuri ci și cu asocierea lor,
mai degrabă prin cuvînt și simbolism, cu un moment static de cumpănă cerească. Crucea amiezii adaugă,
în linia geometrizantă a cumpenei și a cocostîrcului, o observație notată
laconic și obiectiv, surprinzînd, aproape științific, un ciudat izomorfism.
Doar așa, tot așa, simpla și sfielnica penetrare prin gard a unor
stînjenei, poate fi transfigurată și omologată ca o năzdrăvană ispravă de reluare
a comunicării între tărîmuri între care comunicarea fusese definitiv sistată: între două lumi - / doi irişi trec prin gardul / cimitirului. Doi ochi iscoditori și prietenoși. Aluzivul
poate merge însă mai departe. Gardul e o barieră vulnerabilă și irișii manifestă o
curiozitate candidă și răzbătătoare. Cimitirul e tentația cunoașterii
trecutului, istoriei, al celor pierdute și ascunse parcă premeditat sub pămînt.
Și asta refuzînd drumul bătut - prin gard și nu pe poartă (care, de fapt, nici
nu există).
Obiectivitatea faptelor și notarea lor riguros exactă, e
totodată, vrînd, nevrînd, eliptică și aluzivă. Surprinzător, V-ul care se
îndepărtează pe cer, se adîncește simultan între sprîncenele sensibilizate ale
observatorului:
cocorii în „V" -
se adâncește cuta
dintre sprâncene
Toamna se insinuează
în lume printr-o concordanță simptomatică, subită și imprevizibilă, sărăcind
peisajul și amplificînd îngrijorările.
Nu ne miră și totuși ne contrariază
procese pe care le știm. Naturale și firești. Aceeași vitalitate în încolțire
și proliferare: cartofi încolțiți - / la ecografie ies / noi
metastaze. Puțin sălbatică. Mereu
nevinovată. În fața lor, nu ne rămîne decît o anume constatare melancolic-consolatoare,
chiar dacă și un pic mitizantă: ghergheful mamei - /
floarea de nu-mă-uita / neterminată,
aidoma tristei consimțiri la moartea zeului Pan în poezia lui Blaga: neisprăvit
rămase fluierul de soc.
De cele mai multe
ori, contextul complex, dinamic, tensionat:
până înspre zori -
în vârful acului
macii
prind a se-nroși
îl descoperi doar la
intersecția celor două aluzii: femeia a stat aplecată pe gherghef toată noaptea
ca să brodeze macii. Prind a se-nroși, odată cu zorii (un început
simbolic mai vibrant), macii brodați, cei de afară, obrajii emoționați ai cititorului
și poate degetul rănit al celei care i-a cusut cu dăruire.
Talentul autorului
de haiku este să sesizeze prompt ceva care se-ntîmplă foarte rar. Să-l ia-n
seamă. Să i se pară foarte important, să încerce și să reușească să-l sugereze
discret, fără să-l distorsioneze. Adică fără să se amestece emoțional în textul
care surprinde faptul cît se poate de concis, concentrîndu-se doar pe
modalitatea cea mai simplă de a realiza o miniatură bine echilibrată: o
libelulă - / de ajuns să desfacă / luna în cercuri. Aici, de ajuns este la fel de bine și
de scurt zis și pentru a spune că o ființă minusculă, atingînd imaginea lunii
din apă, o face să vibreze în cercuri, și pentru efortul meticulos pe care
autorul îl face pentru a nu-și pune amprenta deformatoare asupra unui text care
trebuie să rămînă obiectiv. Și pentru modul doar aluziv, în care-l face pe
cititor să se implice, să vibreze delicat.
Dacă e să ne gîndim
bine, autorul este un hoinar profesionist, umblînd pe coclauri: hai-hui pe
dealuri - / din urmă grăbind pasul / tăcută umbra. Adunînd impresii și
încercînd să-și piardă urma în peisaj și în poem. Rătăcind aiurea, totuși nu e
singur, cineva se ține umil și neajutorat dar tenace după el. Să nu îl scape.
Și el îi joacă feste! Așa cum sugerează cu o spontaneitate genial dezarmantă,
autorul încearcă să-și păcălească pînă și umbra. Să faci din asta un haiku este
evident o performanță. Trebuie să faci platitudinea să vibreze. Să știi cum s-o
spui cu șarm și umor. Așa încît în poem să nu se mai strecoare nici umbra
ființei tale. Iată și o mostră în care umbra a fost suprimată cu brio:
încă o vară -
la masa de sub
umbrar
scaune în plus
A rămas doar
sugestia. Există o permanență: masa de sub umbrar (unde se adună
familia). Și timpul care trece - încă o vară. Și aduce lume nouă - scaune
în plus. Sau, la fel de plauzibil, scaunele, deja existente, sînt prea
multe acum. Masa e suverană, scaunele disponibile, cei care șe așează o fac
temporar. Ca într-o baladă.
În rama unui haiku
autentic, de multe ori rămîn doar stihiile: cu ochii spre cer - / peste
țarina arsă / doar vântul stăpân. Îngăduiți sînt doar ochii spre cer care așteaptă,
încearcă să deslușească un semn, imploră. Starea vremii este vitregă. Relatarea
succintă își păstrează sobrietatea. Obiectivitatea expresivă. Nimic de făcut. Poate
că trebuie să adaug că gestul este unul care derapează către o manifestare
simbolică. Omul este subsidiar, el furnizează doar un gest mai pregnant pentru
postura întregii firi urgisite. Este un delegat, un împuterncicit de moment
pentru talentul său histrionic. Pentru că, la limită și cabotin, el se poate și
certa cu cerul.
O aluzie se
strecoară fără să se spună: au venit nepoții, bunicul îi măsoară din nou, cu bucurie
și de-o parte, și de alta:
vacanța în toi -
pe tocul ușii bunul
făcând crestături
Performanța unui
text bun este folorirea unui limbaj succint în structurile lui sintactice și
semantice. Un limbaj care are în el consistență și tensiune. Și, aș zice,
detentă. Și, în plus, acea ironie specifică. Vorbele nu pălăvrăgesc, ne fac
doar cu ochiul. Faptul e banal, felul cum e evocat îl face superb.
Cuvintele cu care lucrează
un poem bun trebuie să aibă o contribuție consistentă la sensul urmărit în poem:
coadă la bancă - / strânși în șapca
roasă doar / vreo doi bănuți. Sensul acestuia nu e rostit, ci se conturează
încet-încet din diferențe și asemănări. Bancă și bănuți e o
convergență și o diferență – mulți și puțini. La coadă stau mulți, cu șapca
doar unul. Banii sînt strînși, la bancă mulți, în șapcă –
doar vreo doi. Vorbesc înă și omisiunile, fiind roasă șapca grăiește
despre un cerșetor. Cititorul se bucură de mulțimea aluziilor și de faptul că
toate cuvintele sînt atent drămuite. Se bucură mai ales de tăcerile dintre ele.
În postura de
panseluță sălbatică, trei-frați-pătați la poartă sînt, poate, o
consoloare și o alinare pentru clevetelile din sat: cleveteli prin sat - / trei-frați-pătați
la poarta / junei vădane. Îmi place cum își răspund între ele cuvintele.
Clevetesc cei pătați. Și iau și atitudine înfigîndu-se-n trufaș în
poarta tinerei văduve. Rostul haiku-ului nu este însă acela de a lua atitudine.
El rămîne ușor enigmatic, constată, ca mai jos, puțin șugubăț, ceva la care
cititorul ar putea consimți:
câmpul plin cu maci
–
nu mai termină tata
de bătut coasa
De ce întîrzie atîta
tata? Mai îndreaptă coasa știrbită sau deja, puțin amărît, o bate (preventiv)
pentru că va tăia toți macii care-i ies în cale? Se pare că macii și-au înțeles
deja soarta și s-au împăcat cu ea: sunetul coasei - / deschiși ca niciodată
/ macii din lanuri. Sau e doar o metaforă a inocenței? O întrebare în plus care
ne readuce aminte că sîntem ființe care se îndoiesc? Sau doar îndoielnice?
A nu te pronunța, de obicei pripit,
pare să fie o conduită pe care o sugerează haiku-ul. A amîna chiar și pentru
răgazul de a medita asupra lucrurilor și a cîntări ce se pierde oricum dacă
ești prea ferm. A lăsa să treacă noaptea pentru a te bucura de propețimea
zorilor înainte de a decide ceva defintiv:
tabăra în zori -
calde încă sub spuză
verzi şi uscate
La urma urmei, cel puțin unii dintre
noi e bine să-și cultive și viața contemplativă și să zăbovească fără să se
rușineze scormonind sub spuză.
Foarte atent dezvăluite secretele și ”tăcerile” pe care le are cititorul, dar și noianul de imagini care explodează în mintea în care intră versurile scrise de tine Mirela, domnul Atanasiu a făcut o treabă bună, dar a și avut motiv, el fiind calitatea poeziilor tale speciale. Felicitări, la cât mai multe confirmări, la cât mai bună inspirație și încântarea continuă în mintea și sufletul meu.
RăspundețiȘtergere