clic pe logo

 siglaROKU

vineri, 10 ianuarie 2020

Continuă povestea lemnele trosnind











            Ca să surprindem amprenta specifică a haiku-ului, merită să purcedem la drum aplecîndu-ne asupra unui poem în care ea s-a imprimat exemplar:

bunica în prag -
apusul zăbovește
într-o lacrimă

Impresia dintîi este aceea a unei recuzite desuete. Motive lirice perimate. Chiar și pentru haiku sînt doar clișee reluate și obosite – bunica, apusul, lacrima.
            Dacă nu ne grăbim însă prea tare, vom avea ocazia să simțim că există totuși în concizia textului o ciudată lejeritate interpretativă care evită precizia și expansiunea pentru a cîștiga un plus de vibrație virtuală. Invers proporțional, laconismul amplifică potențialul aluziv al textului. Bunica în prag e fără doar și poate ieșită să întîmpine sau să conducă pe cineva. E poate un oaspete oarecare sau unul mai de soi, apusul care-i amintește că și ea e pe pragul unei inevitabile treceri. Apusul însă, cum îi este firea, nu se grăbește, zăbovește. Și, cum se vede, își găsește locul cel mai potrivit, în care poate întîrzia fără nici cel mai mic reproș – lacrima atotînțelegătoare în care poate odihni. Încă. Greu de crezut, dar adevărul poemului este această empatie de care apusul are atîta nevoie. O ramă vie și sensibilă care-l ocrotește și pe care o însuflețește.
Stilul haiku-ului, prin juxtapunerea celor două părți, este unul abrupt și prin asta deosebit de sugestiv al textului. Sînt două țîșniri emoționale notate însă alb, sec, surdinizat, fără adaosuri liricoide.

pierdut în ceață -
ochelarii bunului
pe masa din hol

Prima parte consemnează succint ceea ce simte oricine aflat în situația dată – dezorientare, descumpănire, încurcătură spațială dar și nedumerire, perplexitate, zăpăceală sufletească și spirituală.  Starea pare să se curme brusc la intrarea în alt spațiu fizic sau, iată, emoțional. Ochelarii sînt un reper ferm și salvator. Nu mai ești pierdut. Ceața s-a ridicat. Ești într-un loc familiar, intim, deși, poate, marcat drastic de lipsa celui care-i purta.
            Dar, la fel de bine, poate că bunicul se complace în starea de pierdere, ciudat de plăcută, în ceața amintirilor, unde ochelarii nu i-ar mai fi de niciun folos. O pierdere de sine savuroasă tocmai pentru retrăirea ispititoarelor rătăciri de altădată. Talentul autorului este acela de a construi, plecînd de la o experiență personală, un dispozitiv valid pentru experiențele cu structură asemănătoare, dar cu situații și contexte mai variate și mai largi, ale cititorilor.
            De multe ori, cititorul este solicitat să-și închipuie ceea ce montajul eliptic doar a sugerat pentru a recompune un context care să integreze sugestiile ambelor părți: serpentine reci - /  pe drumul de munte / toată căldura. Indiciul vine aici de la opoziția celor două calificative - serpentine reci și toată căldura.  Sîntem într-un vehicul auto pe un drum de coborîre plin de serpentine. Ne îndepărtăm de drumul de munte parcurs per pedes, drum pe care presupunem că s-a petrecut o idilă de vară. De aici și diferența de temperatură a trăirilor. Serpentinele anterioare s-au succedat pe un drum alambicat în care se preparau alcooluri magice. Fierbinți.
            De regulă, formularea textului este, ca mai jos, una derutant de seacă:

nicio scrisoare -
dialog protocolar
cu margareta

Șase cuvinte. Proces verbal constatator al unei stări de fapt. In rem, fără pomenirea făptuitorului. Fără implicarea (subiectivă a) autorului. Fără implicații emoționale explicite. Prima parte consemnează că nu s-a primit nicio veste, existînd doar sugestia că ar fi una așteptată cu nerăbdare. A doua parte pare să numească, într-un mod eliptic și ironic, un ritual care urmează și răspunde oarecum absenței veștilor. Contextul se conturează a fi bine știutul gest de a rupe nervos petalele margaretei pentru a afla dacă partenerul, de la care nu mai sosesc vești, te mai iubește sau nu.
Numind protocolar dialogul cu margareta, autorul ne sugerează simultan ceva ceremonios și, în același timp, formal pînă la derizoriu. Viziunea sa este una obiectivă. Aceea a unei camere care înregistrează faptul fără să se lamenteze. Deși, odată surprins, faptul pare să se bucure de o aură de tandrețe abia vizibilă. Atît cît se cuvine unei firi sobre și reticente.
            Dacă mai sus modelul prezentat era totuși al unui personaj coleric, poemul ce urmează ne servește o pildă din lumea lucrurilor :
tăceri sonore -
sunetul ploii închis
într-un țurțure

            Un țurțure este simultan rezultatul prelingerii răbdătoare a apei și al picurării intermitente. Este îngheț și dezgheț într-una, întruna. Deși par doar două definiții lapidar-lirice, cele două părți au alura unor formulări specifice haiku-ului.
            Prima parte este un oximoron, o expresie paradoxală a tensiunii cuprinse în esența țurțurelui, ploaie condensată, gata să se pornească oricînd din nou. Tăcerea lui cristalină este doar o surdinizare provizorie, o întîrziere, o amînare a picurării care pe moment prelungește țurțurele. Cu o expresie consacrată, stare de țurțure este una a iminenței, o congelare a lui stă să pice. Și cititorul simte această tensiune.
            Partea a doua reia ideea primeia într-o formulă mai extinsă. Sunetul ploii închis este și de data asta o metaforă, dar surprinde totodată cu exactitudine această sechestrare temporară, gata oricînd să-și suspende rigoarea.
            Tot farmecul poemului constă în transfigurarea unui obiect mai degrabă vizibil într-unul cu latențe pronunțat auditive. Rezultatul fiind obținerea unei tăceri vibrante.
Tăcerea din fața unor neașteptate și miraculoase corespondențe: plină de rouă / pânza păianjenului - / obrazul mamei. Nu-i oare fața ridată și înlăcrimată un dublet magic al filigranului înrourat?
Aceea din fața unui moment de sincretism al simțirii: aburi de cafea - / contopind simțurile / mirosul ploii în care urechea, văzul și mirosul se împletesc fără rest?
Cea dintr-o scriere discretă care de data asta e una a uimirii ce nu mai poate fi cenzurată: semnul mirării - / într-un vârf de țurțure / înfiptă luna? Sau a imitării fără frontiere: cataractă - / tot mai groasă pojghița / pe ochiul de apă?
Și alte, și alte poeme ar putea fi invocate dacă pilda haiku-ului n-ar fi invitația de a citi în cartea lucrurilor:

cartea închisă -
continuă povestea
lemnele trosnind

Povestea poate fi trăită și fără cuvinte, și dincolo de cartea închisă. Și lucrurile povestesc dacă ești dispus să le asculți, să le vezi. Să le acreditezi mărinimos.

_____________________
 *Carmen Mariana Nanu - Tăceri sonore






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu