Cuvînt înainte*
Autorul volumului
de față a participat, din 2010 pînă în 2013 la 24 dintre concursurile lunare ROMANIAN KUKAI și la mult mai multe ale
concursului săpămînal Romanian Haiku,
unde a făcut de multe ori și comentarii ale poemelor premiate. A publicat două
volume de poezie: Visul în 2011 și Cărticica mea de primăvară în 2012 și a
fost prezent în volumele colective anuale de haiku ale grupului RH: Ţipăt de cocor,
Stol de cocori, Zbor de cocori, Iarăşi cocorii.
Citind cu
deosebită încîntare întregul volum, am remarcat, dincolo de tehnica impecabilă
și acuratețea opozițiilor dintre imagini, o anume originalitate a viziunii
poemelor. Observația, frustă altfel, dezvăluie lucruri pe care le adîncește
doar meditația asupra lor.
oraşul pustiu –
doar bătrânul orologiu
fără vacanţă
Orologiul din orașul acum pustiu spune o poveste a vremii
și a vremurilor, a permanenței care privește neputincioasă schimbarea. Este
aici o pustiire adusă de obiceiurile și prosperitatea vremurilor recente care răsfață omul cu
vacanțe estivale. În vremea bătrînului orologiu însă, orașul era permanent
animat de agitația caracteristică a tîrgului. Exista o forță centripetă de
atracție și de aspirație a celor din împrejurimi și o statornicie a populației
urbane care se străduia să le satisfacă trebuințele. Orologiul se miră oarecum
trist: ce vremuri!
Marea
majoritate a poemelor din volum sînt construite cu imagini care contrastează,
evidențiind însă o opoziție divers interpretabilă.
noua recoltă –
doar carele rămase
din celălalt veac
Permanența este percepută aici ca prospețime mereu
repetată a recoltei necompensată însă și de înnoiri tehnologice în lumea
satului. Veșnica reîntoarcere a
anotimpurilor și a roadelor pare să nu fie în acord cu stagnarea și perimarea
rurală. În poemul de mai jos, opoziția este însă și mai semnificativă, încolțirea grîului (se sugerează: doar) în cămara bunicii, semnalează degradarea iremediabilă a satului în
care nu mai are cine să are cîmpul. Grîul încolțit de sf. Andrei nu mai
vestește rodnicia unor viitoare recolte.
câmpul nearat –
în cămara bunicii
încolţit grâul
Alteori însă contrastele se armonizează într-o unitate care împacă
schimbarea cu permanența: o altă vară – /
doar liniştea schitului / mereu aceeaşi. Sau liniștea cu trilul mierlei.
Tăcerea prea lungă așternută între cei doi îndrăgostiți pare să aștepte cu
nerăbdare această rupere a stingherelii: de
mână prin parc – / numai cântecul mierlei / rupe tăcerea.
Punerea în antiteză poate însă să sublinieze fermitatea de
nezdruncinat a celui ce se confundă, voluntar sau spontan, cu ceea ce
face: rupere de nori – / netulburată ruga / pustnicului sau ropotul ploii – / netulburat somnul / bebeluşului.
Trecerea timpului pare să nu afecteze impetuozitatea izbucnirii
an de an a naturii, în timp ce omul, tot mai împuținat se pleacă încet spre
pămînt: încă un lăstar – / umerii bunicului / şi mai aplecaţi. Nu doar timpul pare nedrept, parcă și pomii nu vor
sau n-au cum să țină cont de necazurile omului: cireşi înfloriţi – / pe uliţa satului / alaiul cernit. Noul, care
oricum se produce, este absolut divergent în lumea omului și a naturii:
bujori înfloriţi –
pe crucea bunicului
o dată nouă
Tristețea
cea mare este însă aceea că, dincolo de firescul acestei nepotriviri, lumea
omului adaugă și ea la ceea ce se petrece lacătele nepăsării:
primul pui în cuib – / tot încuiată poarta / maternităţii. Poate că poemul de mai jos nu semnalează
doar o întîmplare hazlie ci și un fel de prevestire sinistră:
noaptea Învierii –
alaiul moliilor
din vechiul sacou
Dar faptele
lumii se împletesc, cu ironia de rigoare, și altfel: Ziua Femeii – / bunica-şi caută iar / vopseaua de păr. Primăvara
întinerește un pic pe oricine și, dacă nu o face-ndeajuns, e bună și vopseaua
de păr. Dealtfel, natura celebrează și singură sărbătoarea de zi cu zi: lumina din zori – / strălucitor cântecul /
ciocârliilor. Vara suverană mulțumește pe toată lumea cu mai nimic: vântul de seară – / în pânza paingului /
numai parfumul. Doar bunica, respirînd același parfum, pare să nu fi uitat
dictonul omului gospodar: seară de vară –
/ bunica împleteşte / ciorapi de lână.
Și dacă vara se
răsfăța în contraste care se potoleau prin abundență reciprocă: vipie pe câmp – / în ciutura plină / se
scaldă Soarele sau printr-o sarabandă orgiastică a lucrurilor ce imitau
hilar și defazat omul: noapte la mare – /
pe plaja nudiştilor / doar sticle goale, toamna instituie privațiunea și
ticăloșia și în lumea lucrurilor: ciutura
spartă – / pe mormântul bunicii
/ dalii uscate. Care o molipsește evident și pe aceea
a omului: ziua recoltei – / tata îşi socoteşte / datoriile. Și, neîndoielnic,
și viceversa:
zi cu burniţă –
chipul văzut în vadră
şi mai zbârcit
Volumul se încheie cu un grupaj de poeme intitulat Un alt
anotimp. Pare să fie o încercare de ieșire din timp: lună plină iar – / bunica stinge încet / lumânările sau o eliminare
a omului din decor: schitul părăsit – /
la ceasul vecerniei / ciocănitoarea. Lucrurile preiau controlul. Și doar o
vagă și nostalgică amintire mai plutește fantomatic peste lume: cântec de leagăn – / în poala bunicii /
motanul bătrân.
Merită să citez un ultim poem care surprinde, folosind
simbolistica vegetală, echilibrul, pe jumătate ascuns, al celor două tendințe
complementare de expansiune ale omului:
drumul către cer –
tot mai ramificate
rădăcinile
* Cornel C. Costea - Sakura
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu