Postfață la Numărînd cocorii*
zorind spre culme –
umbra mea șchioapătă prin
toate gropile
Rodica P. Calotă
Pentru multe domenii de activitate, internetul
a însemnat o schimbare drastică a mijloacelor de conectare și de lucru ale
grupurilor care împărtășesc o pasiune comună. Distanțele au fost anulate,
rapiditatea trimiterii informației a atins limite asimptotice, costurile pentru
transmiterea ei fiind aproape nule. Colaborarea, ținînd de bunăvoința
doritorilor, a devenit extrem de
lesnicioasă și de promptă. Singurul impediment fiind capacitatea redusă a celor
care nu se folosesc prea des de PC (nu-l folosesc la slujbă, nu-l utilizează
decît într-un domeniu foarte restrîns și au o reținere în a-și extinde competențele)
de a utiliza cu ușurință mijloacele generoase de care dispun.
Față de perioada dintre 1990 și 2007, în
care iubitorii de haiku se întîlneau față-n față o dată sau de două ori pe an,
activitatea online a însemnat și posibilitatea întîlnirilor și comunicării
confortabile (fără deplasare dar la distanță) la orice oră din zi sau din
noapte. Fără să mai existe impedimentele anterioare, grupul Romanian Haiku a
ales ca modalitate de lucru un concurs săptămînal. Era o modalitate de
stimulare ludică ale cărei rezultate nu puteau fi prezise, dar care au întrecut
cu mult orice așteptări.
De data aceasta vreau să dovedesc că prezența
alături, chiar fără îndrumarea unui maestru, a reușit să-i facă pe
participanții la concurs să înțeleagă intuitiv, prin aprecierea altor poeme și
prin imitarea lor mai mult sau mai puțin involuntară, cum este mai bine să-și
compună propriile poeme. Și asta în pofida unei grămezi de „reguli” dogmatice
care circulau parazitar în atmosfera locală și reușeau adesea să-i deruteze.
Înlocuind regulile obscure cu exigențe asimilate printr-o contaminare benefică.
Canonul găunos al scurtimii și
numărării obsesive a celor 17 silabe a trebuit să primească, prin citirea
poemelor de calitate și compunerea propriilor poeme, un conținut plin de sens
și consistență. S-a dovedit că nu criteriul măsurării milimetrice e de dorit ci
perceperea rostului unei concizii premeditat adoptate, a tîlcului vorbirii
laconice. Că formularea scurtă este o exigență rezultată dintr-o atitudine pe
care o cultivă și o mărturisesc iubitorii haiku-ului și creațiile lor.
Rezerva, reținerea, reticența recurge
firesc la formulări concise pentru că omite în mod deliberat mărturisirea
fățișă a trăiririlor și a unor posibile recomandări. Ceea ce se relatează în
poeme e pus de pildă pe seama altora ca și cum
autorul ar fi doar un observator imparțial, neimplicat: primii fulgi
de nea - / bătrînul învățător / amînă dictarea (Cezar-Florin Ciobîcă); prima
ninsoare - / lăsând neterminată / scrisoarea pentru Moş (Vasile
Conioși-Mesteșanu); concert în zăvoi
- / fluierul ciobanului / uitat în traistă (Argentina Stanciu); liliac
înflorit - / bătrâna amânându-şi / externarea (Vasile Conioși-Mesteșanu); un
fluture alb / pe roata olarului – / vas neterminat (Ana Urma); o
pupăză-n parc - / dirijorul orchestrei / face-o pauză (Argentina Stanciu); cântec
de greier - / fluierul ciobanului / uitat la brâu (Luminița Ignea). Reacția
aproape omagială a celor menționați în situațiile de mai sus rămîne să fie
apreciată de cititori. Dar poemele sugerează că e vorba de una mai mult decît
dezirabilă.
Întîmplările evocate n-au comentarii, dar
ceea ce se petrece constituie o pildă: primii fulgi - / liniște și-n sala /
de judecată (Cezar-Florin Ciobîcă); sfârșitul ploii – / o fetiță priveghind
/ fluturele mort (Valeria Tamaș); furnica în prag – / bunica nu mai
strânge / firimiturile (Rodica P. Calotă); noroc porcesc - / la
tocilărie închis / pentru inventar (Constantin Iliescu) – cine are ochi și
urechi, par să spună poemele, să înțeleagă singur aluziile. Și cele două
simțuri nu sînt de ajuns, se cere să ai nas și pentru apropouri ca noroc
porcesc sau zi cu cîntec: o zi cu cântec – / mărunțiș zornăind / în
tocul viorii (Ana Urma). Iată că atitudinea discretă este și una mucalită,
autorul nu dă mură-n gură, solicită subtilitatea, cooperarea și o anume
complicitate delicată a cititorului.
Și de ce n-ar face-o dacă și în lumea
celor care nu cuvîntă există relații ciudate și pilduitoare pe care cititorul
trebuie doar să le observe: ușa crăpată - / mugurii zarzărului / stau să
plesnească (Ioana Bud). Ușa crăpată este o invitație făcută mugurilor:
îndrăzniți, e vremea!
Cîteodată, mai rar, autorul comite și
cîteo indiscreție: cartea deschisă - / la cântecul cucului / am pierdut șirul
(Luminița Ignea); pășind pe vârfuri –
/ la picioarele mele / un covor de melci (Ana Urma); desculţi prin iarbă
– / mergem doar pe vârfuri să / nu strivim roua (Rodica P. Calotă); primele
nuci - / mingea dezumflându-se / pe acoperiş (Vasile Conioși-Mesteșanu) și
deconspiră surpriza, zăpăceala priorităților, uitarea de sine ca fiind chiar
ale sale.
Contactul direct cu poemele este, cum se
vede, unul realmente instructiv care desfide aplicare rigidă a unor reguli seci.
Concizia este rezultatul unei intenții certe de modelare a conținutului
poemului, al exigenței de a promova atitudini prin intermediul vorbirii
laconice, care sugerează și nu impune.
Ambiguitatea rezultată din jocurile de
cuvinte este și ea un mijloc de a mări densitatea și bogăția textului.
Cititorul avizat este încîntat să se afle în fața unei mici dar ingenioase
enigme: pânze prin colțuri - / cineva mai lucrează / în casa asta (Luminița
Ignea). Prima parte a poemului cochetează cu pînzele vreunui pictor neglijent,
numai că în partea a doua ni se strecoară aluzia că sîntem într-o casă care nu
mai e locuită. Devine astfel evident că pînzele din colțuri sînt opera unui
păianjen. Înscenarea este un joc subtil de apropouri obținute prin omisiuni
textuale. În poemul următor: nimeni acasă - / luna bate-n fereastră / noapte
de noapte (Ioana Bud), se dă impresia unei insistențe inutile. Luna însă
bate în alt sens, ea se reflectă-n geam tăcut, nostalgic, trist, accentuînd singurătatea
locului. Polisemia este prezentă (virtual) și în acest poem: vagon părăsit -
/ pe osii se învârte / doar volbura (Mihai Pascaru). De data asta însă,
contrar învîrtirii roților care făceau vagonul să avanseze, volbura se învîrte împiedicînd
orice mișcare.
Folosind
omonimia unui cuvînt, poemul criză financiară - / fiecare boschetar / cu
banca lui (Cezar-Florin Ciobîcă) face haz de necaz, distribuindu-i pe
boschetari în rol de bancheri. Un cuvînt polisemantic, îi dă autorului ocazia
de a glisa, prin intermediul unui geam, între topirea gheții și (re)încălzirea
unei relații: dezgheț nesperat – / vecina
îmi face iar / cu mâna din geam (Petru-Ioan Gârda). Neașteptat și paradoxal
ultimul vers al poemului: frigul
iernii - / închid toate ferestrele / de pe desktop (Ana
Drobot) schimbă contextul ferestrelor. Și frigul, și iarna capătă alt înțeles
cînd dăm de cuvîntul desktop. Poate că frigul se strecoară din virtual
în real. Acolo s-a declarat înghețul.
De multe ori, o sintagmă banalizată în
funcția ei notorie, aici o cunoscută emisiune tv, poate suferi o transfigurare miraculoasă:
vocea României - / prin fereastra deschisă / privighetoarea (Cezar-Florin
Ciobîcă). Îmbinarea de cuvinte e brusc (și metaforic) înnobilată. La fel de bine
un cuvînt compus alăturat unui fapt tragic se contaminează de un înțeles ad-hoc,
vacanță veșnică, delicat și trist: vacanța mare... / bătrânul
dascăl condus / pe ultimul drum (Cezar-Florin Ciobîcă). Contemplînd
evoluția toamnei, poți recurge la un cuvînt compus care se transfigureză și el:
natură moartă - / din când în când o frunză / se-aruncă în gol (Cristina
Oprea Young) – natura se sinucide frunză cu frunză.
O expresie bine plasată în poem poate
schimba și contextul, și înțelesul textului. Sensul cuminte și domestic al
toaletei făcute unui recipient în poemul târziu de toamnă - / nepotul
dogarului / spală putina (Florin Golban) devine cu totul altul cînd putina
e spălată la figurat și nepotul, sătul de satul stătut și îmbătrînit, își ia
tălpășița. Dar lucrurile se pot întîmpla și invers, o vorbă cu extensie
universală este coborîtă ironic la nivel domestic: pace în lume - / bunica vine cântând / de
la război (Mihai Pascaru). Războiul de țesut este și el unul unde se petrec
fapte vitejești și victorii cu mare răsunet sufletesc. Cel puțin în aria în
care veșnicia se boltește deasupra satului.
Expresiile sînt nu doar un mijloc de a
spori și concentra informația unui text scurt ci și de a-l face să mustească de
o ironie spumoasă și cordială: spartul târgului - / un câine vagabond scoate
/ mâța din pepeni (Cezar-Florin Ciobîcă); foc de tabără - / o
blondă pune pe jar / toți pădurarii (Cezar-Florin Ciobîcă); Ziua
Recoltei - / idila din fâneață / doar foc de paie (Violeta Urdă).
Tot poemele bune sînt cele care-l învață
pe novice să nu utilizeze gratuit cratima, să înțeleagă rolul ei, acela de a
tensiona poemul și a realiza o molipsirea a sensului celor două părți ale sale.
Furca din acest poem prinde în colții ei și stivuiește energia solară
depozitată în fîn: fânul adunat – / soarele
înţepenit / în colţii furcii (Rodica P. Calotă). Contaminarea este și mai
evidentă aici, unde sugestia e aproape numită: făclia stinsă – / priveghiul
continuat / de crizanteme (Rodica P. Calotă).
În ciuda diferenței și cratimei
separatoare, culorile se strecoară dintr-un tărîm în altul și se întrepătrund: ore
de toamnă – / dând culoare apusului / un ceai cu miere (Ana
Urma); apus de iarnă – / decojind în tăcere / o portocală
(Ana Urma). Uneori, aluzia este de fapt o identificare metaforică neexplicitată:
darul de Crăciun - / fiul din depărtare / din nou acasă (Argentina
Stanciu); dar împachetat - / ninsă în întregime / casa natală (Cristina
Oprea Young). Alteori, ironia jocului de cuvinte sensibilizează la o imagine
mai vie și mai frapantă: vânt pătrunzător - / în vie face striptis / sperietoarea
(Luminița Ignea).
Cratima poate separa însă (avînd rolul
unei pauze șăgalnice) și o urmare care e de fapt o revelație neașteptată: rufe-ngheţate
- / mîneca săracului / rămasă-ntinsă (Vasile
Conioși-Mesteșanu); încă un dezgheț - / ieșind la suprafață / toate stelele (Maria
Cristina Pușcașu). Dar poate nota și un zîmbet tandru atotștiutor al adultului
în fața candorii copilului: nedumerire - / mama aşteaptă barza / în toiul
iernii (Argentina Stanciu). Cum poate nota printr-o observație isteață și surpriza
unui eveniment îndelung așteptat: prima ninsoare – / în hambar alb ca
zăpada / ceaunul de tuci (Valeria Tamaș).
Tot cratima, dincolo de diferența dintre
domeniile contextuale ale celor două părți, poate pune în evidență și un
contrast între ele. Răceala și jarul sînt resimțite aproape ca o unitate a
contrariilor: văduvă la geam - / nici o cărare-n omăt / și
jarul mocnind (Violeta Urdă). Plimbare în doi – / şi mai calde mâinile /
fără mănuşi (Luminița Ignea) - cu subînțelesul faptului că mîinile
împreunate transmit și înfiorarea, și căldura. În alt poem, oximoronul din
prima parte se lămurește metaforic în partea a doua: tăceri sonore - / sunetul
ploii închis / într-un țurțure (Giannis Kourtis). În confruntarea din
următorul poem, frigul de afară e biruit de căldura sufletească: niciun lemn
de foc - / aburind ochiul de geam / basmul bunicii (Cezar Ciobîcă).
Contrastele pot fi și un fel de scoatere
în evidență a unor acțiuni magice care le împacă: noapte geroasă – / remaind
în tăcere / un șal înflorat (Ana Urma), a unor unghiuri de vedere care le
transfigurează: caligrafie / pe rama vechii oglinzi / urme de
cari (Cezar Ciobîcă), a tandreței care le îngemănează: primul ghiocel –
/ toată asprimea iernii / pe mâinile ei (Ana Urma).
Ironia este și ea gata să profite de o
asemenea oportunitate: satul troienit - / mutată pe messenger / bîrfa
de la porţi (Argentina Stanciu); Revelionul - / cu iz de naftalină / îmbrățișările
(Cornel C. Costea); noapte geroasă - / incendiar calendarul /
cu crăciunițe (Cezar-Florin Ciobîcă); daruri de Crăciun - / în cutia
poștală / plicuri cu amenzi (Cornel C. Costea).
Dincolo de alte exigențe, poate cea mai
importantă este aceea că haikuul nu vînează imagini pitorești din natură. O
imagine bună este una care compune cu o alta sau cu un anume sens pentru a ne sugera
o viziune: vântul schimbării - / despuiată de haine / sperietoarea (Violeta
Urdă). Dacă n-ați vedea aici ironia la adresa vîntului (atît de dorit altfel
al) schimbării care ne aduce-n față doar lucruri de speriat, haikuul (umoristic
desigur) n-ar exista. Sigur, pe tarabe sau de-a dreptul pe jos, lucrurile din Talcioc
sînt vraiște, dar aici pare să fie o ordine chiar dacă întîmplătoare, Isus e
protejat cu pielea mielului belit: târg de iarnă – / peste icoana lui Isus /
o blană de miel (Rodica P. Calotă).
Pare într-adevăr un tîrg suspect.
Întîmplările surprinse-n haiku trebuie
să aibă în ele ceva suprafiresc. Cîntecul, ca și parfumul, să fie o viitură
necruțătoare: inundație - / cântecul
mierlei / umple valea (Cezar-Florin Ciobîcă); sfârșitul ploii – / parfumul
salcâmilor / inundă strada (Ana Urma). Miresmele dirijabile: sens
giratoriu - / miresmele teilor / care
încotro (Cezar-Florin Ciobîcă). Năvodul o nadă pentru soare: strângând
năvodul – / printre ochiuri soarele / alunecă-n mare (Valeria Tamaș). Luna
un fluid inepuizabil: încă o cană / cu apă din găleată - / luna tot plină (Argentina
Stanciu). Și, n-o s-o credeți ușor, seceta prilej de jubilare pentru vecinul
invidios care-și vede visul împlinit: secetă cumplită - / capra vecinului
paște / în loc cu verdeață (Cezar-Florin Ciobîcă). Culesul, fiecăruia după
puteri și nevoi: cules de vie – / un țigănuș ia haina / sperietorii (Petru-Ioan
Gârda).
Sînt și poeme care, în ciuda obișnuitei
rezerve a micului poem, strecoară aluzii mai picante, ca să nu zic mai grave. Bucuria
ninsorii și a omătului care-nvelește grîul încolțit are pentru unii (prea mulți
deja) și un revers nefast: omătul spornic / pe căsuța de carton – / gluma
se-ngroașă (Corneliu-Traian Atanasiu). Excesul împopoțonării cu o istorie
grandios închipuită ascunde mai mult ca sigur o mare calicie neasumată: belșug
de Crăciun - / în brad medaliile / străbunicului (Violeta Urdă). Accentul
pus din belșug peste agoniseala burții poate uita bucuriile delicate ale
sufletului: hambarele / pline pînă la refuz - / grîu fără maci (Corneliu-Traian
Atanasiu).
După zece ani împreună, nu mai e pentru
nimeni un secret că un haiku este o alegorie laconică. Cum se vede în poemul ce
urmează, una ironică, mult mai tristă ca a lui Topârceanu: baladă de toamnă
- / un șir de furnici cărând / resturi de greieri (Violeta
Urdă). Furnicile, aviz amatorilor, i-au tranșat deja pe cîntăreții imprudenți.
În final mă bucur ca prin poemul de mai
jos să ilustrez situația celor din grup, și eu fiind unul din novicii implicați,
în dandanaua cu pricina. Este evocat neîndoios un context clar și perfect
circumscris: novicele a fost dovedit de mustul înțepător pe care l-a gustat cu
asupra de măsură. Totuși poemul are în el o detentă metaforică. Poate că, în
tentativa noastră, și noi sîntem doar niște novici ușor amețiți, seduși și de
dulceața licorii, și de pișcăturile acidulate. Să sperăm că tulburelul se va
limpezi cu timpul.
must nelimpezit
–
novicele ațipind
la rugăciune
(Violeta Urdă)
Corneliu Traian Atanasiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu