Poetul ca și soldatul*
Corneliu Traian Atanasiu
Chiar dacă textul
este intitulat pur și simplu Povestea
soldatului, ea nu este aceea a vieții cazone ci mai curînd a celui aflat
brusc și fără scăpare, în solda iubirii. Stagiul pe care îl prestează este
fragmentat, conform micii povestiri care jalonează părțile textului, în patru
episoade: Mirarea, Așteptarea, Îndepărtarea și Nostalgia.
Dacă vom considera
povestea ca un pretext erotic pentru a înfățișa simbolic evoluția unei pasiuni,
atunci avem în față o alegorie în care întîmplarea îndrăgostirii (din poveste)
prilejuiește zugrăvirea puseelor unui ciclu al iubirii mai degrabă cosmice.
Terținele, dintre care unele se apropie de sau sînt chiar haiku-uri, care
jalonează periplul soldatului sînt astfel scurte răbufniri, cu sufletul la
gură, a unor emoții doar aparent adresate cuiva: cincisprezece iriși - / dacă
n-au să-ți placă? / albi și mov,
pentru că, de fapt, persoana iubită există difuz în lumea pe care o străbate
soldatul iubirii: în drum spre tine / m-a
oprit un greiere - / nu știu cum să-ți spun.
Cosmosul în
întregime, cu evenimentele lui ciclice, este impregnat de prezența celor doi,
ca perpetuă mirare și așteptare spiritualizată: umbrele nostre/ apuse de soare / răsărite de lună. Prezență de
multe ori tainică dar concentrată, fără să-și piardă prin asta forța
emoțională: de nimeni știut / între petale-i
doarme / un bondar. Dispoziția fundamentală a soldatului îndrăgostit este o
neliniște benefică: ești peste tot - /
liniștea singurătății / nu există – o certitudine a însoțirii.
Viața soldatului
este una austeră, cum spune Nichita Stănescu: „Poetul e ca și soldatul / nu are viață personală”. Viața lui e dedicată:
ars de soare / și bătut de vânt /
aceleași gânduri. Și oarecum la dispoziția stihiilor care îl bîntuie: vreme de nesomn - / prin suflet mi se plimbă / vuietul mării. Ocrotit și întărit paradoxal de propria vătămare: strașnic în luptă - / scut
soldatului îi e / rana din suflet.
Mirării inițiale îi
urmează Așteptarea. Parcursul este
marcat de consemnarea unor tresăriri de uimire. Treptat, așteptarea răbdătoare
și prielnică obosește și așteptările
se împuținează. Ceea ce era peste așteptări devine sub așteptări. Starea de
miracol se sfîrșește cu o zi înainte de cifra promisă. Povestea e ciobită,
ciclul se închide oarecum firesc, pierzîndu-se-n negură: pădure în ceață - / îmi amintește de noi /
totul neclar.
În cea de a 99-a noapte, spune
povestea, soldatul s-a ridicat de pe
scaun și a plecat. Ciclul unei iubiri s-a încheiat. De aici începe tărîmul
nostalgiei, al rememorării pline de regrete: copac în iarnă - / mierla cu cântecul ei / cheamă frunzele.
*Mihail Buraga – Povestea soldatului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu