Hotel cinci stele*
Să treci de la poezia de factură
occidentală la cea de inspirație niponă, chiar dacă ai avut anterior tentația
unei scriituri minimaliste, implică dobîndirea unor exigențe noi și de cele mai
multe ori în opoziție flagrantă cu obișnuințele anterioare.
Trebuie să te dezbari de a fi mereu prezent în poeme,
să te retragi undeva în spatele celor spuse și să lași prim-planul lucrurilor.
Să accepți că ele pot sugera mult mai bine și mai discret ceea ce tu te căzneai
versificînd fălos și fără prea mult folos.
maci sălbatici
în câmpul de grâu –
picături de soare
Notînd
așa cele ce sînt, nu-ți mai arogi pretenția demiurgică de a manipula liric
lumea și accepți că, în sălbăticia lor, macii sînt mai autentici și mai
sugestivi ca atunci cînd sînt struniți și castrați metaforic. De ce ai vrea să
lămurești mai mult misterul asocierii lor cu picăturile de soare? Sau pe
acela al comportării identice a fluidelor verii ce copleșesc întreaga fire?
ploaie de vară –
parfumul teilor
inundă strada
Întîmplările, cu care te-ai fi putut
mîndri, le lași în seama tuturor și te bucuri că ele pot fi, grație unui cuvînt
ambiguu, la fel de bine și reale, și
virtuale.
hoinărind pe facebook –
floarea de cireș
într-o altă fereastră
Noul limbaj, mai succint și mai eliptic, refuzînd
metafora, este predispus la apropouri care contaminează și transfigurează cele
evocate. Caisul și bolta cerului, florile și stelele devin lesne unul și
același lucru.
cais înflorit
în lumina apusului –
stele-nmugurind
Lucrurile și ființele, prinse în dinamismul stihiilor,
se metamorfozează lesne și de la sine în fantasmele lor. Autorului nu-i rămîne
decît să înregistreze cît mai fidel isprava lor.
rafale de vânt –
umbra salcâmului
biciuind fereastra
Sau,
într-o variantă intimistă, de interior:
insomnie -
cresc umbre
la gura sobei
Uneori, notația succintă pare să fie
ironic-suprarealistă. În concizia ei, ea mărturisește însă faptul pur și
simplu: barza a rămas în cuib, iar umbra ei și-a dat suflarea odată cu
asfințitul soarelui.
amurg -
umbra berzei
părăsind cuibul
Un gest uman se transferă lesne și
uneltelor. Totul este aluziv, lumea întreagă este dominată de o firească
empatie.
ștergându-și sudoarea –
tăcută și coasa
își trage sufletul
Nu-i
de mirare că, în lipsa omului, sperietoarea și luna mimează, oarecum ironic,
încheierea sezonului:
toamnă târzie –
pe umerii sperietoarei
secera lunii
Dar și gospodarul a fost prevăzător și, cu umila sa
magie agrotehnică, a zăvorît la vreme soarele-n șopron
noapte de iarnă –
soarele ferecat
în hambar
și
aromele evocatoare ale verii în infuzii vrăjite:
închid fereasta -
amintirea verii
în cana de ceai
Din cîteva tușe poți surprinde întreaga atmosferă a
unui popas de demult. Răgaz pentru caii care pot să pască în tihnă.
Efervescență pentru cei descălecați gata să-și deșerte desaga cu povești și
snoave în acompaniamentul șuierat al samovarului.
priponind caii -
lângă samovar
verzi și uscate
Printr-o expresie figurată, textul
capătă nu doar mai multe înțelesuri ci și o mai mare densitate și un dinamism
sporit:
târziu de toamnă -
nepotul dogarului
spală putina
Că
putina e spălată în fapt de toamnă nu ar fi un motiv de mirare. Odată ce s-a
cules recolta sînt tot felul de legume care trebuie puse la murat și o putină
veche trebuie totdeauna bine pregătită și curățată. Nici faptul că nepotul este
cel care e de serviciu pentru a face toaleta putinii nu este de necrezut. Mai
mult ca sigur, el e și ucenic și deprinde meseria de la bunic făcînd cum se
cuvine treburile mai mărunte sau mai indezirabile. Contextul fiind schițat, ne
atrage atenția faptul că totuși e vorba de un tîrziu de toamnă care pare
să iradieze și asupra locului și atmosferei. E un tîrziu care trenează peste un
sat care stagnează. Și care, sfidînd parcă statutul idilic și patriarhal atît
de lăudat al satului, îl exasperează pe nepot. Și nepotul, pe urma lui Nilă a
lui Moromete care a fugit cu oile la București, sătul să spele doagele
sfoiegite, cu noaptea-cap, pe tăcute, „a spălat putina”. Și dus a fost.
Poemele de mai sus dovedesc cu
prisosință că autorul nu numai că a dobîndit exigențele unei scriituri noi, dar
că le-a și înțeles rostul și le-a
verificat eficacitatea. Primul volum de haiku este deja o reușită. Fără doar și
poate, poemul de mai jos confirmă o opțiune fermă în ce privește noua
deschidere către lume.
hotel de cinci stele -
mi-agăț hamacul
între salcâmi
_________________
* Florin Golban - Hotel cinci stele
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu